• 1
  • 2
2015-12-22, 12:39
Medlem
Jag har mer och mer börjat fundera på varför vi människor har så svårt att hålla sams och komma överens. Varför är det så svårt? Visst, många olika viljor och personligheter och så, men borde vi inte kunna bättre? Vi är så pass intelligenta att vi kan bygga farkoster som tar oss upp i rymden och till andra planeter men det verkar vara fan så mycket svårare att inte skada varandra, döda varandra, kriga. Vad kommer det sig? Borde vi inte ha förstått för längesen att det är dåligt och idiotiskt?
Ibland tappar jag nästan tro på mänskligheten när jag hör om hur vi behandlar varandra.
Vi har så kort tid här i livet. Går det inte att lära sig att behandla varandra bättre?
Citera
2015-12-22, 12:55
Medlem
TheDarkCats avatar
Håller med dig, sjukt bra skrivet. Men jag tror som ISIS typ dom är inga människor, dom bryter mot den mänskliga rättigheten och anser att dom har rätt i sin ideologi.
Citera
2015-12-22, 13:03
Medlem
SnilleFixs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=MF_4EWSuzQY Väldigt bra klipp. Det är naturligt att vi har ihjäl varandra.
Religion är en stor bov i det hela.
Också det här att vi har olika länder, raser osv. Det är inte meningen att vi ska leva med varandra.
Citera
2015-12-22, 13:11
Medlem
knasen79s avatar
Man kan börja med att gå till sig själv och fråga sig "varför är jag en rasist?" ... prova det, ni näthatare här på FB!
Citera
2015-12-22, 13:12
Medlem
Ducadreams avatar
Ett ord: Ego.
Citera
2015-12-22, 13:18
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ett ord: Ego.

Allt som behövdes sägas.

Vi är egoister som vill säkra vår egna överlevnad. De är få människor som verkligen skulle offra sin levnadsstandard och liv för andra.

Alla hatar alla på ett eller annat sätt. Tyvärr så kommer världsfred existera när det endast finns en människa kvar på jorden
Citera
2015-12-22, 13:21
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Visst, vi är smarta. Men fortfarande ganska dumma. Vi är idioter.

Ett utmärkt exempel på detta är att vi är så dumma att vi blir tvungna att använda oss av fördomar när vi ska bedöma situationer snabbt.

Vi klarar inte av att processera alla nödvändiga faktorer, så vi måste ta genvägar. Alltså basera snabba beslut på fördomar och bristfälliga resonemang.

Det är alltså en idiotisk lösning, för vi är idioter, men det har varit nödvändigt när vi levt i naturen och inte hunnit att klara av att analysera saker och ting.

Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Man kan börja med att gå till sig själv och fråga sig "varför är jag en rasist?" ... prova det, ni näthatare här på FB!
Alltså, för att de är idioter. Som alla vi andra. Skillnaden är bara att rasisterna anser att idiotin är rätt väg att gå framför rationella beslut.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-12-22 kl. 13:23.
Citera
2015-12-22, 13:22
Medlem
Många säger att världen skulle vara en bättre plats utan religioner. Men det skulle ändå finnas folk som skadade andra, var elaka mot andra och som krigade och dödade. Samtidigt som vi är en fantastisk skapelse är vi en rätt otäck sådan. Ibland, i mina mörkaste stunder tänker jag att världen vore en mycket bättre plats utan oss.
Citera
2015-12-22, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Visst, vi är smarta. Men fortfarande ganska dumma. Vi är idioter.

Ett utmärkt exempel på detta är att vi är så dumma att vi blir tvungna att använda oss av fördomar när vi ska bedöma situationer snabbt.

Vi klarar inte av att processera alla nödvändiga faktorer, så vi måste ta genvägar. Alltså basera snabba beslut på fördomar och bristfälliga resonemang.

Det är alltså en idiotisk lösning, för vi är idioter, men det har varit nödvändigt när vi levt i naturen och inte hunnit att klara av att analysera saker och ting.

Vi är ju både och. Vi är ju väldigt smarta inom vissa områden, medan vi är otroligt korkade och egoistiska på andra.
Citera
2015-12-22, 13:33
Medlem
lasternassummas avatar
Är jag den enda som tänkt att det kanske har med tätheten att göra?
Om det fanns, säg 45 000 människor i Sverige, fördelade över ytan,
så att det var ungefär 10 km till närmaste människa, då tror jag att
många skulle göra den resan för att få träffa en annan människa.
Eller skulle man ändå träffas för att slåss och bråka?

Om man stänger in djur, för många i en för liten bur, så förgör dom
varandra. Kan det inte vara på samma sätt med oss människor att
när vi måste tävla för att få utrymme och föda så blir vi mer
aggressiva?

Bara en tanke…

mvh/Bo
Citera
2015-12-22, 13:36
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anakin12
Många säger att världen skulle vara en bättre plats utan religioner. Men det skulle ändå finnas folk som skadade andra, var elaka mot andra och som krigade och dödade. Samtidigt som vi är en fantastisk skapelse är vi en rätt otäck sådan. Ibland, i mina mörkaste stunder tänker jag att världen vore en mycket bättre plats utan oss.
Ja du har rätt vi kommer fortfarande förstöra och döda varandra, men i slutändan så är det ju naturligt.
Citera
2015-12-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är jag den enda som tänkt att det kanske har med tätheten att göra?
Om det fanns, säg 45 000 människor i Sverige, fördelade över ytan,
så att det var ungefär 10 km till närmaste människa, då tror jag att
många skulle göra den resan för att få träffa en annan människa.
Eller skulle man ändå träffas för att slåss och bråka?

Om man stänger in djur, för många i en för liten bur, så förgör dom
varandra. Kan det inte vara på samma sätt med oss människor att
när vi måste tävla för att få utrymme och föda så blir vi mer
aggressiva?

Bara en tanke…

mvh/Bo

Jag är tyvärr övertygad om att vi skulle bråka ändå. Det blir tjafs, när det handlar om fler än en människa. Det verkar finnas i oss. Vi bråkar inte med alla, men det finns tydligen alltid något att bråka om. Stort eller smått. Allt behöver ju inte vara krig heller. Vi bråkar ju och sårar varandra hela tiden, medvetet eller omedvetet. Problemet är helt enkelt vi själva. Arten människa. Vi kan göra fantastiska saker, om vi vill. Men vi är så egoistiska, och vi förstör för både varandra och oss själva.
Deprimerande tanke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in