2015-12-29, 08:11
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Jag hnger inte med hr Golonka, r Stor-Lasse en plitlig klla eller en desinformatr?
Om Stor-Lasses avsikt var att desinformera, s utgav han samtidigt -ovetandes- pappa Johan som skrymtare. Det r s det ska frsts. Stor-Lasse pstr sig knna en medlem i SVT-teamet som berttat 1:a-hand fr Stor-Lasse om omstndigheterna fr inslaget, tidpunkten mm. Men i sin iver att stlla till rtta, s hnger han ut qvists som fariseer....
Citera
2015-12-29, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör

SVT Vst har en Facebooksida som jag frskte hitta ngot via nn likes eller liknande, tror att nyckeln till riggen gr via Martin s det vore kanon om vi hittade hans Facebook.

Grver vidare...hjlp till!

Hr r bevis och fakta!

Scrolla ned till -- ned till ett brunt hundhuvud En liten bit bara ------>Svt vst

Bilden r utlagd och naturligtvis utan stress fr bilden r inte frn julafton den 24e dec.
09:43 str det och inget tyder p nt som r fel p sidan, eller hur?!

Som ni ser p bilden s r det inte morgon utan det r mitt p dagen. Det r planlagt sedan lnge och det har med kommande inkomster att gra, s klart. En vit jul r vl inget problem, det r ju ovder med sn varje vecka.

Man ser p bilden att det har blst ordentligt frn sidan som det brukar gra enligt det vder som faktiskt gt rum det senaste veckorna (jmfr fallande sn)

Familjen kan ha blivit utsedda att medverka och tackat ja, och nr den rtta dagen var inne s var det flja en uppgjord plan.
Det kan ha filmats en vecka innan den lades ut.

De har helt enkelt vntat in en dag som skulle vara vit. En riktig jul. Hur skulle det se ut med en utsikt frn ett hus med trkig hst. Aldrig med en genomtnkt strategi och plan. --- Vitt ska det vara!

Att gra p detta stt innehller inget stressmoment.

.
Senast redigerad av vidlagesju 2015-12-29 kl. 08:50.
Citera
2015-12-29, 08:28
Medlem
Golonkas avatar
[quote=vidlagesju|55844289]
Citat:

Hr r bevis och fakta!

Scrolla ned till -- ned till ett brunt hundhuvud En liten bit bara ------>Svt vst

Bilden r utlagd och naturligtvis utan stress fr bilden r inte frn julafton den 24e dec.
09:43 str det och inget tyder p nt som r fel p sidan, eller hur?!

Som ni ser p bilden s r det inte morgon utan det r mitt p dagen. Det r planlagt sedan lnge och det har med kommande inkomster att gra, s klart. En vit jul r vl inget problem, det r ju ovder med sn varje vecka.

Man ser p bilden att det har blst ordentligt frn sidan som det brukar gra enligt det vder som faktiskt gt rum det senaste veckorna (jmfr fallande sn)

Familjen kan ha blivit utsedda att medverka och tackat ja, och nr den rtta dagen var inne s var det flja en uppgjord plan.
Det kan ha filmats en vecka innan den lades ut.

De har helt enkelt vntat in en dag som skulle vara vit. En riktig jul. Hur skulle det se ut med en utsikt frn ett hus med trkig hst. Aldrig med en genomtnkt strategi och plan. --- Vitt ska det vara!

Att gra p detta stt innehller inget stressmoment.

.
Nr jag tittar p facebook, str det att bilden r utlagd 18.43 den 24 december....
Citera
2015-12-29, 08:47
Medlem
duqus avatar
God fortsttning och ett gott nytt "asylr".....

Rkar vara utomlands, drav mitt sena inhopp hr. Helt riktigt s r bilderna verexponerade pga starkt ljus utomhus, frutom detta s dras man ocks med problemet med frgtemperaturerna som nog en del knner till som "vitbalans"-instllningarna. Nu har ju teamet en dyr 3CCD:s kamera som pallar mycket mer av detta n billigare cmos-kameror, men det finns ingen sn alls, det ni ser r verexponerade trdgrenar och takpannor m.m som finns utanfr fnstret som fr ett blaktigt sken pga frgtemperaturerna.

Dremot r inslaget en solklar bluff, varfr kan bara SVT sjlva svara p, s en anmlan kan ev funka men jag tror att granskningsnmnden inte vill rota i detta, dom r lika pk sjlva.

Fljande data kommer fram p detta inslag:
Sol upp: 08:24, ned 15:28 den 24/12, sol upp 08:53, ned 15:27 den 22/12.
Solvinkeln in r 163* prick fr skuggorna. Fnsterbrst mot sder i en svngd huskropp utrknad.
Tidpunkten fr inspelningen i vardagsrummet faller d inom tidsramen 10:58-11:02 om det var den 24:e eller 10:57-11:02 om det var vid den matchande dagen den 22 med bra vder. Vid inspelningen var det vindstilla utomhus och stundtals direktsol, fotografen tvingades flla ner persiennerna. Reflexer frn pltstos p skorstenen snett emot pvisar direktsol. Eftersom deras hus ligger solo med stora grnytor runt om br minsta bris ha ftt trdgrenarna att rra p sig, hr r dom helt stilla.

Av vderdata och flera fb-medlemmar hr, var det regn och skitvder den 24, allts kan dom inte ha filmat denna dag, nrmsta dag fre med stundtals solsken utan dis och regn som matchar skuggor och vinklar blir d den 22/12 vdermssigt. Vad jag kan utlsa p micron verka den vara p 11:11-11:12, vilket d matchar solvinklarna, men den r fr suddig fr att kunna verifieras.

Att SvT sitter p inslag i ngra dagar r mer regel n undantag, men hr ljg man ihop ngot rejlt om att det skulle vara julafton, och skulle nu Gteborg ha haft solsken och regn samtidigt p julafton s gller fortfarande 10:57-11:04 som tidslucka fr filmsekvensen i vardagsrummet. Notera att just denna sekvens visas enbart upp i "lpet" i brjan p Rapports sndning, den finns inte med i reportaget alls. Reportaget i frga visades en enda gng, medan ipsos-utredningen som DN bestllt krdes flera ggr under bde morgon-middag och kvll.

Skrmdump p 7 sekunderslp med strlande vder och vindstilla med skuggor 163*:
http://postimg.org/image/4abm8n5yt/

Karta p vinklar och huskropp, rd pil visar var plten var som reflekterades, gul pil visar kameran riktning i vardagsrummet snett mot fnster:
http://postimg.org/image/ihru8aql9/

Skrmdump bevis p tagning fr lpet p 7 sek vindstilla utan persienn samt med persienn:
http://postimg.org/image/72qrpxov1/

Personernas bakgrund har folk redan nystat upp hr, det stinker lng vg. Kollar ni p Linked in s letar denna snubbe efter nya "arbetsgivare", s detta r samma stuk som tidigare, kra godhets-inslag med sekundra intressen som aldrig nmns men som kommer vid senare "tillfllen". Jag tror att redaktrern fick lite kalla ftter av inslaget och enbart valde "betongblocks-sndningen".

Och Sverige har faktiskt redan tangerat och passerat Nord-Korea, se grna prataomdet-trden hr p fb dr ett gng galna krringar dessutom fick Bonniers journalistpris fr att svrta ner Assange.
Senast redigerad av duqu 2015-12-29 kl. 09:00.
Citera
2015-12-29, 08:48
Medlem
[quote=Golonka|55844319]
Citat:

Ja, det var nsta version med text. Det hr r med tal. Den r allts fre! Det r inte fejk det som r utlagt, men det r FILMAT INNAN JULAFTON. och sn. Skulle det vara filmat innan 09 ---> i mrker fr att gra om den s det ser som om det r mitt p dagen

