Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-25, 12:28
Medlem
Golonkas avatar
Självaste Rapport går ut i sin primetime-upplaga 19:30 på Julafton med ett längre inslag hemma hos en familj i Göteborg som öppnat sina dörrar i anda av julens sanna budskap. Inslaget finns på SVT Play några veckor till, så skynda att titta! http://www.svtplay.se/video/5193016/...rt-24-12-19-30

Inslaget följer på en redovisning i förändrad attityd hos svenska folket, där opinionen nu svängt mot ett mer kritiskt förhållningssätt till den invällande kött-tsunamin. Först lite dåliga nyheter om ökad rasism alltså, och sedan en solskenshistoria om humanitet och medmänsklighet. Familjen Öqvist har öppnat dörrarna och bjudit hem en familj som nu sitter i soffan och skruvar obekvämt på sig inför uppmärksamheten de helt plötsligt står mitt uppe i med rullande kameror, mikrofoner och påträngande frågor från hustets fru som undrar om man är glada och tacksamma. Naturligtvis har familjen gjort avkall och anpassat sig till att exkludera julens viktigaste bas-livsmedel sedan fornnordisk tid -grisen- och instället griljerat en bit kokt kalkon till julbordet. Det är minsann integration på allvar vi snackar om! Eftersom pappa Johan sannolikt är nykter alkoholist -att döma av hans facebookprofil- så riskerar afghanerna inte att provoceras av vare sig supar eller jul-mumma, utan det är en helt igenom drogfri julafton utan fläskkött som bjuds!

Min fråga är, hur i helvete kunde detta bli ett inslag i Rapport/Riks? Hur fick Göteborgsredaktionen reda på att eventet hemma hos Öqvist ens ägde rum? Hur valdes afghanfamiljen ut? Varför är det inte en hennaskäggig gubbe med turban och en kärring i burkha vi ser sitta och mysa framför Kalle Anka, utan en förhållandevis "normal" familj som sitter där lite bevärade av uppmärksamheten? Är det mamma Åsa eller pappa Johan som känner någon på Väst-redaktionen? Och varför är detta en riks-angelägenhet och inte bara ett inslag i lokalnyheterna? Diskutera med bänkgrannen och återkom!
Citera
2015-12-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Självaste Rapport går ut i sin primetime-upplaga 19:30 på Julafton med ett längre inslag hemma hos en familj i Göteborg som öppnat sina dörrar i anda av julens sanna budskap. Inslaget finns på SVT Play några veckor till, så skynda att titta! http://www.svtplay.se/video/5193016/...rt-24-12-19-30

Inslaget följer på en redovisning i förändrad attityd hos svenska folket, där opinionen nu svängt mot ett mer kritiskt förhållningssätt till den invällande kött-tsunamin. Först lite dåliga nyheter om ökad rasism alltså, och sedan en solskenshistoria om humanitet och medmänsklighet. Familjen Öqvist har öppnat dörrarna och bjudit hem en familj som nu sitter i soffan och skruvar obekvämt på sig inför uppmärksamheten de helt plötsligt står mitt uppe i med rullande kameror, mikrofoner och påträngande frågor från hustets fru som undrar om man är glada och tacksamma. Naturligtvis har familjen gjort avkall och anpassat sig till att exkludera julens viktigaste bas-livsmedel sedan fornnordisk tid -grisen- och instället griljerat en bit kokt kalkon till julbordet. Det är minsann integration på allvar vi snackar om! Eftersom pappa Johan sannolikt är nykter alkoholist -att döma av hans facebookprofil- så riskerar afghanerna inte att provoceras av vare sig supar eller jul-mumma, utan det är en helt igenom drogfri julafton utan fläskkött som bjuds!

