Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-12-22, 11:04
Medlem
JazzMassaks avatar
16 januari 1992 försvinner Sigrid. Åtta år senare fann man henne död. Det var bara det att hon varit död i tre dagar.

"Ivar" sitter i sin bild på väg till villan i Stockholm på Lidingö. Klockan är strax efter 14.00 16 januari 1992.
Hans bil var igenkänd utav grannskapet, och drog därför ingen uppmärksamhet till sig. Det var nämligen så att Ivar hade en affär med Jessica, kvinnan som bor i huset han satt och tittade åt. Han visste att hennes man var på jobbet, så om planen misslyckades just den eftermiddagen hade ingen ifrågasatt hans besök ändå.
Men när han kommer fram till huset ser han Jessicas åttaåriga dotter Sigrid glatt leka i snön på framsidan, ensam. Han hälsar på den lilla livliga flickan som tycks glad över hans oväntade besök. Ovetande om att han innan dränkt sin halsduk i sömnmedel omfamnar hon Ivar. På bara några få sekunder har hon somnat in i hans famn. Sedan lägger han henne varsamt i sin bils bagageutrymme, och kör i väg.

Mamman Jessica fattar oråd direkt, och 14.30 får larmcentralen in anmälan om den försvunna flickan. Knappt en halvtimme senare befinner sig polisen i villan och drar igång ett stort sökpådrag utan att tveka.
Men utan resultat.

Framåt kvällen har polisen "Simon" klivit av sitt pass och begett sig hemåt Huddinge. På vägen hem kör han förbi en mack och får då syn på en slarvigt parkerad bil. Yrkesskadad som han är stannar han till för att se så allt är okej.
Den lite ängsliga mannen presenterar sig som Ivar och berättar att han har fått punktering, men att han har ett reservhjul i bagaget. Simon går då tillbaka till sin bil för att leta fram lite verktyg, men tillbaka mot Ivar känner han en kraftig smäll emot huvudet. Allt blir svart, Ivar drar med Simon in till sin bil, söver ner honom och fortsätter i väg.

I efterhand har Ivar hävdat att han gjorde så för han var rädd att Simon förstått vad som pågick.

Simon vaknar upp i en lokal som liknar en bunker, med ljudisolerade väggar och en dörr man vanligtvis ser i en bank in till bankfacken.
Från rummet han befinner sig i hör han bara en gäll och ängslig barnröst. Då ser han inte Sigrid, han ser inte heller den fastborrade stolen utrustad för de kommande sexuella övergreppen.

"Du ska göra precis som jag vill, annars dödar jag både dig och flickan" sa Ivar kyligt till honom, och allt Simon gör, gör han under pistolhot. Under pistolhot ringde han sig sjuk till jobbet i åtta dagar, för det var i åtta dagar han hölls fånge tillsammans med Sigrid.
Under dessa åtta dagar hotar Ivar honom frekvent under pistolhot. Att "om du berättar det här för någon kommer jag döda dig och alla du älskar" och under dessa hot tvingades han röra vid flickan, till och med lämna sina egna blodspår på henne. "Om något skulle gå fel, så skulle dina spår hittas, och alla misstankar leda till dig". I Början gillade inte Simon det.

Åtta år senare hittas hon mördad, men då har hon bara varit död i tre dygn.
De två männen döms både för mord, kidnappning och sexuellt utnyttjande utav barn. Men varför dömdes Simon till allt detta, om han själv är ett offer?

Den nystartade podcasten Svenska Mordhistorier tar upp detta tystade fall i tre delar. Än så länge finns bara två delar ute, men jag kunde inte vänta med att ta upp det här.
Jag har scannat av nätet efter minsta lilla notis om detta fall. Jag har skummat igenom Svensk Kriminalkrönika de aktuella åren och jag har funderat på om detta är något jag själv skulle ha haft ett minne utav.
Allt utan resultat.

I veckan ska jag ner till stadsbiblioteket och leta i deras tidnings-arkiv, och jag har också mejlat Svenska Mordhistorier. Men jag undrar också om någon av er här har något om fallet.

Den information jag har plockat ut ur de två befintliga avsnitten;

BO;
Signe
Försvunnen 16/1 1992, då 8 år gammal
Förmodat född 1984
Hittad mördad åtta år senare, förmodat 2000
Bodde med sin mamma Jessica ute på Lidingö i en villa.
Familjen ägde en blå Golf

GM 1;
Simon (Fingerat namn)
Polis
Bodde i/åt Huddinge

GM 2;
Ivar (Fingerat namn?)
Tandläkare på Karolinska

Brottsutredare;
Wendela Sköld
Poliskommissarie

Har någon här hört talas om fallet, försvinnandet eller fyndet utav flickan? Hur och varför har det svenska rättssystemet dolt detta brott?
En teori programmakaren själv hade var att den ena gärningsmannen, Simon, var polis och att det faktumet var nog för att besluta sig om att hålla tyst om detta.
Citera
2015-12-22, 11:25
Medlem
micro113s avatar
Från Facebook-sidan...

