• 1
  • 2
2015-12-23, 11:10
Medlem
sokolshupaks avatar
Hej! Jag funderar starkt p att ge mig p kebnekaise utan guide eller fjllstuga.
r detta ngot som r mjligt? Jag tnkte mig tlt och vandring eller br jag ha skidor?
r det mjligt att gra detta nu under december/januari d jag tnker p temperaturen. Vid 2009 s var det ju -20 grader ute men nu i december 2015 s r det ju upp mot 7+!
Hur r det med solen? Hinner man g en mil innan det blir svart? haha!

Tacksam fr svar!
Citera
2015-12-23, 11:38
Medlem
Hax.Pains avatar
Jag skulle gissa p att gryning r runt 9 kanske, solen r antagligen uppe ngon timme mellan 11 och 13 och det skymmer runt 16. Om du r orolig ver 20- borde du inte leta dig ut i fjllen.
Du frstr att det r viktigt med bra och rtt utrustning fr att vistas i fjllen under december/januari?
Citera
2015-12-23, 11:48
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Jag skulle gissa p att gryning r runt 9 kanske, solen r antagligen uppe ngon timme mellan 11 och 13 och det skymmer runt 16. Om du r orolig ver 20- borde du inte leta dig ut i fjllen.
Du frstr att det r viktigt med bra och rtt utrustning fr att vistas i fjllen under december/januari?
Kebnekaise ligger norr om polcirkeln och solen gr slunda aldrig upp s hr rs.
Citera
2015-12-23, 12:01
Medlem
gniff754s avatar
Har ingen efarenhet av vinterfjllen men jag antar att du behver snskor eller skidor vid den hr tiden fr att ta dig framt. Lter jobbigt. Sommartid r vstra leden ltt att flja ven vid rtt dlig sikt, vintertid r det nog svrare.
Citera
2015-12-23, 12:04
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokolshupak
r detta ngot som r mjligt? Jag tnkte mig tlt och vandring eller br jag ha skidor?
r det mjligt att gra detta nu under december/januari d jag tnker p temperaturen. Vid 2009 s var det ju -20 grader ute men nu i december 2015 s r det ju upp mot 7+!

Tacksam fr svar!

Vet du verhuvudtaget vad du funderar p att gra? Keb i December r bland det mest ogstvnliga platser som finns i Sverige.
Citera
2015-12-23, 12:15
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Kebnekaise ligger norr om polcirkeln och solen gr slunda aldrig upp s hr rs.

Trden r skapad idag, den 23 december, jag gissar att han inte ska g ver julhelgen! S tiderna r gissningar fr januari. Du frstr att det inte r helt jvla bcksvart bara fr att en punkt befinner sig norr om polcirkeln va?
Citera
2015-12-23, 12:55
Medlem
Om du behver frga s r det enkla svaret Nej!

Fjllet r aldrig att leka med. Vinterfjllet br man verhuvudtaget inte vistas p om man inte har goda kunskaper och utrustning.

Jag har lngt ver 500 fltdygn sommar som vinter p fjllet. Lgg ner den hr iden om du inte har koll.

...men fjllet r en fantastisk upplevelse. Brja med att bestiga Keb p sommaren Aug/Sep med guide sen kan du g vinterkurser hos Svenska Fjllklubben. http://www.fjallklubben.se/sfk/
Citera
2015-12-23, 13:08
Medlem
sokolshupaks avatar
Glmde nmna att det r runt 7+ nert i sverige dr jag bor. S undrar lite hur vdret r vid kebben i januari. Guide r inget jag kommer att anvnda mig utav d jag lskar utmaningar. Naturligtvis letar jag efter tips om hur jag br bete mig.

Hur r vdret dr? Hur r det med solen? Har ca 6 timmars sol nert i sverige just nu!
Citera
2015-12-23, 13:19
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Trden r skapad idag, den 23 december, jag gissar att han inte ska g ver julhelgen! S tiderna r gissningar fr januari. Du frstr att det inte r helt jvla bcksvart bara fr att en punkt befinner sig norr om polcirkeln va?
D h*n skrev "temperaturen i december" kan man gissa att han mnar bestiga berget inom kort. Solen gr inte apparent ver horisonten (refraktion medrknad) frrn 4 januari. Sjlvklart blir det inte kolsvart bara fr att solen r under horisonten, men det ger klart smre ljus d allt ljus r reflekterat frn atmosfren.

Jag rekommenderar att du vntar tills i vr.
Citera
2015-12-23, 13:44
Medlem
Frixys avatar
Man varfr vill du gra detta? Mellan 15.30 till 09.00 ska du bara ligga i ditt tlt och frysa d? 17 timmar per dygn r det bara mrkt och kallt och du kan bara vara vara i eller i nrheten av ditt tlt.

Vnta till psk r min rekommendation, om det inte r ngon slags sjlslig tripp du vill gra genom att berva dig all stimulans. Samtidigt vill jag att du ska ka, jag r nyfiken p hur det skulle vara.

Lova att uppdatera trden om du ger dig ivg! Fljer grna ditt ventyr!
Citera
2015-12-23, 13:47
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokolshupak

Tacksam fr svar!

Spnnande och fullt mjligt. Du kommer att f ett minne fr livet om du verlever!

Frn Nikkaluokta r det ca 2 mil upp till ngon av de tv obemannade toppstugorna p ca 1900 m hjd dr du kan vernatta men s klart du tar med sovsck, tlt, ndsndare och mat. Rkna med att du klarar minst en vecka om det ovntade hnder fr du kan ge dig fan p att det kommer att hnda.
Sjlv har jag alltid anvnt snskor och kraftiga stavar. Det r jobbigare att spra med skidor i ls sn och direkt livsfarligt nr du ska nedt igen.

Hr kan du sjlv kolla hur lnge det r ljust nog att kunna g samt sn och vdersitutionen just nu och vad du kan vnta den nrmaste veckan:
http://www.webbkameror.se/webbkamero...aise_1_640.php
http://www.smhi.se/vadret#ort=270106...3/18.55;flik=1

Uppdatera nu hr i trden nr du drar ivg med plats och tid s vi vet nr vi ska efterlysa dig efter en vecka. Lycka till!
Citera
2015-12-23, 13:48
Medlem
JoeDevolas avatar
Du br ha god erfarenhet av bergsbestigning. Var det inte ngra som omkom nr de frskte bestiga berget p sommaren fr ngra r sedan?

Och skidor r inte att rekommendera om du ska uppt. Inte nert heller fr den delen - inte ens om du heter Franz Klammer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in