2015-12-26, 22:13
Medlem
Puffes avatar
Finns ingen förmögenhetsskatt...
Om du har pengarna i tex en isk skattar du inte på vinsten utan på hela innehavet.
Varför skulle du deklarera enstaka uttag från en isk som inkomst?
Citera
2015-12-26, 22:25
Medlem
Det viktigaste är att det inte skulle synas i taxeringskalendern att man är mångmiljonär...
Citera
2015-12-26, 23:42
Medlem
grey.eagles avatar
Flytta.
Just nu har vi ingen förmögenhetsskatt, men vänta du.
Citera
2015-12-27, 09:14
Medlem
borrizs avatar
Handen på hjärtat, varför är det viktigt för dig att dölja din förmögenhet?
  • Handlar det om att du inte vill att Staten/RSV skall ha någon insyn?
  • Vill du hålla det hemligt för utomstående (vi andra, släkt, vänner)?
eller har du rentav några barn på bygden?
Citera
2015-12-27, 10:33
Medlem
Jag är som sagt en blygsam person. Jag skulle inte känna mig bekväm om folk i min omgivning visste att jag plötsligt var mångmiljonär. Jag ogillar uppmärksamhet runt min person helt enkelt.
Sen skulle jag bli nojjig för utpressning.
Förmodligen skulle jag leva två liv. Ett "vanligt" hemma och ett något mer påkostat i miljö där man smälter in. Monaco eller någon annanstans på franska medelhavskusten.
Jag hade haft ett semesterboende.
Citera
2015-12-27, 12:32
Medlem
sxephils avatar
bitcoin
Citera
2015-12-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Helgens lottodragning är över och jag kan konstatera att jag inte heller denna vecka vann drömvinsten.
Dock finns ju alltid drömmen om en riktigt stor vinst och hur det skulle förändra livet. Själv är jag ingen skrytsam person och skulle vilja smälta in i samhället även som ekonomiskt oberoende.
Men hur? Taxeringskalenderna avslöjar ju stor avkastning på kapital.
Låt säga att man vill ha 100 miljoner och leva på avkastningen utan att det syns i offentliga uppgifter. Hur ska man göra?
Jag noterar att adressen i taxeringskalendern visar adressen när publikationen sammanställs, inte när pengarna intjänades. Om man visste när uppgifter om adress samlas in kunde man ju se till att vara skriven på annan ort precis då.
Det finns ju naturligtvis många olagliga metoder men vi skulle ju kunna hålla oss till lagliga.
Fråga judarna wallenberg😊
Citera
2015-12-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Handen på hjärtat, varför är det viktigt för dig att dölja din förmögenhet?
  • Handlar det om att du inte vill att Staten/RSV skall ha någon insyn?
  • Vill du hålla det hemligt för utomstående (vi andra, släkt, vänner)?
eller har du rentav några barn på bygden?

Jag tycker att det är ganska uppenbart. Nuförtiden trålar alla möjliga slags vidriga och äckliga patrask på nätet och gör slagningar för att kolla om man är bättre än dem så att de har någon de kan hata. Då kan jag tycka att man ska dölja så mycket som möjligt. I andra länder kan vänsterpatrask inte göra slagningar ens på reggplåtarna. Att alla kackerlackor ska ha insyn hur jag tänker och gör existerar bara i Sverige, att bottenskrapet ska ha något att hetsa upp sig kring och hata en bara för att man inte har levt på skattebetalarnas ryggar och knarkat tills man varit 30 och sedan tvingats bir lärare eller något annat som patrasket satsar på för att de är fuckups. en gång i tiden när alla var i paritet för kanske 40-50-60-70år sedan spelade det ingen roll men nu när de som aldrig kommer att skapa något av egen maskin vill ha tillgång till information för att se vem de ska blåsa kan jag tycka att jag hellre vill att de ser ut som jag är en värre looser än de fuckups som har som yrke att göra slagningar på de som de tror är bättre än dem. det är bara fucksups som lägger tid på att kolla andra. de som är framgångsrika har fullt upp med att skapa något av värde som de kan falla tillbaka på. Så, det var lite om det för de som har noll koll på verkligheten och var hoten finns.
Citera
2015-12-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jag är som sagt en blygsam person. Jag skulle inte känna mig bekväm om folk i min omgivning visste att jag plötsligt var mångmiljonär. Jag ogillar uppmärksamhet runt min person helt enkelt.
Sen skulle jag bli nojjig för utpressning.
Förmodligen skulle jag leva två liv. Ett "vanligt" hemma och ett något mer påkostat i miljö där man smälter in. Monaco eller någon annanstans på franska medelhavskusten.
Jag hade haft ett semesterboende.

Sannolikheten att det kommer mördare och kriminella och knackar på din dörr dagen efter det blir känt att du har fått in lite extra stålar eller det räcker att du köper en splirrans ny bil för att folk ska börja tråla och börja hata en nuförtiden. Det har hänt att idrottare har fått påhälsning av kriminella i hopp om att komma över den där medaljen de sett visas upp i tv. Jag har också varit med om att ligor (men även svenska internetluder) gör slagningar och avgränsar sig till en viss summa och stad/gata för att sedan ligga på lur för att gillra en fälla och komma nära inpå en. Antingen i syfte att komma innanför dörren och droga en eller för att pressa en på pengar (utpressning).

Så det är rätt tänkt av dig. Jag skulle dumpat pengarna utomlands så att det inte finns något kvar i Sverige. Svenska kronan kommer ändå att åka ner i källaren när det är dags att betala av på lånen man tagit upp för att ge bort pengarna till muslimerna.
Citera
2015-12-27, 20:21
Medlem
Jag tror det räcker att du har dina pengar i värdepapper eller fastigheter för att du inte ska komma med på topplistorna i tidningarna. De är baserade på kapital i lösöre, om det inte ändrats det senaste året.
Citera
2015-12-27, 22:23
Medlem
borrizs avatar
Ha pengarna i madrassen!
Citera
2015-12-28, 11:13
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Finns ingen förmögenhetsskatt...
Om du har pengarna i tex en isk skattar du inte på vinsten utan på hela innehavet.
Varför skulle du deklarera enstaka uttag från en isk som inkomst?

Har du 100 mill i en ISK blir beskattningen 2016 minst 100000000*0,0125 = 1250000 kr.

1 250 000 kr syns alltså i deklarationen som "Inkomst av kapital". 1,2 miljoner per år är i och för sig inga jätteinkomster, men statslåneräntan är rekordlåg och om den hypotetiska personen tidigare haft ett vanligt kneg är det förstås uppseendeväckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in