Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-16, 17:58
  #25
Medlem
Men vad hände nu då... Podden bara dog, inga nya avsnitt.
Någon som vet
Citera
2016-02-22, 14:35
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazarin2
Men vad hände nu då... Podden bara dog, inga nya avsnitt.
Någon som vet

Podden är inte död, det har kommit nytt material. I det senaste avsnittet tar de upp mordet på en liten pojke i Jönköping som Thomas Quick erkänt. Det mordet har inträffat och är ingen amatörmässig bluff som det första fallet som podden tog upp.

Det tragiska är att poddteamet kopierat all information från detta forum. Att de skulle ha fått tag på nya uppgifter som de påstår är självfallet buffel och båg. Kriminaljournalistik på låg nivå.
Citera
2016-02-22, 18:21
  #27
Medlem
JazzMassaks avatar
Numera publiceras nya avsnitt enbart på radioplay.se och i deras app. Lite dumt gjort, med tanke på att iOS-användare helst vill ha allt samlat i Podcast-appen.
Vet inte hur det ser ut med andra podcast-appar.
Citera
2016-02-25, 08:51
  #28
Medlem
Kurirs avatar
Jag har försökt hitta info om "morder på sigrid" och det verkar inte finnas någon somhelst info om det någonstans?
När jag lyssnar på podcasten ringer alla mina klockor att det är fake, men en person i min närhet är helt övertygad om att så inte är fallet. Någon som har något konkret bevis för att det är en ihopkokad historia?
Citera
2016-02-25, 09:46
  #29
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurir
Jag har försökt hitta info om "morder på sigrid" och det verkar inte finnas någon somhelst info om det någonstans?
När jag lyssnar på podcasten ringer alla mina klockor att det är fake, men en person i min närhet är helt övertygad om att så inte är fallet. Någon som har något konkret bevis för att det är en ihopkokad historia?

Dom säger ju själv att storyn i deras podcast inte är sanningen, utan "i många delar omskriven" dvs påhittad av dom själva.

Citat:
Hela denna Story är i många delar omskriven av oss, men i grunden och i den viktigaste berättelse baserad på en sann berättelse.

Namnet är antagligen det första man byter ut om man ska göra en podcast som till stora delar inte är sann, för att sudda ut kopplingarna till ett verkligt fall så mycket som möjligt.
Citera
2016-02-25, 18:35
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurir
Jag har försökt hitta info om "morder på sigrid" och det verkar inte finnas någon somhelst info om det någonstans?
När jag lyssnar på podcasten ringer alla mina klockor att det är fake, men en person i min närhet är helt övertygad om att så inte är fallet. Någon som har något konkret bevis för att det är en ihopkokad historia?

Du måste skämt med oss. Du vill att vi ska lägga fram konkreta bevis för att någonting inte är sant. Hur bevisar du själv att någonting inte har hänt? Du måste förstå det orimliga i din fråga.

Gör så här istället, be din kamrat om "konkreta bevis" för att någonting i podden om "mordet på Sigrid" är sant. Vi andra väntar här i tråden på bevisen, okej?
Citera
2016-02-25, 22:44
  #31
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurir
Jag har försökt hitta info om "morder på sigrid" och det verkar inte finnas någon somhelst info om det någonstans?
När jag lyssnar på podcasten ringer alla mina klockor att det är fake, men en person i min närhet är helt övertygad om att så inte är fallet. Någon som har något konkret bevis för att det är en ihopkokad historia?

Det enda som är baserat på en verklig händelse är att en flicka var kidnappad i åtta år. Hon hette Natascha Kampusch och det hände i Österrike. Hon hittades däremot inte död, mammans pojkvän var inte kidnapparen och någon medgärningsman fanns inte, särskilt ingen polis. Gärningsmannen var en psykiskt störd ingenjör om jag inte missminner mig.
Citera
2016-02-28, 17:25
  #32
Medlem
Den eller dom som ligger bakom podcasten borde ha gjort en episod av mordet på Olof Palme, uppenbarligen är intresset stort för kriminalhistoria. Den hade kunnat utgå ifrån verkligheten men blanda med fiktion som avsnitten hittills.
Citera
2016-03-25, 22:26
  #33
Medlem
sotisnotiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkatta
Jaha är det inte på riktigt alltså?
Då känner jag att det liksom inte finns någon mening med att lyssna.


