2015-12-23, 14:13
Medlem
sokolshupaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Spnnande och fullt mjligt. Du kommer att f ett minne fr livet om du verlever!

Frn Nikkaluokta r det ca 2 mil upp till ngon av de tv obemannade toppstugorna p ca 1900 m hjd dr du kan vernatta men s klart du tar med sovsck, tlt, ndsndare och mat. Rkna med att du klarar minst en vecka om det ovntade hnder fr du kan ge dig fan p att det kommer att hnda.
Sjlv har jag alltid anvnt snskor och kraftiga stavar. Det r jobbigare att spra med skidor i ls sn och direkt livsfarligt nr du ska nedt igen.

Hr kan du sjlv kolla hur lnge det r ljust nog att kunna g samt sn och vdersitutionen just nu och vad du kan vnta den nrmaste veckan:
http://www.webbkameror.se/webbkamero...aise_1_640.php
http://www.smhi.se/vadret#ort=270106...3/18.55;flik=1

Uppdatera nu hr i trden nr du drar ivg med plats och tid s vi vet nr vi ska efterlysa dig efter en vecka. Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Man varfr vill du gra detta? Mellan 15.30 till 09.00 ska du bara ligga i ditt tlt och frysa d? 17 timmar per dygn r det bara mrkt och kallt och du kan bara vara vara i eller i nrheten av ditt tlt.

Vnta till psk r min rekommendation, om det inte r ngon slags sjlslig tripp du vill gra genom att berva dig all stimulans. Samtidigt vill jag att du ska ka, jag r nyfiken p hur det skulle vara.

Lova att uppdatera trden om du ger dig ivg! Fljer grna ditt ventyr!
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Du br ha god erfarenhet av bergsbestigning. Var det inte ngra som omkom nr de frskte bestiga berget p sommaren fr ngra r sedan?

Och skidor r inte att rekommendera om du ska uppt. Inte nert heller fr den delen - inte ens om du heter Franz Klammer.

Tack s sjukt fr era kommentarer, eller allas fr den delen!
Varfr jag vill gra detta? Allts helt rligt s r fan vandring det bsta och vackraste som finns! Dock har jag inte gjort det s mycket men nr man vl r i naturen s r det s obeskrivlig knsla! Att bestiga kebben r en utmaning fr mig personligen, r bara 18 r s det blir en start p ngot som lr bli en stor hobby. Har aldrig klttrat berg frut men kebben blir frsta, frgan r bara nr. Vill att det ska vara svrt men helst inte livsfarligt d det r som tuffast/stormigt osv. D jag inte r erfaren nnu!
Hoppas mer kommentarer rullar in!
Tanke p dig Frixa, hng med vettja. Du verkar ju sjlv vilja ocks!
Senast redigerad av sokolshupak 2015-12-23 kl. 14:45.
Citera
2015-12-23, 14:37
Medlem
gniff754s avatar
Som jag fattar det har du ingen fjllerfarenhet alls. Att d ge sig p ngot som r farligt och nr det aldrig blir riktigt ljust knns mycket tveksamt. Finns en anledning till att Kebnekaise Fjllstation ppnar vinterssongen frst i mars. Risken r stor att du ramlar ner fr ett stup.

Om du har som ml att komma tillbaka levande med bra minnen s satsa p att ka dit under hgssong, mars-april eller Juli - september . Brja grna med att g upp p Kebnekaise sommartid s vet du hur terrngen ser ut.
Citera
2015-12-23, 14:53
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokolshupak
Tack s sjukt fr era kommentarer, eller allas fr den delen!
Varfr jag vill gra detta? Allts helt rligt s r fan vandring det bsta och vackraste som finns! Dock har jag inte gjort det s mycket men nr man vl r i naturen s r det s obeskrivlig knsla! Att bestiga kebben r en utmaning fr mig personligen, r bara 18 r s det blir en start p ngot som lr bli en stor hobby. Har aldrig klttrat berg frut men kebben blir frsta, frgan r bara nr. Vill att det ska vara svrt men helst inte livsfarligt d det r som tuffast/stormigt osv. D jag inte r erfaren nnu!
Hoppas mer kommentarer rullar in!
Tanke p dig Frixa, hng med vettja. Du verkar ju sjlv vilja ocks!

