2015-12-31, 10:33
Medlem
BrotherJohns avatar
Man gillar ju mest gubben för hans rappa käft och finurliga språk. Hans litterära verk osv. är väl inte mycket att hänga i granen (vad jag har hört).
Citera
2015-12-31, 11:35
Medlem
godhetsapostelns avatar
Alla inlägg i tråden verkar vara antingen eller. GW skall ha stor heder av att han pekar ut Tomas Fisher, Sten Pirwin(?) och den andra djävla svt-kossan som hjälpte Bader-Meinhof när det officiella sverige mörkat och skyddat dom. Tv-serierna om Palmemordet och om sprängningen av tyska ambassaden har varit bättre än mycket annan skit som sänds. Dels på grund av skådespelarna, men också pga karaktärerna.
Annat är jag inte så imponerad av: t.ex. ifrågasättandet av utredningen av mordet och våldtäckten i västergötland, för att inte tala om Palmemordet. Det fanns ju tidigt indikationer på att Palme var åtminstånde övervakad delar av mordnatten. Då kallade GW alla som undrade kring detta faktum för "idioter". Nu har han svängt 180 grader men är inte stor nog att erkänna att han haft fel eller ge dessa "idioter" ett erkännande.
Småaktig (Vad tjafsar han och Guillo om igentligen), hybris (han skulle kunna giftmörda alla elever på skolan och komma undan) osv.
Men visst han är en kul personlighet.
De flesta som skriver i tråden verkar helt blåsta och kan inte sätta in saker i ett sammanhang. Naturligtvis blir klassmedvetenheten betydligt mer påtaglig om din pappa är portvakt åt finare folk och du hamnar i dessa människors skolor???
Roligt är dock att svenska flumskole-elever uppskattar serien som ett tidsdokument även om dom inte förstår vad det är dom får. Dom får sammanhanget. Något helt okänt för dagens svenska skola.
Citera
2015-12-31, 13:30
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Precis, Lind gör ett bra jobb. GW är ingen man enkelt går i polemik med, han är van att få sin vilja fram och det krävs ett djävla lirkande för att helt enkelt inte ska sätta sig ned på arselet och vägra delta eller helt sonika bara avvika utan vidare förklaring.

När dom tog skogspromenaden så skyndade sig Lind att vika undan små grenar för honom, GW som på sina jakter genom åren fått otaliga betydligt större grenar i pallet smickras av just gester som denna, det får honom att känna sig upphöjd och aktad.

Jag vet inte om jag ska kalla det skickligt av Lind men hans fjäsk uppnår det avsedda resultatet dvs att GW stannar och babblar på.

/Provokatör
Det måste ha varit medvetet som produktionen klippt fram sekvenserna när Jens Lind viker undan grenen åt Persson och flinar varje gång Persson säger något? Jag börjar tro att det är en metaberättelse.

Producenten Tomas Lindgren säger till Expressen om lillasyster Moa Maud Perssons medverkan:
-Som berättelse hade det blivit jävla mycket saga utan henne.
Citera
2015-12-31, 14:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det måste ha varit medvetet som produktionen klippt fram sekvenserna när Jens Lind viker undan grenen åt Persson och flinar varje gång Persson säger något? Jag börjar tro att det är en metaberättelse.

Producenten Tomas Lindgren säger till Expressen om lillasyster Moa Maud Perssons medverkan:
-Som berättelse hade det blivit jävla mycket saga utan henne.

Lind är 14 år yngre så just det där att vara snäll mot en gammal man är väl lite så och så med om det är skillnad nog för att en ska vara gubbe den andra inte

Just det där gör ju också att Lind närmast är i samma generation och nog själv vet vad som är skitsnack.
Citera
2015-12-31, 17:15
Medlem
B´stards avatar
GW :

-70 år

-delvis alkoholiserad

-går på starka mediciner

-sviktande hälsa

-tjänat bra med pengar

-har varit i media/upphöjd i media sedan lång tid tillbaka.

Så givetvis har karln en rejäl gnutta storhetsvansinne och självförhärligande. Det finns såklart en herrans massa märkliga omständigheter i hans liv som inte framstår som särskilt logiska. Varför läser han de kurser han gör på universitetet? Det känns ju inte direkt som vägen till framgång och pengar (något han uppenbarligen var väldigt kåt på) att plugga rättsstatistik direkt... ...men kanske hade han fått "oxbridge-fantasier" av att ha gått på Norra Real dvs. läs det du är intresserad av och sedan kan du ändå få jobb som banker/bli rik. Det funkade ju uppenbarligen bra för honom...
Citera
2015-12-31, 17:18
Medlem
buttnutters avatar
Jag gillar starkt GW, men att han tror att han är en bra författare gör att han tappar lite av min respekt. Att någon med hans personlighet ska försöka hitta på karaktärer och intriger är lite cringe-varning.
Citera
2015-12-31, 18:53
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Ingen kan säga att Leif GW inte hade både motiv och förmåga att fälla Palme. Sitter man och skakar i sin jaktstuga med ett gevär i käften för att den enväldige statsministern går ut och försvarar en uppenbar horbock har man motiv att ta livet av denne. Har man dessutom både jaktvana och jaktstuga har man förmågan och kunskapen att göra det. Man får inte glömma att Palme blev skjuten i ryggen, vilket alla kan vara överens om är ett förnedrande sätt att skjuta någon på. Lika förnedrande är det att bli "huggen i ryggen" av någon man trodde hade ethos såväl som patos.

Strax efter palmemordet lämnade Hans Holmér uppgifter till media om en man som var klädd i "en keps med öronlappar", vilket är typiskt för en jägare. Om den informationen var påhitt eller riktig är svårt att belägga då Hans Holmér ställde till med mycket skit och förvirring i mordutredningen.

03:05 och 03:12 in i nedanstående klipp ser vi GW med en "jägarkeps":

http://www.svt.se/leif-gw-persson--m...skallen-av-mig
Lägg till det nästan komiska, när han skriver i ett kåseri i Aftonbladet sommaren.-85.
"Det var då jag bestämde mig för att döda den jäveln"
Kåseriet inleds med ett citat av Palme..
Citera
2016-01-01, 01:07
Medlem
Studsbolls avatar
Hade hoppats på mer detaljer i programmet. Det blev som en extremt bantad version av boken. Förmodligen har han ett ganska fritt förhållande till sanningen, men det är ändå underhållande. Hoppas på mer intervjuer med bekanta i nästa del.
Citera
2016-01-01, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag är inte säker på när det blev kostnadsfritt att gå i realskolan och gymnasiet men det skulle förvåna mig om det inte var det redan då. Hittar inget vid snabb googling. Kanske någon annan vet?

Dock är jag helt säker på att man redan på 30-talet hade börjat vara extremt generös med stipendier som tillät begåvade arbetarbarn att studera. Så några pengar till detta behövdes inte för den högbegåvade LGWP.

Såväl realskola som gymnasium var helt kostnadsfria på den här tiden. Kanske det finns undantag typ Lundsberg etc - men dessa kan man skita i.

Norra Real var inte en särskilt märkvärdig skola statusmässigt. Där låg t ex Norra Latin bättre till och Östermalms läroverk. Gärdesskolan var en modern och progressiv folkskola som drog till sig bra lärare och hade därmed en betydande status.
Att bo på gärdet var en mycket tung status, även borta på Tegeluddsvägen där Leif P bodde. Fast detta område räknades lite som bortre Gärdet. Bäst var uppe på kullen, t ex Rindö- och Furusundsgatorna. Tvärgatorna längs med Tessinparken ner mot Valhallavägen var också statustunga. Där kunde det finnas lägenheter på 2r och kök där ett av rummen var pigkammare.
Senast redigerad av HgF 2016-01-01 kl. 07:42.
Citera
2016-01-01, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det var 10 000kr i dåvarande pengavärde men han sa väl att det rörde sig om flera månader?

Han tjänade mer än farsan gjorde på ett flertal månaders arbeten (Leifsvar svart inkomst såklart)

Leif har massor av dåligt tätade minnesluckor - och detta med förtjänsten på spritförsäljningen är en, Elton John är en annan.
Citera
2016-01-01, 08:51
Medlem
Jag uppskattar GW för att han tar ner Palme på rätt nivå där han hör hemma.Det är modigt gjort med tanke på glorifieringen.
Senast redigerad av ascheberg 2016-01-01 kl. 08:55.
Citera
2016-01-01, 10:19
Medlem
Blev lite besviken på programmet faktiskt. Tyckte det gick så långsamt och var för Lite GW med... Intervjuaren var inte så bra.

Men visst, det var intresant att höra om hans uppväxt. Jag tror inte alls han var helt seriös med att döda sin mamma. Det är sånt många tänker på men det är bara ett få tal som kan gå över den psykologiska gränsen och han gjorde det inte.

Ska bli kul att se del 2 i alla fall. Tänker att det kanske blir lite mera action då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in