• 1
  • 2
2015-12-26, 20:58
Medlem
Helgens lottodragning är över och jag kan konstatera att jag inte heller denna vecka vann drömvinsten.
Dock finns ju alltid drömmen om en riktigt stor vinst och hur det skulle förändra livet. Själv är jag ingen skrytsam person och skulle vilja smälta in i samhället även som ekonomiskt oberoende.
Men hur? Taxeringskalenderna avslöjar ju stor avkastning på kapital.
Låt säga att man vill ha 100 miljoner och leva på avkastningen utan att det syns i offentliga uppgifter. Hur ska man göra?
Jag noterar att adressen i taxeringskalendern visar adressen när publikationen sammanställs, inte när pengarna intjänades. Om man visste när uppgifter om adress samlas in kunde man ju se till att vara skriven på annan ort precis då.
Det finns ju naturligtvis många olagliga metoder men vi skulle ju kunna hålla oss till lagliga.
Citera
2015-12-26, 21:01
Medlem
Petter.Dasss avatar
Kapitalförsäkring?
Citera
2015-12-26, 21:07
Medlem
knasen79s avatar
Köp en fastighet i Stockholm, sälj den till ett bolag i Luxemburg för alla aktier i samma bolag som du förvaltar i Singapore.
Citera
2015-12-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Kapitalförsäkring?

Men hamnar inte avkastningen som "Inkomst av kapital" i taxeringskalendern?
Hur fungerar en kapitalförsäkring?

Blir ju avslöjande att ha nån miljon i den kolumnen varje år. Tänkte att man kanske skulle kunna spara avkastningen under ett par år och få en sjukt stor siffra var femte år och att man då kör den där skriva sig på annan ort-rutinen. Men då hamnar man väl i expressens topplistor...

Eftersom förmögenhetsskatten är avskaffad behöver man ju inte gömma själva pengarna men jag antar att man får använda sig av alla banker som finns på grund av insättningsgarantins begränsning?
Citera
2015-12-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Köp en fastighet i Stockholm, sälj den till ett bolag i Luxemburg för alla aktier i samma bolag som du förvaltar i Singapore.

Som ger mig en avkastning som inte kallas för inkomst av kapital?
Citera
2015-12-26, 21:11
Medlem
Petter.Dasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen

Blir ju avslöjande att ha nån miljon i den kolumnen varje år. Tänkte att man kanske skulle kunna spara avkastningen under ett par år och få en sjukt stor siffra var femte år och att man då kör den där skriva sig på annan ort-rutinen. Men då hamnar man väl i expressens topplistor...

Eftersom förmögenhetsskatten är avskaffad behöver man ju inte gömma själva pengarna men jag antar att man får använda sig av alla banker som finns på grund av insättningsgarantins begränsning?

Nix.
Inget syns, avkastningsskatten står försäkringsbolaget för, om det är en svensk försäkring, och utbetalningarna är skattefria.
Citera
2015-12-26, 21:14
Medlem
Citat:

Kapitalförsäkring fungerar utmärkt.
Citera
2015-12-26, 21:17
Medlem
Verkar ju perfekt. Finns hake angående belopp om vi nu snackar drömvinsten=
Citera
2015-12-26, 21:23
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Som ger mig en avkastning som inte kallas för inkomst av kapital?

Singapore har inget avtal med Sverige om att redogöra för svenska medborgares innehav.
Citera
2015-12-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Singapore har inget avtal med Sverige om att redogöra för svenska medborgares innehav.

Men man skulle ju behöva transferera ganska stora belopp från singapore till sverige varje månad och det sker väl lämpligast genom en bank. Kanske är möjligt utan att man berättar hur pengarna har uppstått i singapore?
Citera
2015-12-26, 21:30
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Men man skulle ju behöva transferera ganska stora belopp från singapore till sverige varje månad och det sker väl lämpligast genom en bank. Kanske är möjligt utan att man berättar hur pengarna har uppstått i singapore?

Du startar ett AB som utför "finansiella tjänster" dit du över pengar regelbundet från Singapore som du sedan redovisar enligt Svenska skattelagstiftningen.
Citera
2015-12-26, 21:34
Medlem
Låter som jag är hyfsat redo att bli anonym mångmiljonär...tackar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem