Citat:
Ursprungligen postat av
CannonDorf
Var har du gjort av pengarna du tjänat ihop de senaste 6 månaderna med "stabil inkomst"? Det är det första jag hade undrat som kreditgivare.
Jag har gjort som alla andra i min sits, uppgraderat mitt hem, då mitt boende var fullt med gamla eller trasiga ting. T.ex möbler som varit med. Sedan har jag köpt bil för tidigare pengar.
Sparad budget har jag, inte den största, men tillräcklig. Jag vill ta lån för att jag hellre för att skaffa mig en bil för runt 10 - 20k och behöva ta itu med oftast problem som måste åtgärdas inom snar framtid vill jag hellre slå till ordentligt på en bil, så det ( förhoppningsvis ) bara är att tuta och köra, utan att oroa sig för saker som man oftast får räkna med vid billigare bil.
Citat:
Ursprungligen postat av
Macki83
Vänta några månader så du får 2-3st lönebesked, sen går du till banken så kommer du garanterat att få ett lån.
Jag har redan fått 6 månader ( tekniskt sett 8 om jag ska räkna alla lönespecifikationer jag fått därifrån ), så vad gör ett par månader till?
Citat:
Ursprungligen postat av
Flemch
du får full lön även om du är sjuk halva månaden? låter helt sjukt. Inte så att du har fast lön men får avdrag för sjukdagar etc?
Ja, för det var precis vad jag menade.. Eller så var det så att jag menade att jag har månadslön, och enligt det avtal/fack jag är med i så ska vi få betalt för 40-timmars veckor, även om chefen inte kan sysselsätta oss. Det är deras ansvar att hålla oss med jobb, sen om vi är sjuka är det en helt annan sak och inget jag räknar på för banken.. Speciellt inte när jag är sjuk max någon gång om året.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gurglaren
Det gjorde jag. Inte en chans att en bank svarar "vi vet inte" på varför det inte gick. Förutom Nordea då, jag sökte lån hos dem och svaret var i stil med "tyvärr kan du inte få lån". Trots att jag enligt beräknat kan låna 500k mer än vad jag begärde. Det var inga problem genom Ica-banken däremot.
"Ledsen det går inte, jag får tyvärr inte låna ut till dig" - det är allt jag fått till svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
mediekrati
Kan det vara så att du har tagit många kreditupplysningar den senaste tiden?
Om tre är många, så har jag troligen sökt för många gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diablo1118
Regerade också på detta vad menar du TS?
Inte betalar din arbetsgivare dig full lön om du är sjuk eller bara jobbar 2 timmar en månad.
Det låter som du missuppfattat vad månadslön innebär.
Angående lånen så skulle jag bokat ett möte med min huvudbank. Ansök där och blir du nekad be dem förklara varför. De kollar på dina inkomster,utgifter, betalningsanmärkningar, anställningsform, andra lån & krediter, abonnemang, förfrågningar, etc.
Jag har även hört att de ibland nekar lån till personer som frekvent övertrasserat sitt konto i slutet av månaden även om det bara varit belopp under 100 kr.
Om du blir nekad kanske du får inse att du inte har råd med ett lån på 50K utan för försöka med en lägre summa.
Hur akut är bilköpet?
Det är två helt olika saker att vara sjuk eller arbetsbrist på företaget, den ena får jag betalt för, den andra ligger jag hemma i 40 graders feber och får pengar av FK. Mer kan du läsa högre upp.
Akut? Jag står i ett vägskäl om jag ska kosta på nuvarande bilen 10 - 15k, d.v.s det mer än vad jag köpte bilen för, för att kanske inte gå igenom besiktningen om ett par månader. Så då har jag sagt att jag hellre börjar om och lägger pengar på en bil som ska vara med mig, för slänger jag bort ovan pengar får jag aldrig tillbaka dem och bilen blir sedan gärdesbil, och då har jag verkligen gjort en förlustaffär.
Citat:
Ursprungligen postat av
TeleporteraTaliban
Det du bör göra är att boka ett personligt lånemöte hos en bank typ Nordea/Handelsbanken/SEB och ta med dig så mycket handlingar som möjligt, dina senaste lönespecar, kontoutdrag på sparkonto om du har något undansparat och ditt anställningsavtal/arbetsgivarintyg. Detta gjorde jag och jag lyckades få ett bostadslån även fast jag har betalningsanmärkning och endast är timanställd.
Ska jag testa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cosmo.Kramer
50 000 är inte mycket. Och några tiotusen har väl "alla" som buffert? Men om man vet att bilen börjar bli risig lägger man undan en par tusenlappar per månad. Att låna till en bil är bara dumt.
Nolltid är typ ett halvår.
2000 kr x 25 månader = 50.000 kr, d.v.s cirka 2 år. Det är "nolltid"? Jag har nyligen blivit fastanställd, det betyder alltså att jag haft jobbet strax över 6 månader, vilket inte är i närheten av 25 månader, och även om jag sparade det dubbla, eller t o m 3 gånger så mycket, så hade jag inte ännu hunnit spara ihop.