2015-12-26, 23:34
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Hej! Det r s att jag skulle behva rd av andra d jag sjlv knner att jag inte riktigt kan bestmma hur jag ska gra. Har sen ingen familj eller vnner att diskutera med s jag hoppas ngon hr kan hjlpa mig. Det r s hr att jag bor i Norrland i en lgenhet som r nra en stad. Tar ungefr 30-35 min att g dit frn mitt hus. Det r en hyresrtt i ett hus. Vi bor tv i detta hus, med varsin ingng p olika delar av huset. Jag bor p nere vningen.

Nu till problemet. Jag har brjat tnkt ver min hyra och tycker den r fr dyr om jag jmfr med vad jag betalar fr och bor i. Sedan jag flyttade in i vras s har det varit problem inne i badrummet, ''sovrummet'', elementen, kksluckor, golv + vattenskada, hl i vggen frn tidigare gare, ingen motorvrmare eller ngot stlle ute att kunna stoppa in ngon sladd till fr tex utebelysning, det grusas inte eller sandas (det brjar ta slut i en tunna dr man tar i nu), ingen ugn (bara spis med tvttmaskin under och micro), inget frd och allt r inte fastskruvat av det som finns runt om i lgenheten. Han har anvnt mycket silicon i badrummet och varmvattenledningarna hller p att lossna helt frn vggen. Idag lossnade ven lysrret i kket (lampan).

Jag har sagt upp den men flyttar ut om tv mnader. S till saken nu. Jag fick veta att man kan f tillbaka hyra om det r s att man betalat fr mycket. Jag brjar tro nu att jag betalar fr mycket d jag kollat p andra lgenheter mitt i stan och de r mycket billigare n min! Min hyra r 4800kr fr 25kvm. Folk runt om hr i hyreslgenheter betalar 4800kr fr 45-55kvm. r min hyra fr dyr om man tnker p skicket fr lgenheten? Kan nmna samtidigt att det r jtte svrt att f tag i honom och tog mig 3 mnader att frska sga upp lgenheten.

Jag har inga problem att betala dyra hyror men det knns nu som att jag blivit lurad att betala mer n vad den kanske ens r vrd, tacksam fr alla som hjlper mig och ger tips!
Senast redigerad av kickedoutofspace 2015-12-26 kl. 23:37.
Citera
2015-12-26, 23:47
Medlem
Spyrrans avatar
Att f tillbaka hyra gller vl i frsta hand de som betalar ockerhyra fr att hyra i andrahand? Om man har hyrt en hyreslgenhet i andra hand och betalat en osklig hyra har man rtt att krva tillbaka hyran. Det handlar om att hyresvrden (den som sitter p frstahandskontraktet) inte fr ta ut mer i hyra n vad man sjlv betalar varje mnad (samt 10-15 % om lgenheten hyrs ut mblerad). Det pverkas inte av andra lgenheters hyror.

Antar att du har frstahandskontrakt?
Citera
2015-12-26, 23:49
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickedoutofspace
Hej! Det r s att jag skulle behva rd av andra d jag sjlv knner att jag inte riktigt kan bestmma hur jag ska gra. Har sen ingen familj eller vnner att diskutera med s jag hoppas ngon hr kan hjlpa mig. Det r s hr att jag bor i Norrland i en lgenhet som r nra en stad. Tar ungefr 30-35 min att g dit frn mitt hus. Det r en hyresrtt i ett hus. Vi bor tv i detta hus, med varsin ingng p olika delar av huset. Jag bor p nere vningen.

Nu till problemet. Jag har brjat tnkt ver min hyra och tycker den r fr dyr om jag jmfr med vad jag betalar fr och bor i. Sedan jag flyttade in i vras s har det varit problem inne i badrummet, ''sovrummet'', elementen, kksluckor, golv + vattenskada, hl i vggen frn tidigare gare, ingen motorvrmare eller ngot stlle ute att kunna stoppa in ngon sladd till fr tex utebelysning, det grusas inte eller sandas (det brjar ta slut i en tunna dr man tar i nu), ingen ugn (bara spis med tvttmaskin under och micro), inget frd och allt r inte fastskruvat av det som finns runt om i lgenheten. Han har anvnt mycket silicon i badrummet och varmvattenledningarna hller p att lossna helt frn vggen. Idag lossnade ven lysrret i kket (lampan).

Jag har sagt upp den men flyttar ut om tv mnader. S till saken nu. Jag fick veta att man kan f tillbaka hyra om det r s att man betalat fr mycket. Jag brjar tro nu att jag betalar fr mycket d jag kollat p andra lgenheter mitt i stan och de r mycket billigare n min! Min hyra r 4800kr fr 25kvm. Folk runt om hr i hyreslgenheter betalar 4800kr fr 45-55kvm. r min hyra fr dyr om man tnker p skicket fr lgenheten? Kan nmna samtidigt att det r jtte svrt att f tag i honom och tog mig 3 mnader att frska sga upp lgenheten.