Tror du dom hmtade familjen halv fem p morgonen
.
Senast redigerad av vidlagesju 2015-12-29 kl. 08:58.
Citera
2015-12-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Vet ej hur Facebook stter tids-stmpeln men fr mig s verkar tids-stmpeln bero p vilken tidszon jag befinner mig i (och inte p datorn tidsinstllningar).
S kanske befinner sig vidlagesju i en PST zon.
Citera
2015-12-29, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silpon
Vet ej hur Facebook stter tids-stmpeln men fr mig s verkar tids-stmpeln bero p vilken tidszon jag befinner mig i (och inte p datorn tidsinstllningar).
S kanske befinner sig vidlagesju i en PST zon.

Den tid som str i Lnken r 09:43
Klickar jag p den r det 18:20. --19.59 dvs rapport-tiden.

D r 09-tiden helt enkelt uppgaderad fr att lmna face-book ----> till annat forum tex Svt vst
Svt ppnaplay nnting
Senast redigerad av vidlagesju 2015-12-29 kl. 09:29.
Citera
2015-12-29, 09:21
Medlem
Det har allts konstaterats att det inte ligger ngon brun konspiration bakom det hr tv-inslaget. Det finns drfr ingen anledning att fortstta den hr diskussionen. Punkt.
Citera
2015-12-29, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidlagesju
Den tid som str i Lnken r 09:43
Klickar jag p den r det 18:20. Sen r det rapport-tiden.

D r 09-tiden helt enkelt uppgaderad fr att lmna face-book ----> till annat forum tex Svt vst
Svt ppnaplay nnting
Det hr lter som de mest frvirrade konspirationsteorierna hittills i trden. Frstr du ens sjlv vad du skriver?
Citera
2015-12-29, 09:36
Medlem
pelle49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Lasse
Det har allts konstaterats att det inte ligger ngon brun konspiration bakom det hr tv-inslaget. Det finns drfr ingen anledning att fortstta den hr diskussionen. Punkt.
Utmrkt. Vilken trd ska du hoppa ver till s att man vet vad man inte ska beska?

Fortfarande r diskussionen intressant - r det Rapports svar p Terjade bilder man bevittnat, eller inspelningslogistiska manvrer som r gngse inom reportagearbete? Det finns mnga frgor, vi avvaktar med spnning.....
Citera
2015-12-29, 09:42
Medlem
Citat:
Det hr lter som de mest frvirrade konspirationsteorierna hittills i trden. Frstr du ens sjlv vad du skriver?

Jag lmnar detta d det verkar lnlst att n fram.

Om du hmtar en lnk frn ett stlle och samtidigt uppdaterar lnken till den nya sidan.

D r det tv tider: gamla och den nya.

Hej och tack fr mig!
Senast redigerad av vidlagesju 2015-12-29 kl. 09:46.
Citera
2015-12-29, 09:43
Medlem
Citat:
Konspirationsteori? Vad har du svrt att frst?

P SVT Nyheter Vsts facebooksida kan man tydligt se att lnken till artikeln r publicerad klockan 09:43.

Lnk: https://www.facebook.com/svtnyheterv...37257166434092

Skrmdump: http://i.imgur.com/WKrN6as.png

Nr man sedan fljer lnken till artikeln, s kan man tydligt lngst ned i artikeln utlsa att den var publicerad klockan 18:20 den 24 december, och uppdaterad klockan 19:59 samma dag.

Lnk: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...em-pa-julafton

SVT Nyheter Vst kan givetvis inte ndra publiceringstiden fr ett facebookinlgg. Den tid som str i inlgget r den tid som gller. Dremot kan SVT givetvis ndra ett datum i sin egna artikel p sin egna hemsida.

Jag tror att vi alla kan dra den ganska uppenbara slutsatsen att klippet var inspelat innan julafton - svida inte SVT var dr innan 09:43 och filmade allt, men d r inslaget nd riggat med tanke p att "Disney show" brjar frst klockan 15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in