2015-12-25, 12:08
Medlem
Wildsomes avatar
Min fråga är INTE så dum som trådtiteln antyder.

Jag läser ekonomi, och har handlat med aktier i lite över ett år. Jag förstår tjusningen med långsiktiga, stabila investeringar och inser att OMX30 kommer ge i snitt 7% avkastning per år om man sätter av dem i fyrtio år framåt (vilket innebär en garanterad 30-dubbling av pengarna)

Däremot inser jag också att 7% avkastning per år inte kommer göra dig ekonomiskt oberoende om ditt startkapital är relativt litet. Har du 100-200k att investera i aktier så måste du investera i mer osäkra objekt om du vill ha en chans att bli ekonomiskt oberoende innan pensionen (och därmed få ett större belopp att investera i säkra aktier).

När skulle ni säga att gränsen går mellan när man bör satsa i osäkra aktier (för att ha chans till stora vinster), och när bör man börja placera om i säkrare investeringsobjekt (tänk fonder)? Det är så klart väldigt personligt, men hur stort ska ert kapital vara innan ni slutar satsa i IMINT och flyttar över en del av kapitalet till Investor för att säkra det?

Hoppas ni förstår min frågeställning. Fem miljoner är liksom onödigt att kasta in i IMINT, för risken är för stor och 5 millar är för mycket pengar. Däremot är kanske 100k "lika bra" eftersom man då har chans att tiodubbla inom ett år (eller förlora allt), jämfört om man satsar i Investor och har 107k nästa år.
Citera
2015-12-25, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Min fråga är INTE så dum som trådtiteln antyder.

Jag läser ekonomi, och har handlat med aktier i lite över ett år. Jag förstår tjusningen med långsiktiga, stabila investeringar och inser att OMX30 kommer ge i snitt 7% avkastning per år om man sätter av dem i fyrtio år framåt (vilket innebär en garanterad 30-dubbling av pengarna)

Däremot inser jag också att 7% avkastning per år inte kommer göra dig ekonomiskt oberoende om ditt startkapital är relativt litet. Har du 100-200k att investera i aktier så måste du investera i mer osäkra objekt om du vill ha en chans att bli ekonomiskt oberoende innan pensionen (och därmed få ett större belopp att investera i säkra aktier).

När skulle ni säga att gränsen går mellan när man bör satsa i osäkra aktier (för att ha chans till stora vinster), och när bör man börja placera om i säkrare investeringsobjekt (tänk fonder)? Det är så klart väldigt personligt, men hur stort ska ert kapital vara innan ni slutar satsa i IMINT och flyttar över en del av kapitalet till Investor för att säkra det?

Hoppas ni förstår min frågeställning. Fem miljoner är liksom onödigt att kasta in i IMINT, för risken är för stor och 5 millar är för mycket pengar. Däremot är kanske 100k "lika bra" eftersom man då har chans att tiodubbla inom ett år (eller förlora allt), jämfört om man satsar i Investor och har 107k nästa år.

Skapa dig en utdelningsmaskin!
Om du lyckas spara 50% av lönen kan du gå i pension efter 17år.

http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/
Citera
2015-12-25, 12:46
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Jag förstår tjusningen med långsiktiga, stabila investeringar och inser att OMX30 kommer ge i snitt 7% avkastning per år om man sätter av dem i fyrtio år framåt
.

Men man får nog ta hänsyn till reklamen för allemansfonderna... Till en början så lät den så här: Allemansfonder har alltid gått upp på fem års sikt.

Av någon anledning var man senare tvungen att ändra lydelsen till: Allemansfonder har alltid gått upp på tio års sikt.

Du förstår nog vad jag vill säga med detta...
Citera
2015-12-25, 12:57
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
Man håller sig borta från sådant judetjafs och engagerar sig i någonting som skapar värde istället.

På vilket sätt skapar inte företagande och investeringar värde?
Citera
2015-12-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
På vilket sätt skapar inte företagande och investeringar värde?
På vilket sätt har _företagande_ och investeringar med börsen att göra?
Citera
2015-12-25, 13:25
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:

Företagande gynnas av just investeringar.
Citera
2015-12-25, 13:41
Medlem
Citat:
Företagande gynnas av just investeringar.
Företagande missgynnas av kortsiktiga mål, spekulationer och felallokerad information.
Citera
2015-12-25, 13:41
Medlem
Citat:
Utan företagande och investeringar har du ingen börs.
Citera
2015-12-25, 14:09
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Företagande missgynnas av kortsiktiga mål, spekulationer och felallokerad information.