TACK! Vi har lyckats ta oss upp till plats 13 i Sverige i vår kategori och på plats 81 av samtliga kategorier. Har du kanske drömt om något skräckinjagande, vad tror du är den perfekta mordhistorian? Dela med dig! Så kanske just din mordhistoria blir den nästa att väcka svenska folket om natten
https://www.facebook.com/svenskamordhistorier/timeline

Det verkar handla om fiction/skräckhistorier och inte om några verkliga fall.
Citera
2015-12-22, 11:34
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Från Facebook-sidan...

TACK! Vi har lyckats ta oss upp till plats 13 i Sverige i vår kategori och på plats 81 av samtliga kategorier. Har du kanske drömt om något skräckinjagande, vad tror du är den perfekta mordhistorian? Dela med dig! Så kanske just din mordhistoria blir den nästa att väcka svenska folket om natten
https://www.facebook.com/svenskamordhistorier/timeline

Det verkar handla om fiction/skräckhistorier och inte om några verkliga fall.

Men de utger sig för att ha gjort en "dokumentär". På sätt och vis hoppas jag på att du har fel, för annars vore det pinsamt för min egen del..
Citera
2015-12-22, 12:56
Medlem
RonaldReagans avatar
Lyssnade på de två avsnitten som finns ute.
Jag tycker det verkar vara en uppdiktad historia. Inte så spännande då...
Citera
2015-12-22, 13:34
Medlem
kissie.blogg.ses avatar
Misstänker starkt att det är skitsnack.

1) Dom tog aldrig upp det i media. Varför ? Det för vi inte reda på inte ens 16 år senare.
2) Droga någon med en halsduk indränkt i något typ kloroform eller eter är inte alls effektivt, sker typ bara i den fiktiva världen.
3) Pedofilen pratar ut och det lät inte alls äkta.

Bojkotta skiten
Citera
2015-12-22, 16:36
Medlem
Mardolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissie.blogg.se
Misstänker starkt att det är skitsnack.

1) Dom tog aldrig upp det i media. Varför ? Det för vi inte reda på inte ens 16 år senare.
2) Droga någon med en halsduk indränkt i något typ kloroform eller eter är inte alls effektivt, sker typ bara i den fiktiva världen.
3) Pedofilen pratar ut och det lät inte alls äkta.

Bojkotta skiten

Även detta med att slå någon i huvudet "lite lagom" så offret tuppar av men inte befinner sig i akut livsfara. Typiskt tillvägagångssätt i fiktionens värld. Sedan sövs han ned också. I verkligheten är det ju bara extrem tur om han överlevde.
Citera
2015-12-22, 20:10
Medlem
JazzMassaks avatar
Känner precis som ni, men jag mejlade Svenska Mordhistorier på Svenskamordhistorier@gmail.com och har nu fått svar;
Citat:
Hejsan,

Historien om Sigrid är baserad på en verklig händelse.

Tack för att du lyssnar, din åsikt gör skillnad!

Bild på mejlet

De besvarar dock inga kommentarer rörade om historien är sann eller ej på sin Instagram. Men tydligen ska del tre, sista delen, vara hela 40 minuter långt.
Citera
2015-12-22, 20:15
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Känner precis som ni, men jag mejlade Svenska Mordhistorier på Svenskamordhistorier@gmail.com och har nu fått svar;

Bild på mejlet

De besvarar dock inga kommentarer rörade om historien är sann eller ej på sin Instagram. Men tydligen ska del tre, sista delen, vara hela 40 minuter långt.
"Baserad på" ger lite onda aningar. Hälften sanning, hälften påhitt?
Citera
2015-12-22, 20:21
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
"Baserad på" ger lite onda aningar. Hälften sanning, hälften påhitt?
Får väldigt onda aningar.
Har slängt i väg ett lite vresigt mejl och bett om en förklaring och källor. Också frågat efter deras tolkning utav ordet "baserad".
Citera
2015-12-22, 20:35
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Det är uppdiktat, tack och lov.

Därmed inte sagt att det inte inträffat något liknande i något annat land. I Sverige har det dock ej inträffat under den angivna tidsperioden. Jag är helt säker på det.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2015-12-22 kl. 20:37.
Citera
2015-12-22, 20:45
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Det är uppdiktat, tack och lov.

Därmed inte sagt att det inte inträffat något liknande i något annat land. I Sverige har det dock ej inträffat under den angivna tidsperioden. Jag är helt säker på det.
Citat:
Hejsan, Sigridfallet är en mordhistoria som vi relaterat till ett verkligt fall (ursprung ifrån utlandet) Vi har även lagt till och tagit bort information för att skapa en så pass trevlig lyssnarupplevelse som möjligt. Tack för att du lyssnar!
Jaha, så bra! Då var det löst!

Kan moderator flytta tråden till Radio och Podcast kanske?
Citera
2015-12-22, 20:49
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Jaha, så bra! Då var det löst!

Kan moderator flytta tråden till Radio och Podcast kanske?
Ja, den passar bättre där med tanke på den info som har kommit fram. Hade de ansvariga bakom podden lagt fram den som en dokumentär och lagt till info så att den som vill kan söka ännu mer info hade den fått stanna här.

Kriminalhistoria --> Radio och Podcast
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här