Jag har inga problem att betala dyra hyror men det knns nu som att jag blivit lurad att betala mer n vad den kanske ens r vrd, tacksam fr alla som hjlper mig och ger tips!
Du betalar vldigt mycket fr vldigt lite.
http://www.omboende.se/sv/Hyra/Att-h...---samma-hyra/

Citat:
En hyresvrd fr inte ta ut hur hg hyra som helst. Hyran fr heller inte vara ptagligt hgre n fr andra likvrdiga lgenheter p samma ort, enligt bruksvrdesprincipen.

Bruksvrdet r det vrde en lgenhet anses ha ur hyresgsternas perspektiv med hnsyn till:

lgenhetens storlek, planlsning, utrustning, standard och lge
frmner som hiss, sopnedkast, tvttstuga, trappstdning och service
vriga frhllanden som omgivning, tillgng till lekplats, kommunikationer, affrer och annan service.

Citat:
Har hyresvrden tagit ut hgre hyra n bruksvrdet kan hyresvrden bli terbetalningsskyldig. Tror du att du betalar fr mycket hyra har du rtt att f kostnadsfri prvning av hyresnmnden. Anskan om prvning mste ha kommit in till Hyresnmnden inom tre mnader frn det att hyresavtalet upphrde. Du kan f terbetalning fr hyror upp till ett r tillbaka i tiden, rknat frn anskningsdagen.

S ta kontakt med Hyresnmnden.
http://www.hyresnamnden.se/Om-Hyresn...-hyresnamnden/
Citera
2015-12-26, 23:49
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Att f tillbaka hyra gller vl i frsta hand de som betalar ockerhyra fr att hyra i andrahand? Om man har hyrt en hyreslgenhet i andra hand och betalat en osklig hyra har man rtt att krva tillbaka hyran. Det handlar om att hyresvrden (den som sitter p frstahandskontraktet) inte fr ta ut mer i hyra n vad man sjlv betalar varje mnad (samt 10-15 % om lgenheten hyrs ut mblerad). Det pverkas inte av andra lgenheters hyror.

Antar att du har frstahandskontrakt?

Nej har andrahandskontrakt, drfr jag skrev om det. Tycker det nd r konstigt. Han har mnga lgenheter i dligt skick och dyra hyror.
Citera
2015-12-26, 23:50
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Du betalar vldigt mycket fr vldigt lite.
http://www.omboende.se/sv/Hyra/Att-h...---samma-hyra/

S ta kontakt med Hyresnmnden.
http://www.hyresnamnden.se/Om-Hyresn...-hyresnamnden/

Tack s mycket, ska gra det p mndag!
Citera
2015-12-26, 23:55
Bannlyst
Det hr r typiskt hyresvrdar. Renodlade snlkukar och judar hela bunten, det var den frmsta anledningen till att jag skaffade bostadsrtt istllet!

Trtt p sunk-standarden i hyresrtter p grund av snlrvar som hyr ut dem..
Citera
2015-12-27, 00:12
Medlem
Xer0s avatar
Ja det r dyrt. Jag betalade innan 3800 fr en 23.5 kvm etta i stockholm.

Du skall fan inte betala s mycket om du bor i norrland.
2500 lter mer rimligt.

Flytta!
Citera
2015-12-27, 00:13
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickedoutofspace
Nej har andrahandskontrakt, drfr jag skrev om det. Tycker det nd r konstigt. Han har mnga lgenheter i dligt skick och dyra hyror.

Skaffa frstahandskontrakt s slipper du den dr skiten.
Han som har frstahandskontraktet hustlar ju dig.
Du betalar skert minst dubbla hans hyra.
Citera
2015-12-27, 13:15
Medlem
Laetuss avatar
4800kr/mn fr 25kvm? Helt sjukt men i dagens lge s kan man ju se vad som helst. Sett annonser dr de hyr ut 10kvm rum fr 3000kr/mn.

Sjlv s lgger jag 2500kr fr 33kvm (el och vatten ingr) fr dock sitta och kra 25min till jobbet men det tycker jag man kan ta.

Betalar du fr mycket? Ja som fan.
Kan du gra ngot t det? Flytta, att f ngra pengar tillbaka r nog bara mer mdosamt n lnsamt.
Senast redigerad av Laetus 2015-12-27 kl. 13:18.
Citera
2015-12-28, 19:03
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrtaktarn
Det hr r typiskt hyresvrdar. Renodlade snlkukar och judar hela bunten, det var den frmsta anledningen till att jag skaffade bostadsrtt istllet!

Trtt p sunk-standarden i hyresrtter p grund av snlrvar som hyr ut dem..

Jo blir att kpa en lgenhet s fort jag fr fast jobb i Stockholm
Citera
2015-12-28, 19:04
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Ja det r dyrt. Jag betalade innan 3800 fr en 23.5 kvm etta i stockholm.

Du skall fan inte betala s mycket om du bor i norrland.
2500 lter mer rimligt.

Flytta!

Det r sjukt fr finns mnniskor hr som betalar 4800kr fr 60-70 kvm ocks med internet vilket jag inte ens fick med..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in