2015-12-26, 23:34
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Hej! Det är så att jag skulle behöva råd av andra då jag själv känner att jag inte riktigt kan bestämma hur jag ska göra. Har sen ingen familj eller vänner att diskutera med så jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Det är så här att jag bor i Norrland i en lägenhet som är nära en stad. Tar ungefär 30-35 min att gå dit från mitt hus. Det är en hyresrätt i ett hus. Vi bor två i detta hus, med varsin ingång på olika delar av huset. Jag bor på nere våningen.

Nu till problemet. Jag har börjat tänkt över min hyra och tycker den är för dyr om jag jämför med vad jag betalar för och bor i. Sedan jag flyttade in i våras så har det varit problem inne i badrummet, ''sovrummet'', elementen, köksluckor, golv + vattenskada, hål i väggen från tidigare ägare, ingen motorvärmare eller något ställe ute att kunna stoppa in någon sladd till för tex utebelysning, det grusas inte eller sandas (det börjar ta slut i en tunna där man tar i nu), ingen ugn (bara spis med tvättmaskin under och micro), inget fråd och allt är inte fastskruvat av det som finns runt om i lägenheten. Han har använt mycket silicon i badrummet och varmvattenledningarna håller på att lossna helt från väggen. Idag lossnade även lysröret i köket (lampan).

Jag har sagt upp den men flyttar ut om två månader. Så till saken nu. Jag fick veta att man kan få tillbaka hyra om det är så att man betalat för mycket. Jag börjar tro nu att jag betalar för mycket då jag kollat på andra lägenheter mitt i stan och de är mycket billigare än min! Min hyra är 4800kr för 25kvm. Folk runt om här i hyreslägenheter betalar 4800kr för 45-55kvm. Är min hyra för dyr om man tänker på skicket för lägenheten? Kan nämna samtidigt att det är jätte svårt att få tag i honom och tog mig 3 månader att försöka säga upp lägenheten.

Jag har inga problem att betala dyra hyror men det känns nu som att jag blivit lurad att betala mer än vad den kanske ens är värd, tacksam för alla som hjälper mig och ger tips!
Senast redigerad av kickedoutofspace 2015-12-26 kl. 23:37.
Citera
2015-12-26, 23:47
Medlem
Spyrrans avatar
Att få tillbaka hyra gäller väl i första hand de som betalar ockerhyra för att hyra i andrahand? Om man har hyrt en hyreslägenhet i andra hand och betalat en oskälig hyra har man rätt att kräva tillbaka hyran. Det handlar om att hyresvärden (den som sitter på förstahandskontraktet) inte får ta ut mer i hyra än vad man själv betalar varje månad (samt 10-15 % om lägenheten hyrs ut möblerad). Det påverkas inte av andra lägenheters hyror.

Antar att du har förstahandskontrakt?
Citera
2015-12-26, 23:49
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickedoutofspace
Hej! Det är så att jag skulle behöva råd av andra då jag själv känner att jag inte riktigt kan bestämma hur jag ska göra. Har sen ingen familj eller vänner att diskutera med så jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Det är så här att jag bor i Norrland i en lägenhet som är nära en stad. Tar ungefär 30-35 min att gå dit från mitt hus. Det är en hyresrätt i ett hus. Vi bor två i detta hus, med varsin ingång på olika delar av huset. Jag bor på nere våningen.

Nu till problemet. Jag har börjat tänkt över min hyra och tycker den är för dyr om jag jämför med vad jag betalar för och bor i. Sedan jag flyttade in i våras så har det varit problem inne i badrummet, ''sovrummet'', elementen, köksluckor, golv + vattenskada, hål i väggen från tidigare ägare, ingen motorvärmare eller något ställe ute att kunna stoppa in någon sladd till för tex utebelysning, det grusas inte eller sandas (det börjar ta slut i en tunna där man tar i nu), ingen ugn (bara spis med tvättmaskin under och micro), inget fråd och allt är inte fastskruvat av det som finns runt om i lägenheten. Han har använt mycket silicon i badrummet och varmvattenledningarna håller på att lossna helt från väggen. Idag lossnade även lysröret i köket (lampan).

Jag har sagt upp den men flyttar ut om två månader. Så till saken nu. Jag fick veta att man kan få tillbaka hyra om det är så att man betalat för mycket. Jag börjar tro nu att jag betalar för mycket då jag kollat på andra lägenheter mitt i stan och de är mycket billigare än min! Min hyra är 4800kr för 25kvm. Folk runt om här i hyreslägenheter betalar 4800kr för 45-55kvm. Är min hyra för dyr om man tänker på skicket för lägenheten? Kan nämna samtidigt att det är jätte svårt att få tag i honom och tog mig 3 månader att försöka säga upp lägenheten.

