• 1
  • 2
2015-12-22, 11:04
Medlem
JazzMassaks avatar
16 januari 1992 frsvinner Sigrid. tta r senare fann man henne dd. Det var bara det att hon varit dd i tre dagar.

"Ivar" sitter i sin bild p vg till villan i Stockholm p Liding. Klockan r strax efter 14.00 16 januari 1992.
Hans bil var igenknd utav grannskapet, och drog drfr ingen uppmrksamhet till sig. Det var nmligen s att Ivar hade en affr med Jessica, kvinnan som bor i huset han satt och tittade t. Han visste att hennes man var p jobbet, s om planen misslyckades just den eftermiddagen hade ingen ifrgasatt hans besk nd.
Men nr han kommer fram till huset ser han Jessicas ttariga dotter Sigrid glatt leka i snn p framsidan, ensam. Han hlsar p den lilla livliga flickan som tycks glad ver hans ovntade besk. Ovetande om att han innan drnkt sin halsduk i smnmedel omfamnar hon Ivar. P bara ngra f sekunder har hon somnat in i hans famn. Sedan lgger han henne varsamt i sin bils bagageutrymme, och kr i vg.

Mamman Jessica fattar ord direkt, och 14.30 fr larmcentralen in anmlan om den frsvunna flickan. Knappt en halvtimme senare befinner sig polisen i villan och drar igng ett stort skpdrag utan att tveka.
Men utan resultat.

Framt kvllen har polisen "Simon" klivit av sitt pass och begett sig hemt Huddinge. P vgen hem kr han frbi en mack och fr d syn p en slarvigt parkerad bil. Yrkesskadad som han r stannar han till fr att se s allt r okej.
Den lite ngsliga mannen presenterar sig som Ivar och berttar att han har ftt punktering, men att han har ett reservhjul i bagaget. Simon gr d tillbaka till sin bil fr att leta fram lite verktyg, men tillbaka mot Ivar knner han en kraftig smll emot huvudet. Allt blir svart, Ivar drar med Simon in till sin bil, sver ner honom och fortstter i vg.

I efterhand har Ivar hvdat att han gjorde s fr han var rdd att Simon frsttt vad som pgick.

Simon vaknar upp i en lokal som liknar en bunker, med ljudisolerade vggar och en drr man vanligtvis ser i en bank in till bankfacken.
Frn rummet han befinner sig i hr han bara en gll och ngslig barnrst. D ser han inte Sigrid, han ser inte heller den fastborrade stolen utrustad fr de kommande sexuella vergreppen.

"Du ska gra precis som jag vill, annars ddar jag bde dig och flickan" sa Ivar kyligt till honom, och allt Simon gr, gr han under pistolhot. Under pistolhot ringde han sig sjuk till jobbet i tta dagar, fr det var i tta dagar han hlls fnge tillsammans med Sigrid.
Under dessa tta dagar hotar Ivar honom frekvent under pistolhot. Att "om du berttar det hr fr ngon kommer jag dda dig och alla du lskar" och under dessa hot tvingades han rra vid flickan, till och med lmna sina egna blodspr p henne. "Om ngot skulle g fel, s skulle dina spr hittas, och alla misstankar leda till dig". I Brjan gillade inte Simon det.

tta r senare hittas hon mrdad, men d har hon bara varit dd i tre dygn.
De tv mnnen dms bde fr mord, kidnappning och sexuellt utnyttjande utav barn. Men varfr dmdes Simon till allt detta, om han sjlv r ett offer?

Den nystartade podcasten Svenska Mordhistorier tar upp detta tystade fall i tre delar. n s lnge finns bara tv delar ute, men jag kunde inte vnta med att ta upp det hr.
Jag har scannat av ntet efter minsta lilla notis om detta fall. Jag har skummat igenom Svensk Kriminalkrnika de aktuella ren och jag har funderat p om detta r ngot jag sjlv skulle ha haft ett minne utav.
Allt utan resultat.

I veckan ska jag ner till stadsbiblioteket och leta i deras tidnings-arkiv, och jag har ocks mejlat Svenska Mordhistorier. Men jag undrar ocks om ngon av er hr har ngot om fallet.

Den information jag har plockat ut ur de tv befintliga avsnitten;

BO;
Signe
Frsvunnen 16/1 1992, d 8 r gammal
Frmodat fdd 1984
Hittad mrdad tta r senare, frmodat 2000
Bodde med sin mamma Jessica ute p Liding i en villa.
Familjen gde en bl Golf

GM 1;
Simon (Fingerat namn)
Polis
Bodde i/t Huddinge

GM 2;
Ivar (Fingerat namn?)
Tandlkare p Karolinska

Brottsutredare;
Wendela Skld
Poliskommissarie

Har ngon hr hrt talas om fallet, frsvinnandet eller fyndet utav flickan? Hur och varfr har det svenska rttssystemet dolt detta brott?
En teori programmakaren sjlv hade var att den ena grningsmannen, Simon, var polis och att det faktumet var nog fr att besluta sig om att hlla tyst om detta.
Citera
2015-12-22, 11:25
Avstngd
micro113s avatar
Frn Facebook-sidan...

