2016-01-08, 10:16
Medlem
Saab-Turbos avatar
1200 kostar de om du blir stannad o om den e avställd å obes
Citera
2016-01-08, 11:03
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Har bilen underkants (2or som inte fixats inom tidsram) eller har korforbud pga utbliven besiktning sa far den

A. Koras kortast lampliga vag till reparation.
B. Provkoras i samband med reparation
C Koras kortast lampliga vag till besiktning.

Har bilen fatt korforbud (3a pa kontrollbesiktning) pga sapass allvarligt fel att bilen anses som trafikfarlig sa far den inte ens koras fran besiktningsplatsen.
Den far heller inte bogseras darifran utan maste tas pa karra/bargare.

Sa sager lagen. Men vad du sedan gor ar ju upp till dig sjalv.

Och givetvis maste bilen vara bade skattad och forsakrad samt i trafik for att framforas pa allman vag.

Peller

Inte alls. Lagen säger ingenting om alternativ B längre.

Kortast möjliga väg till verkstad eller besiktningsorgan, inget annat.
Citera
2016-01-08, 15:48
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Mitt tips är att dra den på trailer. Såna går att hyra på vissa Statoil, men även på andra ställen. Behöver du en bil att dra med så går ju det också att hyra.

Visst kan du chansa o köra. Risken att du blir stoppad får väl ses som minimal. Har den körförbud så är den kanske inte säker att köra, dumt att utsätta andra o sig själv för risker.
Om TS tar bilen på ett släp och blir stoppad så blir det istället olovlig körning om h*n saknar rätt behörighet. Jag förutsätter att det är olovlig körning som olovlig körning och sannolikt jobbigare påföljder än om TS blir stoppad med körförbud.
Citera
2016-01-08, 16:06
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Om TS tar bilen på ett släp och blir stoppad så blir det istället olovlig körning om h*n saknar rätt behörighet. Jag förutsätter att det är olovlig körning som olovlig körning och sannolikt jobbigare påföljder än om TS blir stoppad med körförbud.
Det beror ju på dragbilen släpvagnsvikt. Säg att bilen får dra max.1500kilo, och man drar ett mindre släp med överlass, säg 1600kilo, blir det inte olovlig körning, då blir det helt enkelt överlass.
Citera
2016-01-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saab-Turbo
1200 kostar de om du blir stannad o om den e avställd å obes

Jag fick 2100 senast... Förutsätter att de inte sänkt bötesbeloppet sedan dess...
Citera
2016-01-08, 16:14
Medlem
Citat:

Och givetvis maste bilen vara bade skattad och forsakrad samt i trafik for att framforas pa allman vag.

Peller

Det finns faktiskt ett undantag just för köra till besiktningen:
"Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag."
Citera
2016-01-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
"Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag."

Notera att det vid färd till besiktning med ett fordon som är avställt ändå krävs minst trafikförsäkring, detta strider normalt mot varandra, avställd bil blir automatiskt oförsäkrad, men kan ordnas via direktkontakt med ditt försäkringsbolag, inget du kan göra via någon tjänst på nätet alltså. Om avsikten är att besikta bilen och därefter inte planer finns på att nyttja den omedelbart är detta alltså en rekommendabel lösning.
Citera
2016-01-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem

Om du ger dig ut pa vagen utan forsakring ar du riktigt dum i huvudet. Att man kunde kora oskattat till besiktning ar nagot nytt for mig. Men hur tar man sig hem igen?

Star ju uttryckligen i texten till ett besiktningsföretag Men ingenting om hemresan.
Kanske maste man da stalla pa bilen ute pa bilprovningens parkering efter avslutad besiktning for att kora lagligt?
Nejdu. Jag kan betala de 200spann som en manads skatt kanske kostar for att slippa ev trakigheter med farbror bla.

MvH
Peller
Citera
2016-01-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Inte alls. Lagen säger ingenting om alternativ B längre.

Kortast möjliga väg till verkstad eller besiktningsorgan, inget annat.

Sa du menar att om jag kor min bil till verkstad for reparation sa far verkstadspersonalen inte provkora bilen for att kontrollera att reparationen avhjalpt felet?

Utan det blir isafall jag som pavag till besiktningsorgan provkor i samband med fard till besikting?

Kan iofs forsta om paragraf B tagits bort da det kunde bli mycket tjafs om nar man provkorde i samband med reparation.
Om jag bytt en glodlampa..har jag da reparerat och far da lov att ge mig ut och provkora min bil med 17 andra 2or jag inte fixat....utan tar en ny 2a varje gang jag behover ut och aka...

MvH
Peller
Citera
2016-01-08, 18:25
Medlem
core_s avatar
Citat:
Sa du menar att om jag kor min bil till verkstad for reparation sa far verkstadspersonalen inte provkora bilen for att kontrollera att reparationen avhjalpt felet?

Utan det blir isafall jag som pavag till besiktningsorgan provkor i samband med fard till besikting?

Kan iofs forsta om paragraf B tagits bort da det kunde bli mycket tjafs om nar man provkorde i samband med reparation.
Om jag bytt en glodlampa..har jag da reparerat och far da lov att ge mig ut och provkora min bil med 17 andra 2or jag inte fixat....utan tar en ny 2a varje gang jag behover ut och aka...

MvH
Peller

Nej, det får de inte. Inte rent tekniskt sett iaf
Citera
2016-01-09, 04:27
Medlem
killawifes avatar
Det är billigare att åka dit för att framföra ett avställt fordon än ett påställt med körförbud. Kan ju vara bra att veta
Citera
2016-01-09, 11:51
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
Citat:
Har bilen underkänts (2or som inte fixats inom tidsram) eller har körförbud pga utebliven besiktning sa får den

A. Köras kortast lämpliga väg till reparation.
B. Provköras i samband med reparation
C Köras kortast lämpliga väg till besiktning.

Har bilen fått körförbud (3a på kontrollbesiktning) p g a så pass allvarligt fel att bilen anses som trafikfarlig sa får den inte ens köras från besiktningsplatsen.
Den får heller inte bogseras därifrån utan måste tas på kärra/bärgare.

Sa säger lagen. Men vad du sedan gör är ju upp till dig själv.

Och givetvis måste bilen vara både skattad och försäkrad samt i trafik för att framföras på allmän väg.

Peller
EXAKT SÅ ÄR DET!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in