Min fråga är, hur i helvete kunde detta bli ett inslag i Rapport/Riks? Hur fick Göteborgsredaktionen reda på att eventet hemma hos Öqvist ens ägde rum? Hur valdes afghanfamiljen ut? Varför är det inte en hennaskäggig gubbe med turban och en kärring i burkha vi ser sitta och mysa framför Kalle Anka, utan en förhållandevis "normal" familj som sitter där lite bevärade av uppmärksamheten? Är det mamma Åsa eller pappa Johan som känner någon på Väst-redaktionen? Och varför är detta en riks-angelägenhet och inte bara ett inslag i lokalnyheterna? Diskutera med bänkgrannen och återkom!
En gissning, familjen är lika representativ för svenska familjer som Ivana Trump är för amerikanska hemmafruar. Så vad man tro? Journalist på lokal blaska? Lokal representant för MP alt V? Direkta ekonomiska kopplingar såsom asylbostadsuthyrarproffs/goda män/anställda på valfri invandrarorganisation?
Citera
2015-12-25, 13:21
Medlem
pungspark63s avatar
En snabb vända på google visar att han är konsult i "värdegrundsindustrin", han tjänar tydligen ganska bra på att hålla föredrag och lära ut hur man skall få alla att tänka "rätt"...
Ta en titt på hans spel för småbarn...
Räkningen betalas av skattebetalarna.
http://www.pratapariktigt.se/

För övrigt verkar han vara en jävla gnällspik...
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....l-knaoperation

Citat:
Johan Öqvist är uppgiven när han kontaktar GP. Han har ringt och ringt och ringt för att berätta för operationskoordinatorn på Ortopeden Mölndal att han inte längre behöver en plats i operationskön.- Jag överdriver inte om jag säger att jag ringt tjugo gånger sedan i augusti.Varje gång har det tutat upptaget.

För mig var eller är det aldrig problem att komma fram till operationskoordinatorn trots att dom var och är överbelastade...och värre lär det bli om gnällspiken får som han vill och halva världen skall flytta hit.
Citera
2015-12-25, 14:22
Medlem
Onanizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
En snabb vända på google visar att han är konsult i "värdegrundsindustrin", han tjänar tydligen ganska bra på att hålla föredrag och lära ut hur man skall få alla att tänka "rätt"...
Ta en titt på hans spel för småbarn...
Räkningen betalas av skattebetalarna.
http://www.pratapariktigt.se/

För övrigt verkar han vara en jävla gnällspik...
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....l-knaoperation

För mig var eller är det aldrig problem att komma fram till operationskoordinatorn trots att dom var och är överbelastade...och värre lär det bli om gnällspiken får som han vill och halva världen skall flytta hit.
En parasit i vanlig ordning alltså. Case closed.

Bra jobbat.
Citera
2015-12-25, 14:35
Medlem
Separatistens avatar
Tror mer på inblandning av frun men fick inte med hennes namn. Googla där och ni hittar tror jag.
Citera
2015-12-25, 16:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Tror mer på inblandning av frun men fick inte med hennes namn. Googla där och ni hittar tror jag.

Hon heter Åsa Öqvist.
Citera
2015-12-25, 16:51
Medlem
Floragatans avatar
Familjen Öqvist beter sig mycket ovanligt när dom bjuder in en flyktingfamilj till sitt julfirande. Den naturliga uppföljningen på nyheten om svenskars minskade vilja att ta emot flyktingar nationellt vore att påpeka just hur ovanliga Öqvistarna är.
Citera
2015-12-25, 16:58
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Hon heter Åsa Öqvist.
Enligt Hitta.se bor familjen lyckligt avskärmat från väpnade gänguppgörelser, droghandel, trafficking och annat spännande. Det är en hyfsat "rik" stadsdel med en pizzeria som enda färgklick. Vet för lite om Göteborg för att kunna säga något om inslag av EU-migranter och skäggbarnboende, men det är nog mest pittoreskt och på en icke allt för påträngande nivå.

Jag är allvarligt nyfiken på hur man hamnar i rikstäckande nyhetssändning på primetime mitt på julafton i kraft av att bjuda hem någon vilsekommen flyktingfamilj på det här sättet... Man måste ju ha känningar på redaktions/producentnivå för att få till en såhär pass stor exponering. Ett sådant här inslag kräver ju viss förberedelse och den som jobbar på julafton har ju minst lönen + 200% eftersom det är julhelg, så det kan ju inte lallas omkring hur mycket som helst av fotografer, ljudkille och journalist! Familjen man bjudit hem måste ju ha valts ut på något sätt också och är det familjens preferenser eller redaktionens önskemål som styr? Eftersom hela familjer med minderåriga barn är en ytterst liten minoritet av alla afghaner som tagit sig hit, så måste det ju ligga en del förberedelse också där. Har man åkt ut til asylboendet och valt ut bland de ledsna och utsatta, precis som man väljer en slagen hund eller bortsprungen katt på ett hem för tillvaratagna djur, eller har Migrationsverket varit behjälpliga i att rekommendera en lagom behjärtansvärd familj?