TACK! Vi har lyckats ta oss upp till plats 13 i Sverige i vr kategori och p plats 81 av samtliga kategorier. Har du kanske drmt om ngot skrckinjagande, vad tror du r den perfekta mordhistorian? Dela med dig! S kanske just din mordhistoria blir den nsta att vcka svenska folket om natten
https://www.facebook.com/svenskamordhistorier/timeline

Det verkar handla om fiction/skrckhistorier och inte om ngra verkliga fall.
Citera
2015-12-22, 11:34
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Frn Facebook-sidan...

TACK! Vi har lyckats ta oss upp till plats 13 i Sverige i vr kategori och p plats 81 av samtliga kategorier. Har du kanske drmt om ngot skrckinjagande, vad tror du r den perfekta mordhistorian? Dela med dig! S kanske just din mordhistoria blir den nsta att vcka svenska folket om natten
https://www.facebook.com/svenskamordhistorier/timeline

Det verkar handla om fiction/skrckhistorier och inte om ngra verkliga fall.

Men de utger sig fr att ha gjort en "dokumentr". P stt och vis hoppas jag p att du har fel, fr annars vore det pinsamt fr min egen del..
Citera
2015-12-22, 12:56
Medlem
RonaldReagans avatar
Lyssnade p de tv avsnitten som finns ute.
Jag tycker det verkar vara en uppdiktad historia. Inte s spnnande d...
Citera
2015-12-22, 13:34
Medlem
kissie.blogg.ses avatar
Misstnker starkt att det r skitsnack.

1) Dom tog aldrig upp det i media. Varfr ? Det fr vi inte reda p inte ens 16 r senare.
2) Droga ngon med en halsduk indrnkt i ngot typ kloroform eller eter r inte alls effektivt, sker typ bara i den fiktiva vrlden.
3) Pedofilen pratar ut och det lt inte alls kta.

Bojkotta skiten
Citera
2015-12-22, 16:36
Medlem
Mardolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissie.blogg.se
Misstnker starkt att det r skitsnack.

1) Dom tog aldrig upp det i media. Varfr ? Det fr vi inte reda p inte ens 16 r senare.
2) Droga ngon med en halsduk indrnkt i ngot typ kloroform eller eter r inte alls effektivt, sker typ bara i den fiktiva vrlden.
3) Pedofilen pratar ut och det lt inte alls kta.

Bojkotta skiten

ven detta med att sl ngon i huvudet "lite lagom" s offret tuppar av men inte befinner sig i akut livsfara. Typiskt tillvgagngsstt i fiktionens vrld. Sedan svs han ned ocks. I verkligheten r det ju bara extrem tur om han verlevde.
Citera
2015-12-22, 20:10
Medlem
JazzMassaks avatar
Knner precis som ni, men jag mejlade Svenska Mordhistorier p Svenskamordhistorier@gmail.com och har nu ftt svar;
Citat:
Hejsan,

Historien om Sigrid r baserad p en verklig hndelse.

Tack fr att du lyssnar, din sikt gr skillnad!

Bild p mejlet

De besvarar dock inga kommentarer rrade om historien r sann eller ej p sin Instagram. Men tydligen ska del tre, sista delen, vara hela 40 minuter lngt.
Citera
2015-12-22, 20:15
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Knner precis som ni, men jag mejlade Svenska Mordhistorier p Svenskamordhistorier@gmail.com och har nu ftt svar;

Bild p mejlet

De besvarar dock inga kommentarer rrade om historien r sann eller ej p sin Instagram. Men tydligen ska del tre, sista delen, vara hela 40 minuter lngt.
"Baserad p" ger lite onda aningar. Hlften sanning, hlften phitt?
Citera
2015-12-22, 20:21
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
"Baserad p" ger lite onda aningar. Hlften sanning, hlften phitt?
Fr vldigt onda aningar.
Har slngt i vg ett lite vresigt mejl och bett om en frklaring och kllor. Ocks frgat efter deras tolkning utav ordet "baserad".
Citera
2015-12-22, 20:35
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Det r uppdiktat, tack och lov.

Drmed inte sagt att det inte intrffat ngot liknande i ngot annat land. I Sverige har det dock ej intrffat under den angivna tidsperioden. Jag r helt sker p det.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2015-12-22 kl. 20:37.
Citera
2015-12-22, 20:45
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Det r uppdiktat, tack och lov.

Drmed inte sagt att det inte intrffat ngot liknande i ngot annat land. I Sverige har det dock ej intrffat under den angivna tidsperioden. Jag r helt sker p det.
Citat:
Hejsan, Sigridfallet r en mordhistoria som vi relaterat till ett verkligt fall (ursprung ifrn utlandet) Vi har ven lagt till och tagit bort information fr att skapa en s pass trevlig lyssnarupplevelse som mjligt. Tack fr att du lyssnar!
Jaha, s bra! D var det lst!

Kan moderator flytta trden till Radio och Podcast kanske?
Citera
2015-12-22, 20:49
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Jaha, s bra! D var det lst!

Kan moderator flytta trden till Radio och Podcast kanske?
Ja, den passar bttre dr med tanke p den info som har kommit fram. Hade de ansvariga bakom podden lagt fram den som en dokumentr och lagt till info s att den som vill kan ska nnu mer info hade den ftt stanna hr.

Kriminalhistoria --> Radio och Podcast
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här