Jag har inga problem att betala dyra hyror men det känns nu som att jag blivit lurad att betala mer än vad den kanske ens är värd, tacksam för alla som hjälper mig och ger tips!
Du betalar väldigt mycket för väldigt lite.
http://www.omboende.se/sv/Hyra/Att-h...---samma-hyra/

Citat:
En hyresvärd får inte ta ut hur hög hyra som helst. Hyran får heller inte vara påtagligt högre än för andra likvärdiga lägenheter på samma ort, enligt bruksvärdesprincipen.

Bruksvärdet är det värde en lägenhet anses ha ur hyresgästernas perspektiv med hänsyn till:

• lägenhetens storlek, planlösning, utrustning, standard och läge
• förmåner som hiss, sopnedkast, tvättstuga, trappstädning och service
• övriga förhållanden som omgivning, tillgång till lekplats, kommunikationer, affärer och annan service.

Citat:
Har hyresvärden tagit ut högre hyra än bruksvärdet kan hyresvärden bli återbetalningsskyldig. Tror du att du betalar för mycket hyra har du rätt att få kostnadsfri prövning av hyresnämnden. Ansökan om prövning måste ha kommit in till Hyresnämnden inom tre månader från det att hyresavtalet upphörde. Du kan få återbetalning för hyror upp till ett år tillbaka i tiden, räknat från ansökningsdagen.

Så ta kontakt med Hyresnämnden.
http://www.hyresnamnden.se/Om-Hyresn...-hyresnamnden/
Citera
2015-12-26, 23:49
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Att få tillbaka hyra gäller väl i första hand de som betalar ockerhyra för att hyra i andrahand? Om man har hyrt en hyreslägenhet i andra hand och betalat en oskälig hyra har man rätt att kräva tillbaka hyran. Det handlar om att hyresvärden (den som sitter på förstahandskontraktet) inte får ta ut mer i hyra än vad man själv betalar varje månad (samt 10-15 % om lägenheten hyrs ut möblerad). Det påverkas inte av andra lägenheters hyror.

Antar att du har förstahandskontrakt?

Nej har andrahandskontrakt, därför jag skrev om det. Tycker det ändå är konstigt. Han har många lägenheter i dåligt skick och dyra hyror.
Citera
2015-12-26, 23:50
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Du betalar väldigt mycket för väldigt lite.
http://www.omboende.se/sv/Hyra/Att-h...---samma-hyra/

Så ta kontakt med Hyresnämnden.
http://www.hyresnamnden.se/Om-Hyresn...-hyresnamnden/

Tack så mycket, ska göra det på måndag!
Citera
2015-12-26, 23:55
Bannlyst
Det här är typiskt hyresvärdar. Renodlade snålkukar och judar hela bunten, det var den främsta anledningen till att jag skaffade bostadsrätt istället!

Trött på sunk-standarden i hyresrätter på grund av snålrövar som hyr ut dem..
Citera
2015-12-27, 00:12
Medlem
Xer0s avatar
Ja det är dyrt. Jag betalade innan 3800 för en 23.5 kvm etta i stockholm.

Du skall fan inte betala så mycket om du bor i norrland.
2500 låter mer rimligt.

Flytta!
Citera
2015-12-27, 00:13
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickedoutofspace
Nej har andrahandskontrakt, därför jag skrev om det. Tycker det ändå är konstigt. Han har många lägenheter i dåligt skick och dyra hyror.

Skaffa förstahandskontrakt så slipper du den där skiten.
Han som har förstahandskontraktet hustlar ju dig.
Du betalar säkert minst dubbla hans hyra.
Citera
2015-12-27, 13:15
Medlem
Laetuss avatar
4800kr/mån för 25kvm? Helt sjukt men i dagens läge så kan man ju se vad som helst. Sett annonser där de hyr ut 10kvm rum för 3000kr/mån.

Själv så lägger jag 2500kr för 33kvm (el och vatten ingår) får dock sitta och köra 25min till jobbet men det tycker jag man kan ta.

Betalar du för mycket? Ja som fan.
Kan du göra något åt det? Flytta, att få några pengar tillbaka är nog bara mer mödosamt än lönsamt.
Senast redigerad av Laetus 2015-12-27 kl. 13:18.
Citera
2015-12-28, 19:03
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrtaktarn
Det här är typiskt hyresvärdar. Renodlade snålkukar och judar hela bunten, det var den främsta anledningen till att jag skaffade bostadsrätt istället!

Trött på sunk-standarden i hyresrätter på grund av snålrövar som hyr ut dem..

Jo blir att köpa en lägenhet så fort jag får fast jobb i Stockholm
Citera
2015-12-28, 19:04
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Ja det är dyrt. Jag betalade innan 3800 för en 23.5 kvm etta i stockholm.

Du skall fan inte betala så mycket om du bor i norrland.
2500 låter mer rimligt.

Flytta!

Det är sjukt för finns människor här som betalar 4800kr för 60-70 kvm också med internet vilket jag inte ens fick med..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in