Innan du ger dig p kebben.
Packa din ryggsck och g 2 mil rakt ut i nrmaste storskog. I dag! Stanna dr ute en vecka och notera allt du glmde ta med eller som var ondigt att ta med.
Kom tillbaka efter nyret med samma positiva instllning till "vandring" och finjutera din packning med allt du nu inser behvs.
Betrakta det hela som ett jobb eller uppdrag som mste utfras och planera s att inget kan g fel.
Citera
2015-12-23, 15:21
Medlem
ackas avatar
Citat:
Har aldrig klttrat berg frut men kebben blir frsta, frgan r bara nr. Vill att det ska vara svrt men helst inte livsfarligt d det r som tuffast/stormigt osv. D jag inte r erfaren nnu!

Vet att det inte r det hr svaret du vill ha.

Att ge sig p Kebnekaise utan erfarenhet, guide och under rets smsta mnader (mrkt, vinter, sn, storm m.m.) r livsfarligt.
Likt rysk roulette.
Det kan g bra men det r stor chans att det gr t helvete.
Folk dr faktiskt i dom svenska fjllen.
Mycket pga oerfarenhet, missbedmning av vdret, fel utrustning eller ej tillrcklig kunskap att anvnda utustningen.

Tnk ocks p att gr det fel och du lyckas kontakta fjllrddningen s riskerar du deras liv och hlsa ocks nr dom frsker rdda dig.

Frstr att du vill utmana dig sjlv.
Gr det vettigt.
Ta det som ett flerrsprojekt.
Skaffa mer erfarenhet om vintercamping med enbart packning som du br med dig.
Lr dig anvnda dom sakerna under hrda frhllanden (i mrkret, meterdjup sn, i storm osv.)
Hur man hller sig torr, varm och mtt.
Osv...

Finns hur mycket som helst att lsa p ntet.
Men fr att kunna det s mste man testa under riktiga frhllanden.
Utan ovanstende kunskaper s kan en snstorm p Kebnekaise frkorta ditt liv avsevrt.
Finns inget "detta var inte roligt nu gr jag hem till vrmen" nr man r dr.

Bestig grna Kebne under sensommaren frst s du vet hur fjllet ser ut.

Med ovanstende s r det mycket mer troligt att du riskerar mindre och njuter mer av en vinterbestigning av Kebne.

Exempel p vad som kan vnta p fjllet.
http://www.nsd.se/nyheter/de-var-nar...e-6557905.aspx

(edit: infogade en lnk)
Senast redigerad av acka 2015-12-23 kl. 15:37.
Citera
2015-12-23, 22:44
Medlem
sokolshupaks avatar
Kul att ni r s hjlpsamma!!
Stort tack till er allihop!
Kommer inte bege mig av i december/januari. Knns alledess fr risktfullt d jag inte r erfaren, men i mars blir det av!
Tnk p att denna trd r inte bara fr att hjlpa mig utan alla som har samma inriktning. S all hjlp och tips som ni kan lgga till hjlper alla och kanske rddar livet p envisa som mig!

Tnkte stlla lite frgor!
Snskor mste vara smart ret runt vid besestigning av kebbe ellerhur?
Ni som bestigit, vad hade ni mest nytta av i er utrustning osv?
Hur lng tid tare det ungefr frn fjllstation till sydtoppen?
Vart tltar jag fr bsta skydd mot vind osv?
Lite frgor som ni kanske kan besvara och tillga egna erfarenheter!
Tack och forstt!
Citera
2015-12-23, 23:10
Medlem
h s svrt r det inte.

k till Nikkaluokta, skida in till Kebne fjllstation.
Ta vstra leden upp till toppen, vila i toppstugan g ner.

En av mina vnner skidade frn Abisko hela vgen runt och tog Kebne p vgen. Han stod p toppen fr fyra dagar sedan. Solo.

Han tog skidorna upp till Kittelbcken och drifrn stegjrn.

Bara fr att det r norr om polcirkeln betyder det inte att det r mrkt konstant. Du har tillrckligt mnga timmar fr att komma ner, om du brjar klockan 0300 dvs.

MEN! Det kan vara farligt ocks, vder kan sl om snabbt och frden frn fjllstation tur retur kan ta 12 13 timmar.
Citera
2015-12-23, 23:43
Medlem
sokolshupaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alibobba
h s svrt r det inte.

k till Nikkaluokta, skida in till Kebne fjllstation.
Ta vstra leden upp till toppen, vila i toppstugan g ner.

