Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Tja!
Pluggar just nu på universitet och då blir det att man opponerar på andra och vice versa. Men iaf är det bara jag som känner att folk är så förbannat tråkiga när dem ska opponera. Aldrig hör man någon som kommer med riktigt saftig negativ kritik.
Även om någon har gjort världens sämsta rapport/framförande m.m är det ändå bara en massa beröm.
Senast idag var jag med om det då vi skulle ha ett muntligt framställande på 20-30minuter. Jag satt en timme innan och tog fram fakta och la upp en strategi. Givetvis blev mitt framställande helt värdelöst men ändå fick man bara höra en massa positiva kommentarer.
Finns det någon mer student som känner som jag?
Helt korrekt slutsats (har inget att opponera hehe)
Vid mindre arbeten så brukar man ändå inte kritisera mycket för det blir oftast att folk tar personligt. Sen orkar man inte ta den diskussionen heller.
Däremot vid uppsats opponering tycker jag tvärtom.
På anvisningarna står det tydligt att man skall påpeka de brister, anmärkningar som finns på uppsatsen. Oftast hittar opponenterna otaliga små fel som egentligen inte har betydelse, bara för att kunna visa sig inför läraren att de är pålästa. Hade en gubbe som opponerade på mig. Lade fram några konstiga anmärkningar som inte ens läraren fattade.
Undrade varför jag har tagit material som passar min uppsats?
vi höll på och diskuterade i tio minuter om det, till slut brast jag: jag kan väl inte ta material som inte hör till i sammanhanget. Till slut gav han upp.
Men jag tog det personligt det mest (just då) eftersom när man lämnar en uppsats tycker man att den är i princip felfri. Hittar de fel så börjar man genast försvara sig och ta det personligt.
Samtliga deltagande på opponering hade anmärkning på mina slutsatser. De slutsatser jag tog var skrivna med ett starkt språk. Alltså så hår år det, detta är så osv. Läraren sa att jag kunde varit lite mjukare där.
Jag fattade ingenting.
Till slut kom jag på det.
Balkan mentalitet. Det går inte att komma ifrån.