Hej! Det är så att jag skulle behöva råd av andra då jag själv känner att jag inte riktigt kan bestämma hur jag ska göra. Har sen ingen familj eller vänner att diskutera med så jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Det är så här att jag bor i Norrland i en lägenhet som är nära en stad. Tar ungefär 30-35 min att gå dit från mitt hus. Det är en hyresrätt i ett hus. Vi bor två i detta hus, med varsin ingång på olika delar av huset. Jag bor på nere våningen.
Nu till problemet. Jag har börjat tänkt över min hyra och tycker den är för dyr om jag jämför med vad jag betalar för och bor i. Sedan jag flyttade in i våras så har det varit problem inne i badrummet, ''sovrummet'', elementen, köksluckor, golv + vattenskada, hål i väggen från tidigare ägare, ingen motorvärmare eller något ställe ute att kunna stoppa in någon sladd till för tex utebelysning, det grusas inte eller sandas (det börjar ta slut i en tunna där man tar i nu), ingen ugn (bara spis med tvättmaskin under och micro), inget fråd och allt är inte fastskruvat av det som finns runt om i lägenheten. Han har använt mycket silicon i badrummet och varmvattenledningarna håller på att lossna helt från väggen. Idag lossnade även lysröret i köket (lampan).
Jag har sagt upp den men flyttar ut om två månader. Så till saken nu. Jag fick veta att man kan få tillbaka hyra om det är så att man betalat för mycket. Jag börjar tro nu att jag betalar för mycket då jag kollat på andra lägenheter mitt i stan och de är mycket billigare än min! Min hyra är 4800kr för 25kvm. Folk runt om här i hyreslägenheter betalar 4800kr för 45-55kvm. Är min hyra för dyr om man tänker på skicket för lägenheten? Kan nämna samtidigt att det är jätte svårt att få tag i honom och tog mig 3 månader att försöka säga upp lägenheten.
Jag har inga problem att betala dyra hyror men det känns nu som att jag blivit lurad att betala mer än vad den kanske ens är värd, tacksam för alla som hjälper mig och ger tips!