Citat:
Ursprungligen postat av
nextlife
Är nog för trög eller begränsad av min ADD för att hänga med haha...
Äh, vi har alla olika perspektiv. Jag talar från mitt, och det jag säger ska tolkas genom ditt; men det krävs två för att dansa, och det är upp till mig att förtydliga mitt struntprat om jag vill bli förstådd!
I enkelhet: Ordparet 'meningsfullt' och 'meningslöst' är två sidor av samma mynt, myntet är helhetsbegreppet 'mening'. Du ser sidorna för att du ser myntet; jag ser inte ens myntet.
För att någonting ska vara vare sig meningsfullt eller meningslöst måste grundbegreppet, 'mening', tas på allvar. Som jag ser det saknar ordet 'mening' betydelse, du kan ersätta det med 'krummelimoj' och du har sagt lika mycket.
Att någonting är 'meningslöst' eller 'meningsfullt' är därför lika intetsägande som att någonting skulle vara 'krummelimojfullt' eller krummelimojlöst'. Släpp idén om att saker och ting har eller inte har s k 'mening'.
Låter det jag säger 'meningslöst'? Ja, då tar du fortfarande begreppet 'mening' på allvar, och våra perspektiv förblir våra egna.
Alla våra ord och tankar, symboler och koncept, är lika tomma som fågelsång. Sången är fin, och ibland stör den kanske, men betyder den någonting? I dina öron böver inte fågelsången vara betydelsefull, det är 'bara ljud'. På samma sätt kan du se mänskligt tal, och dess föregångare tanken, som 'bara ljud'.
Ordet 'mening' blir då i skrift bara en samling svarta linjer på en vit bakgrund; tanken 'mening' blir bara ett mönster i fantasin; i tal blir det ett ljud som vilket annat, t ex en gren som slår mot rutan.
Om du slutar ta språket seriöst så är det delvis likvärdigt med att glömma språket, och på så vis återfår man en viss barnslig aspekt i sitt varande. Känslor och upplevelser kvarstår, bildliga tankar kvarstår, men språkets hårt åtdragna knutar luckras upp.
Att du missar bussen klassas inte direkt som någonting 'dåligt'. Du missade bussen, och sådan är din nuvarande situation. Bra? Dåligt? Kanske, kanske inte; varken eller. Kanske träffar du en vän för livet medan du väntar på nästa buss, och plötsligt förvandlas det som tidigare kanske klassats som 'dåligt' till någonting alldeles fantastiskt. Kanske väljer du att se på den tidigare händelsen som dålig, men den senare som bra, men faktum är att de båda är aspekter av en och samma händelse; om den ena är bra är den andra bra, och vice versa.
Nu är jag ute på sidospår, men så går det. Mycket nöje.