En av mina vnner skidade frn Abisko hela vgen runt och tog Kebne p vgen. Han stod p toppen fr fyra dagar sedan. Solo.

Han tog skidorna upp till Kittelbcken och drifrn stegjrn.

Bara fr att det r norr om polcirkeln betyder det inte att det r mrkt konstant. Du har tillrckligt mnga timmar fr att komma ner, om du brjar klockan 0300 dvs.

MEN! Det kan vara farligt ocks, vder kan sl om snabbt och frden frn fjllstation tur retur kan ta 12 13 timmar.

Mktigt! ja, det krvs lite nerver antar jag att gra det sjlv frsta gngen! haha Men definitivt ngot som lr gras!
Ligger toppstugan mellan kebben och fjllstation?
r toppstugan ppen dygnet runt fr alla som vandrar?
Ungefr hur lngt ifrn fjllstation ligger toppstugan?
Citera
2015-12-24, 00:05
Medlem
Citat:
Mktigt! ja, det krvs lite nerver antar jag att gra det sjlv frsta gngen! haha Men definitivt ngot som lr gras!
Ligger toppstugan mellan kebben och fjllstation?
r toppstugan ppen dygnet runt fr alla som vandrar?
Ungefr hur lngt ifrn fjllstation ligger toppstugan?

Kebne r inte en svr topp gradmssigt, men det r inte en promenad i parken. Glaciren r hal ven p sommaren och det stupar ju en del.
Toppstugan r ppen sklart, men den ligger vl p ca 1900 meters hjd.
Det r som sagt ett par timmar frn stationen till toppstugan.

Vandra Kungsleden eller skida den, det r fantastiskt vackert.
Senast redigerad av alibobba 2015-12-24 kl. 00:07.
Citera
2015-12-24, 06:47
Medlem
gniff754s avatar
Sommartid (juli-sep) behvs oftast ingen utrustning om du gr upp vstra leden, mjligtvis kan du behva stegjrn fr att komma upp p toppglaciren. Nr jag var dr var det en kort men isig backe som var svr att komma upp p utan stegjrn, men det gick. Sk p ntet om vstra och stra leden, de r dem som normalt anvnds sommartid. Den vstra r lngre men enklare. Vet inte om det finns andra lmpliga vgar upp vintertid.
Citera
2015-12-24, 09:13
Medlem
sokolshupaks avatar
Hur r det med mat? Vad r det bsta att ta med sig ? antar att fr vatten blir det smlt sn om man fr upp en eld?
Hur gjorde du/ni?
Citera
2015-12-24, 12:02
Medlem
sokolshupaks avatar
Fr resan blir vl i ordning: Kiruna till Nikka. Vandring/skider frn Nikka till STF fjllsation sen vandring till syd toppen eller gr man till Tarfala innan?
Antar att det finns en hel del vgledning p vgen s att man inte gr sig helt lost?
Citera
2015-12-24, 12:04
Medlem
Citat:
Hur r det med mat? Vad r det bsta att ta med sig ? antar att fr vatten blir det smlt sn om man fr upp en eld?
Hur gjorde du/ni?

Vi har efter mnga resor kommit fram till att CousCous r en av dom bsta mat kontra vikt man kan bra med sig.
Problemet r att man ledsnar p Couscous efter typ tv dagar.

Sist vi skidade lngt blev det.
Middag: Couscous med ngon typ av ktt, torkad korv typ.
Lunch: Soppa och choklad. Ngot som gr fort, s man slipper st still fr lnge.
Frukost: Nudlar.. det hr var ingen hit, ta inte med nudlar!
Choklad, mycket choklad! Blir du insnad ngonstans r det vldigt trevligt.
Jag smg med lite tortelini fr vilodagarna, vilken lyxknsla.
Vitamintabletter r bra att ha.
Maten r det svraste med lngre resor, det ndrar sig till varje resa.

Vi har testat frystorkat, men nr samma kille som soloade Kebne nu fick magsjuka p ett berg i Georgien pga av den frystorkade maten s vgar vi inte riktigt chansa.

Smlta sn fr vatten stmmer bra. Du tar med ett stormkk sklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in