2015-12-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Var har du gjort av pengarna du tjänat ihop de senaste 6 månaderna med "stabil inkomst"? Det är det första jag hade undrat som kreditgivare.

Har du medelinkomst så är ju 50 000 kr ingenting, det ska du kunna spara ihop själv på nolltid. Får du inget lån, vilket verkar vara fallet, så får du väl helt enkelt spara i några månader.

Definera nolltid, alla bor inte hos mamma och kan spara större delen av lönen.
Citera
2015-12-23, 20:32
Medlem
haxxarmannens avatar
Som någon tidigare nämnde så påverkas din kreditansökan av att du ansöker hos flera olika banker. I en UC("systemet" som används) så står det hur många UC-upplysningar som har tagits det senaste året. Om det är för många så slår bankernas system ifrån direkt när du ansöker via internet/telefon. Du har heller ingen taxerad inkomst i UCn vilket också gör att det slår ifrån. Finns banker som tar lite lättare på just detta men till priset av en högre ränta.

Som sagt, gå in på ett kontor och boka en tid och ta med alla dina handlingar så ska det nog lösa sig.
Citera
2015-12-23, 23:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
SBAB.

Enligt min erfarenhet är de mest generösa med att låna ut pengar. Finns ingen möjlighet att förhandla om räntan, men de ligger rätt bra till.

De är benhårda på fast anställning sedan minst sex mån eller om det var mer.
Citera
2015-12-24, 00:40
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Definera nolltid, alla bor inte hos mamma och kan spara större delen av lönen.
50 000 är inte mycket. Och några tiotusen har väl "alla" som buffert? Men om man vet att bilen börjar bli risig lägger man undan en par tusenlappar per månad. Att låna till en bil är bara dumt.

Nolltid är typ ett halvår.
Citera
2015-12-24, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Var har du gjort av pengarna du tjänat ihop de senaste 6 månaderna med "stabil inkomst"? Det är det första jag hade undrat som kreditgivare.

Jag har gjort som alla andra i min sits, uppgraderat mitt hem, då mitt boende var fullt med gamla eller trasiga ting. T.ex möbler som varit med. Sedan har jag köpt bil för tidigare pengar.

Sparad budget har jag, inte den största, men tillräcklig. Jag vill ta lån för att jag hellre för att skaffa mig en bil för runt 10 - 20k och behöva ta itu med oftast problem som måste åtgärdas inom snar framtid vill jag hellre slå till ordentligt på en bil, så det ( förhoppningsvis ) bara är att tuta och köra, utan att oroa sig för saker som man oftast får räkna med vid billigare bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Macki83
Vänta några månader så du får 2-3st lönebesked, sen går du till banken så kommer du garanterat att få ett lån.

Jag har redan fått 6 månader ( tekniskt sett 8 om jag ska räkna alla lönespecifikationer jag fått därifrån ), så vad gör ett par månader till?

Citat:
Ursprungligen postat av Flemch
du får full lön även om du är sjuk halva månaden? låter helt sjukt. Inte så att du har fast lön men får avdrag för sjukdagar etc?

Ja, för det var precis vad jag menade.. Eller så var det så att jag menade att jag har månadslön, och enligt det avtal/fack jag är med i så ska vi få betalt för 40-timmars veckor, även om chefen inte kan sysselsätta oss. Det är deras ansvar att hålla oss med jobb, sen om vi är sjuka är det en helt annan sak och inget jag räknar på för banken.. Speciellt inte när jag är sjuk max någon gång om året.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Det gjorde jag. Inte en chans att en bank svarar "vi vet inte" på varför det inte gick. Förutom Nordea då, jag sökte lån hos dem och svaret var i stil med "tyvärr kan du inte få lån". Trots att jag enligt beräknat kan låna 500k mer än vad jag begärde. Det var inga problem genom Ica-banken däremot.

"Ledsen det går inte, jag får tyvärr inte låna ut till dig" - det är allt jag fått till svar.

Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Kan det vara så att du har tagit många kreditupplysningar den senaste tiden?

Om tre är många, så har jag troligen sökt för många gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Regerade också på detta vad menar du TS?

Inte betalar din arbetsgivare dig full lön om du är sjuk eller bara jobbar 2 timmar en månad.
Det låter som du missuppfattat vad månadslön innebär.

Angående lånen så skulle jag bokat ett möte med min huvudbank. Ansök där och blir du nekad be dem förklara varför. De kollar på dina inkomster,utgifter, betalningsanmärkningar, anställningsform, andra lån & krediter, abonnemang, förfrågningar, etc.

Jag har även hört att de ibland nekar lån till personer som frekvent övertrasserat sitt konto i slutet av månaden även om det bara varit belopp under 100 kr.

Om du blir nekad kanske du får inse att du inte har råd med ett lån på 50K utan för försöka med en lägre summa.

Hur akut är bilköpet?

Det är två helt olika saker att vara sjuk eller arbetsbrist på företaget, den ena får jag betalt för, den andra ligger jag hemma i 40 graders feber och får pengar av FK. Mer kan du läsa högre upp.

Akut? Jag står i ett vägskäl om jag ska kosta på nuvarande bilen 10 - 15k, d.v.s det mer än vad jag köpte bilen för, för att kanske inte gå igenom besiktningen om ett par månader. Så då har jag sagt att jag hellre börjar om och lägger pengar på en bil som ska vara med mig, för slänger jag bort ovan pengar får jag aldrig tillbaka dem och bilen blir sedan gärdesbil, och då har jag verkligen gjort en förlustaffär.