Har mamma eller pappa Öqvist tagit beslut om den här manifestationen och förberett en fläskfri jul i god tid och sedan ringt SVT-Väst eller känner man någon som tipsat om detta fina?

Så många frågor....
Citera
2015-12-25, 17:40
Medlem
Citat:

Så många frågor....
Och så meningslösa frågor....
Citera
2015-12-25, 17:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Enligt Hitta.se bor familjen lyckligt avskärmat från väpnade gänguppgörelser, droghandel, trafficking och annat spännande. Det är en hyfsat "rik" stadsdel med en pizzeria som enda färgklick. Vet för lite om Göteborg för att kunna säga något om inslag av EU-migranter och skäggbarnboende, men det är nog mest pittoreskt och på en icke allt för påträngande nivå.

Jag är allvarligt nyfiken på hur man hamnar i rikstäckande nyhetssändning på primetime mitt på julafton i kraft av att bjuda hem någon vilsekommen flyktingfamilj på det här sättet... Man måste ju ha känningar på redaktions/producentnivå för att få till en såhär pass stor exponering. Ett sådant här inslag kräver ju viss förberedelse och den som jobbar på julafton har ju minst lönen + 200% eftersom det är julhelg, så det kan ju inte lallas omkring hur mycket som helst av fotografer, ljudkille och journalist! Familjen man bjudit hem måste ju ha valts ut på något sätt också och är det familjens preferenser eller redaktionens önskemål som styr? Eftersom hela familjer med minderåriga barn är en ytterst liten minoritet av alla afghaner som tagit sig hit, så måste det ju ligga en del förberedelse också där. Har man åkt ut til asylboendet och valt ut bland de ledsna och utsatta, precis som man väljer en slagen hund eller bortsprungen katt på ett hem för tillvaratagna djur, eller har Migrationsverket varit behjälpliga i att rekommendera en lagom behjärtansvärd familj?

Har mamma eller pappa Öqvist tagit beslut om den här manifestationen och förberett en fläskfri jul i god tid och sedan ringt SVT-Väst eller känner man någon som tipsat om detta fina?

Så många frågor....

"Ny kalldusch för regeringen – Löfven och Fridolin tappar" publicerade DN den 20 dec baserat på DN/Ipsos väljarbarometer.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-...idolin-tappar/

Man får väl förmoda, att de ovälkomna siffrorna på väljarnas inställning till den världsunika invandringspolitken var tillgängliga samtidigt... men att DN sköt på den publiceringen till julafton, då läsekretsen kan förmodas ha annat för dig.

Vidare förmodar jag, att SVT också fick tillgång till de ovälkomna siffrorna ca 20 dec ... så SVT hade ca fem dagar på sig att arrangera det folkuppfostrande inslaget med familjen Öqvist.
Citera
2015-12-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Och så meningslösa frågor....
Källa på det?
Citera
2015-12-25, 17:57
Medlem
tlcswes avatar
Citat:

Även jag funderade över detta reportage. Jag kan tänka mig att det gick till som så att familjen ringde SVT. De sa rätt ut att de bjudit över en afghansk flyktingfamilj. SVT ställde inga motfrågor, då både parterna i samtalet ingick en tyst överenskommelse där de båda förstod direkt vad det handlade om.

SVT förstod snabbt att vi kan prångla ut propaganda på den bästa propaganda-dagen som finns. Medan familjen skulle framställas som ett praktexempel på godhet på självaste julafton. Win-win. När kamerorna sedan stängdes av, ville nog mamman, få ut familjen ur sin boning så fort som möjligt.

Om man verkligen vill veta hur det gick till, kan det nog inte vara så svårt att få fram deras nummer. Och fråga dem, lugnt och sansat, hur detta väckelsemöte gick till.

Titta bara på aftonbladet, när de har liverapportering över hur många 'de gula båtarna har räddat'. (Alltså deras egna båtar) Idag tror jag de rapporterade om att de räddat 693st totalt. Och det är så här man mäter godhet idag. De som på pappret kan säga hur många de hjälpt, är de godaste människorna. Aftonbladet har hjälpt 693st och tar där med täten. Denna familjen ligger nog på botten på denna lista och har mycket kvar att lära.
Senast redigerad av tlcswe 2015-12-25 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in