Citat:
Ursprungligen postat av
DemosthenesNu
Detta är helt orimligt, såvida du inte är på samma mentala nivå som en ekorre. Jag skulle hävda att i princip alla våra tankar är uppbyggda kring ett språk.
Vi kan ju göra ett enkelt tankeexperiment: Om vi säger att en tanke får definieras som någon form av kognitiv process som har höjts till medvetandenivå (annars är det ju bara en autonom process, en känsla eller en impuls), så behöver en tanke ha en utsträckning i tid som åtminstone är runt en sekund. I ditt fall så far det alltså bara förbi ett ord varje tiotusendels sekund genom ditt medvetande? Alltså hinner du tänka i ett par timmar innan ett enda ord frammanas för ditt inre? Känns det rimligt?
Jag vet inte om du anser att allting som sker i hjärnan, varje beräkning, varje impuls eller synapsaktivitet är en tanke, men i så fall råder nog lite begreppsförvirring. Din procentsats stämmer bättre överens med den andel hjärnaktivitet som pågår i vårt undermedvetna, men en tanke är något mer.
Även om vi antar att du har rätt i att du personligen inte har en språkbaserad tankeverksamhet, hur otroligt det än kan låta, så betyder det inte att du hade kunnat tänka avancerade tankar om du inte var utrustad med ett språk sedan unga år.
När jag skriver nu exempelvis, då menar jag att min hjärna tänker "lyft pekfingret, förflytta det till P, tryck ned fingret." eller mer korrekt "använd den här muskeln såhär och såhär", det sker ofattbart många gånger i min hjärna utan att jag fokuserar på det. Om det inte räknas som tankar så går siffran ned givetvis. (edit: Jag tänker språkligt också på samma gång.)
Men då tänker jag inte heller när jag kör bil. För jag bara kör, jag vet hur jag gasar och bromsar och växlar och hur jag ska agera i trafiken. Det kvittar om jag får hjärnsläpp på väg ut till bilen "vad betyder nu bromsa nu igen?". Jag vet ändå vad bromsa är. Bromsa är bara ordet för vad tanken är.
För mig är ord och språk som att namnge tankar. På så vis kan jag föra över mina tankar till andra människor, och de till mig. När du säger något språkligt, då tänker jag bara språkligt i den sekund jag snappar upp tanken. När jag väl har tanken är ordet irrelevant, då bollar jag runt med tanken och inte ordet.
En lite kul grej, hela den här texten.. tog mig kanske 30 sekunder att tänka ut, men det tog säkert 15 minuter att omvandla tankarna till språk.