Just därför investerar man långsiktigt och låter sig inte ryckas med i börspsykologi. Däremot kan man argumentera för att börskrascher med jämna mellanrum "rensar ut" de svagare företagen som inte har förmåga att utnyttja resurser, generera vinst och skapa värde. På så sätt skapar kapitalismen välstånd.
Citera
2015-12-25, 15:42
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Just därför investerar man långsiktigt och låter sig inte ryckas med i börspsykologi. Däremot kan man argumentera för att börskrascher med jämna mellanrum "rensar ut" de svagare företagen som inte har förmåga att utnyttja resurser, generera vinst och skapa värde. På så sätt skapar kapitalismen välstånd.
Aktiemarknadens värdering rensar inte ut ett dugg, det gör lånemarknaden.
Citera
2015-12-25, 20:23
Medlem
Bra frågeställning.

Själv kör jag på IMINT vägen. Tror gränsen går till ungefär det du nämner. Hade jag en förmögenhet på 5 miljoner så skulle jag nog sätta 3 miljoner på utdelningsaktier. 1,5 miljoner i cash och resten i potentiella raketer.

Men nu har jag inte dessa summor. Dessutom så behöver mindre bolag inte vara någon chansning rent ut sagt. Det gäller väl att göra sin egen re-search. Kanske till och med skicka något mejl och fråga bra frågor. För att bilda sig en uppfattning om, om de är seriösa. Eller bara ute efter att kanske mjölka investerare. Och få sig ett tryggt välbetalt jobb.

Men viktigast är väl att kolla upp bakgrunden på de som driver bolagen. Om de har någon vinnare tidigare. Vad de har för utbildning etc. Kolla upp styrelsen. Vilka har den största andel aktier i bolaget. Är det någon familj eller till och med VD:n??

Det finns väl så klart många frågor man bör ställa sig. Går man på en mina på ett mindre bolag som skulle kunna ha varit en potentiell raket. Då tycker jag att man först ska fråga sig om det gick att undvika. Genom att lägga ner ännu mer tid på re-search.

Det behöver ju som sagt inte vara som att köpa en lott och hoppas att man ska vinna.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2015-12-25 kl. 20:32.
Citera
2015-12-25, 23:38
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Bra frågeställning.

Själv kör jag på IMINT vägen. Tror gränsen går till ungefär det du nämner. Hade jag en förmögenhet på 5 miljoner så skulle jag nog sätta 3 miljoner på utdelningsaktier. 1,5 miljoner i cash och resten i potentiella raketer.

Men nu har jag inte dessa summor. Dessutom så behöver mindre bolag inte vara någon chansning rent ut sagt. Det gäller väl att göra sin egen re-search. Kanske till och med skicka något mejl och fråga bra frågor. För att bilda sig en uppfattning om, om de är seriösa. Eller bara ute efter att kanske mjölka investerare. Och få sig ett tryggt välbetalt jobb.

Men viktigast är väl att kolla upp bakgrunden på de som driver bolagen. Om de har någon vinnare tidigare. Vad de har för utbildning etc. Kolla upp styrelsen. Vilka har den största andel aktier i bolaget. Är det någon familj eller till och med VD:n??

Det finns väl så klart många frågor man bör ställa sig. Går man på en mina på ett mindre bolag som skulle kunna ha varit en potentiell raket. Då tycker jag att man först ska fråga sig om det gick att undvika. Genom att lägga ner ännu mer tid på re-search.

Det behöver ju som sagt inte vara som att köpa en lott och hoppas att man ska vinna.

Helt rätt. Jag har investerat i en del såkallade "högrisk" och "lottoaktier" och fått oerhört bra avkastning på detta. Oerhört bra, procentuellt. Har fått höra en massa skit om hur jag kommer förlora allt av polare som också handlar på börsen, arbetskamrater som "gick på en mina en gång i tiden och förlorade allt", "om det var så lätt så skulle alla göra det", faktum är att jag suttit uppe många sena kvällar och nätter på min fritid och fördjupat mig ordentligt i de aktier jag investerat i, lärt känna marknaden och branschen, analyserat, jämfört osv för att VETA vad jag investerat i. Inte bara köpt nån aktie på rek i hopp om att den ska sticka iväg.

Detta gör jag nu med de pengar jag har, när jag har mer pengar i framtiden kommer jag troligtvis att lägga dessa i aktier som är "säkrare" och ger mindre avkastning men mest för att minimera risken för förlust, förluster kommer alltid. Nu handlar jag med en summa, när mitt innehav på den bank jag handlar aktier på överskrider min "summa" flyttar jag dessa till mitt sparkonto och ser det då som vinst. På detta sätt lägger jag hela tiden undan pengar sakta men säkert som växer.

OT: Wildsome, jag tror det var du som tidigare i år rekade Ortoma i nån tråd, känner igen din profilbild nämligen. Jag snappade då upp Ortoma och såg det som ett intressant case och köpte aktien på 8,40. Jag sålde för lite drygt 1 månad sen (utan att ha rört något papper) på 44kr. Jag tackar och bugar för din rekommendation, gjorde en halv årslön på denna affär. Min bästa aktieaffär jag någonsin gjort.

4000 aktier (33,400:-) blev 176,000:-
Senast redigerad av Snek 2015-12-25 kl. 23:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in