Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Jag är inte säker på när det blev kostnadsfritt att gå i realskolan och gymnasiet men det skulle förvåna mig om det inte var det redan då. Hittar inget vid snabb googling. Kanske någon annan vet?
Dock är jag helt säker på att man redan på 30-talet hade börjat vara extremt generös med stipendier som tillät begåvade arbetarbarn att studera. Så några pengar till detta behövdes inte för den högbegåvade LGWP.
Såväl realskola som gymnasium var helt kostnadsfria på den här tiden. Kanske det finns undantag typ Lundsberg etc - men dessa kan man skita i.
Norra Real var inte en särskilt märkvärdig skola statusmässigt. Där låg t ex Norra Latin bättre till och Östermalms läroverk. Gärdesskolan var en modern och progressiv folkskola som drog till sig bra lärare och hade därmed en betydande status.
Att bo på gärdet var en mycket tung status, även borta på Tegeluddsvägen där Leif P bodde. Fast detta område räknades lite som bortre Gärdet. Bäst var uppe på kullen, t ex Rindö- och Furusundsgatorna. Tvärgatorna längs med Tessinparken ner mot Valhallavägen var också statustunga. Där kunde det finnas lägenheter på 2r och kök där ett av rummen var pigkammare.