Men jag måste erkänna att det samtidigt känns skönt att det bara är hittepå eftersom att jag tänkt en massa på Sigrid och hennes öde berört mig starkt.

Jag känner precis samma! Berördes starkt av historien om Sigrid.. Nu känner jag mig lite dum som helt av trodde det var sant..
Citera
2016-04-13, 16:56
  #34
Medlem
Efraim-Barkbits avatar
Jag frågade den här stroppen ifall han tillhörde någon mediekoncern, eftersom han ljuger så mycket. Det svarade han inte på.

Han är för sin affärsidé helt beroende av att lura så många som möjligt att hans historier återger verkliga fall. Detta gör han genom olika tricks som t.ex. att snacka om olika namn som han säger sig ha ändrat av hänsyn till de inblandade osv. Framför allt luras han genom att blanda fantasi med verklighet och inte uppge i början av varje avsnitt i vad mån det finns verklighet bakom. Den dam som uppmärksammade mig på den här soppan gick på det med hull och hår under flera månader och hon är förmodligen både äldre och mer begåvad än mannen bakom podcasten.

Försvartal i Facebookchatten...

"Vi har skrivit många många gånger att det var vårt allra första avsnitt som är specialskrivet av OSS men BASERAT på en verklig historia. (Baserad på historien om Natasha Kampusch som blev kidnappad och inlåst i en källare i 8 år.) Våra ENDA specialskrivna avsnitt är Sigrid delarna och Familjen delarna."
Citera
2016-04-13, 17:12
  #35
Medlem
Efraim-Barkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Det enda som är baserat på en verklig händelse är att en flicka var kidnappad i åtta år. Hon hette Natascha Kampusch och det hände i Österrike. Hon hittades däremot inte död, mammans pojkvän var inte kidnapparen och någon medgärningsman fanns inte, särskilt ingen polis. Gärningsmannen var en psykiskt störd ingenjör om jag inte missminner mig.

Precis. Den här fjanten hittar på en massa saker och skriver svenska adresser och namn på personerna (och sen att namnet är ändrat av hänsyn till de inblandade) och att det är verklighetsbaserat. När man sedan konfronterar honom kommer det fram att påståendet om verklighetsbasering grundar sig på att någon tjej i ett annat land blivit kidnappad under andra omständigheter. Affärsidén är att lura i folk att någonting liknande har hänt i Sverige, och att de ska bli upprörda över t.ex. polisens agerande och därför berätta det hela vidare. Han låtsas att han bara lätt maskerar ett verkligt svenskt mordfall och försvarar sig sedan med att någon har blivit kidnappad någonstans i världen. En äckelpotta som förtjänar allt hån. Löjligast av allt är hur han ojar sig över att vi som kritiserar honom ska vara hänsynslösa mot offren!
__________________
Senast redigerad av Efraim-Barkbit 2016-04-13 kl. 17:15.
Citera
2016-09-02, 03:49
  #36
Medlem
rikastistorstans avatar
Har försökt att lyssna på några avsnitt men det är verkligen anmärkningsvärt jävla uselt.
Rösten är jobbig och det låter som han läser innantill. Språket är helt undermåligt. Han använder ord som han inte behärskar och i fel sammanhang. Berättandet är osammanhängande och innehåller mycket svammel. Jobbig musik och obefintlig klippning. Podden heter Svenska mordhistorier men flera fall är utländska och uppdiktade.
Värst var nog ändå i senaste avsnittet. En försvunnen pojke och man misstänker förstås att sexuella motiv kan ha funnits. Då spekulerar karln i att pojken måste ha blivit misstagen för en flicka.
För pedofiler med homofila tendenser har ju aldrig någonsin existerat...

Det här är alltså en av Sveriges mest populära podcast. Eller populär och populär, mest lyssnade kanske jag skall säga. Många sågningar på Itunes. Har man bara ett tillräckligt intressant ämne så kan man tydligen få hur många lyssningar som helst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback