Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jag har aldrig sagt att dom har rätt eller ska bli respekterade.
Jag sa bara att för oss, fungerande, välmående, fullt ut i det svenska samhället etablerade erbjuds det så många andra möjligheter att känna att vi är respekterade så vi kan lättare ignorera och bortse från enskillda situationer och kompensera dom på annat håll.
Våra liv och vårt egenvärde står inte och faller med om vi lyckas förklara för en inskilld idiot att han är en idiot. Eller utmana en kille med kniv.
Har man inte så mycket tenderar man att värna mer om det lilla och den enskillda händelsen kan därigenom ses mer betydelsefull.
Jag försvarar alltså inte offrets inställning jag svarade bara på varför det som av oss ses som idioti under andra förutsättningar kan kännas mer självklart.
Jag förstår inte vilka situationer du pratar om när du påstår att vanliga medborgare kan känna sig “respekterade”? Vanliga svenskar tänker inte ens med dessa ganstertermer..
En människa inom ett serviceyrke/inom vården får dagligen handskas med “idioter”. Utan att förklara för dem vad man anser om deras åsikter/beteende.
Man får till och me utstå hot och våld utan att slå tillbaka.
Dessa småganstrar däremot anser att samhället – du och jag – är skyldigt dem en himla massa “respekt” och andra förmåner - som vi andra inte ens kan drömma om.
Money for nothin' and chicks for free..