Citat:
Ursprungligen postat av TeleporteraTaliban
Det du bör göra är att boka ett personligt lånemöte hos en bank typ Nordea/Handelsbanken/SEB och ta med dig så mycket handlingar som möjligt, dina senaste lönespecar, kontoutdrag på sparkonto om du har något undansparat och ditt anställningsavtal/arbetsgivarintyg. Detta gjorde jag och jag lyckades få ett bostadslån även fast jag har betalningsanmärkning och endast är timanställd.

Ska jag testa.

Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
50 000 är inte mycket. Och några tiotusen har väl "alla" som buffert? Men om man vet att bilen börjar bli risig lägger man undan en par tusenlappar per månad. Att låna till en bil är bara dumt.

2000 kr x 25 månader = 50.000 kr, d.v.s cirka 2 år. Det är "nolltid"? Jag har nyligen blivit fastanställd, det betyder alltså att jag haft jobbet strax över 6 månader, vilket inte är i närheten av 25 månader, och även om jag sparade det dubbla, eller t o m 3 gånger så mycket, så hade jag inte ännu hunnit spara ihop.
Citera
2015-12-24, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdLikeHelp

2000 kr x 25 månader = 50.000 kr, d.v.s cirka 2 år. Det är "nolltid"? Jag har nyligen blivit fastanställd, det betyder alltså att jag haft jobbet strax över 6 månader, vilket inte är i närheten av 25 månader, och även om jag sparade det dubbla, eller t o m 3 gånger så mycket, så hade jag inte ännu hunnit spara ihop.

Hur mycket får du ut i lön efter skatt? Dra ifrån hyran, 1500 för mat, 1000 för övrigt och bensinpengarna. Det du har kvar sparar du. Vad blir den summan?
Citera
2015-12-24, 10:03
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Ja, för det var precis vad jag menade.. Eller så var det så att jag menade att jag har månadslön, och enligt det avtal/fack jag är med i så ska vi få betalt för 40-timmars veckor, även om chefen inte kan sysselsätta oss. Det är deras ansvar att hålla oss med jobb, sen om vi är sjuka är det en helt annan sak och inget jag räknar på för banken.. Speciellt inte när jag är sjuk max någon gång om året..

ok då förstår jag vad du menar och normalt pratar man istället om anställningsform.
Att du har månadslön skiljer sig inte mot om du skulle fått timlön. Din anställning regleras i ditt anställningskontrakt och kollektivavtal. Du får betalt även vid timlön om din chef inte kan sysselsätta dig.

Det är dock normalt att man har en visstidsanställning vid en timlön och tillsvidareanställning vid en månadslån. Visstidsanställningar skall?/bör vara tidsbegränsade och har ofta ingen uppsägningstid utan gäller kontraktet ut medan en tillsvidareanställning är just tillsvidare.
Citera
2015-12-24, 19:18
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Det värsta är, om jag nu minns rätt summa, att cirka 25% av alla svenskar har MINDRE än tio tusen kronor sparade....
Så illa är det.

Att TS inte får lån är i och för sig märkligt. 50 lax är ju en väldigt liten summa för bankerna, och dessa pengar får de ju tillbaka förr eller senare.
Citera
2015-12-24, 19:37
Medlem
Citat:

Du skulle bli förvånad över hur många som inte ens har 15k i buffert , själv vill jag alltid ha minst 50k på buffertkontot men det betyder inte att jag utgår från att andra har det.
Citera
2015-12-24, 22:50
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:

Har du verkligen noll kronor på kontot? Ingen buffert alls? Låter konstigt. Läxa till framtiden: Man ska alltid lägga undan pengar varje månad för att undvika lån som kostar väldigt mycket.

2000 låter väldigt lite i sparandet. Snåla så får du lätt 5000 i mån. Då får du pengarna på tio månader. Är "nolltid" i sammanhanget. Och du borde ha 10 000-20 000 i fonder/aktier/whatever du kan sälja av? Eller har du verkligen noll i förmögenhet..?
Citera
2015-12-24, 22:55
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du skulle bli förvånad över hur många som inte ens har 15k i buffert , själv vill jag alltid ha minst 50k på buffertkontot men det betyder inte att jag utgår från att andra har det.
Men har något väldigt snett i sin ekonomi om man inte har åtminstone, i mitt tycke 100 000 sparat för allting oförutsett. All möjlig skit kan ju hända. Bilen kan kvaddas, du kan få inbrott och förlora TV, dator, telefonen kan tappas, du kan hamna hos tandläkaren efter att ha fått en tand utslagen, osv. osv. listan kan göras oändlig. Även om man kan få pengarna tillbaka vid ett senare tillfälle av försäkringar och annat vill jag gärna kunna betala en sprillans ny och fin dator om jag blir av med min. Att inte ha en buffert är ren och skär idioti.
Citera
2015-12-25, 00:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Du behöver konsumera mindre och öka ditt sparande. Även om du inte sparade till något specifikt borde du varje månad lägga undan åtminstone 5K, och om du vet att större utgifter snart väntar (som du nu vet) borde du öka sparandet ytterligare, låt säga 8K.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in