• 2
  • 3
2015-12-28, 11:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chefgusteau
Jag tror det räcker att du har dina pengar i värdepapper eller fastigheter för att du inte ska komma med på topplistorna i tidningarna. De är baserade på kapital i lösöre, om det inte ändrats det senaste året.

Vi har inte haft förmögenhetsskatt i Sverige sen 2007 så topplistorna baseras på inkomst (av tjänst/kapital/näring).
Citera
2015-12-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Har du 100 mill i en ISK blir beskattningen 2016 minst 100000000*0,0125 = 1250000 kr.

1 250 000 kr syns alltså i deklarationen som "Inkomst av kapital". 1,2 miljoner per år är i och för sig inga jätteinkomster, men statslåneräntan är rekordlåg och om den hypotetiska personen tidigare haft ett vanligt kneg är det förstås uppseendeväckande.

1,2 miljoner som inkomst av kapital skulle naturligtvis inte kunna passera obemärkt. Så då går kapitalförsäkring bort. Kvar var det där med singapore som skulle kännas lite sådär.
Min teori om att "lura" taxeringskalendern genom att skriva sig på annan ort vid strategiskt rätt tidpunkt? Kanske samla på sig avkastning under låt säga 5 år och ta smällen. Man behöver ju bara vara skriven på annan ort tillfälligt.
Citera
2015-12-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jag är som sagt en blygsam person. Jag skulle inte känna mig bekväm om folk i min omgivning visste att jag plötsligt var mångmiljonär. Jag ogillar uppmärksamhet runt min person helt enkelt.
Sen skulle jag bli nojjig för utpressning.
Förmodligen skulle jag leva två liv. Ett "vanligt" hemma och ett något mer påkostat i miljö där man smälter in. Monaco eller någon annanstans på franska medelhavskusten.
Jag hade haft ett semesterboende.
Håller med dig helt. Folk kommer behandla en annorlunda om de vet om att man har pengar. Be om att få, tjata osv, många vänskaper förstörs nog på det sättet. Dessutom har vi ju, utöver utpressningsrisken, även en kidnappningsrisk. Bara de allra närmaste bör veta att man är rik. Om jag vinner storvinsten kommer jag vara mycket försiktig gällande vilka jag säger det till; om jag vet att någon bekant umgås med folk just den kvällen, så väntar jag och ger beskedet vid ett personligt möte vid köksbordet några dagar senare. Inga glädjeutrop till hela kontaktlistan.
Citera
2015-12-28, 23:52
Medlem
borrizs avatar
Hyr du ditt boende ts så bör din första åtgärd att köpa en egen bostad/betala av bolånen.
Fördelen med detta är att ingen ser på fasaden ifall ägaren har ett amorteringsfritt boende, eller ifall det är banken som defacto äger huset.
Citera
2015-12-29, 00:02
Medlem
Petter.Dasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
1,2 miljoner som inkomst av kapital skulle naturligtvis inte kunna passera obemärkt. Så då går kapitalförsäkring bort. Kvar var det där med singapore som skulle kännas lite sådär.
Min teori om att "lura" taxeringskalendern genom att skriva sig på annan ort vid strategiskt rätt tidpunkt? Kanske samla på sig avkastning under låt säga 5 år och ta smällen. Man behöver ju bara vara skriven på annan ort tillfälligt.

ISK är inte detsamma som kapitalförsäkring. Du betalar avkastningsskatt på en kapitalförsäkring, den dras från behållningen och betalas in av försäkringsbolaget om det är en svensk försäkring. En svensk kapitalförsäkring syns alltså inte på något sätt i dina taxeringsuppgifter. Ingenstans. Det gör däremot avkastningen på ett ISK, som visades i det tidigare exemplet, samt en utländsk kapitalförsäkring fär du själv får betala avkastningsskatten. Satsa med andra ord på en kapitalförsäkring, om nu scenariot blir aktuellt.
Citera
2015-12-30, 15:33
Medlem
NotYous avatar
Om man ska kunna vara diskret med innehavet så är en viktig fråga var pengarna kommit ifrån. Ska du tjäna ihop pengarna så är det inte diskret kan jag lova, varje gång jag tjänat några kronor och skickat en faktura så går ryktet ända till grannkommun (... och då pratar vi inte 100 mille). Och som du själv insett så syns det ju i taxeringskalendern.

Ett sätt som visserligen inte är helt osynligt men som jag själv tillämpar, och som inte verkar sticka lika mycket i folks ögon är att äga hus, sommarstuga, båt, bilar mm. Var ditt eget försäkringbolag (halvförsäkrade bilar) osv. Detta koncept förräntar sig väldigt bra genom låga utgifter för boende, semester, transport mm, dessutom är det en fantastisk pensionsförsäkring när det gäller hus och sommarstuga. Mitt nästa investeringsprojekt är skog, det går att bygga upp ett enormt kapital som inte syns förrän du vill och bestämmer. Inget exakt svar på din fråga men lite inspiration kanske..
Citera
2015-12-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotYou
Om man ska kunna vara diskret med innehavet så är en viktig fråga var pengarna kommit ifrån.

Dagdrömmen handlar ju som sagt om drömvinsten så man har ju inga problem med att förklara var pengarna kommer från.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in