Citat:
Tack för ett bra konstruktivt svar.
Ja, det är precis så där jag känner i min relation till hen. Jag kommer utifrån o ser "helikopter vy" på hens situation, medans hen befinner sig i spindelnätet.
Ja, alla människor har detta i mer eller mindre form, det är jag medveten om.
Hen är dock extrem; där premiss 1 och premiss 2 motsäger varandra för argumentet han för trots att det bara skiljer minuter emellan. Jag tror det handlar mer om envishet att hen vill "tycka så" även fast hen vet att premisserna motsäger varandra.
Det är inte bara jag som hängt upp mig på hens agerande utan även hens arbetskamrater, kompisar, familj m.m.
Dansen lär väl fortsätta.

Ja, det är precis så där jag känner i min relation till hen. Jag kommer utifrån o ser "helikopter vy" på hens situation, medans hen befinner sig i spindelnätet.
Ja, alla människor har detta i mer eller mindre form, det är jag medveten om.
Hen är dock extrem; där premiss 1 och premiss 2 motsäger varandra för argumentet han för trots att det bara skiljer minuter emellan. Jag tror det handlar mer om envishet att hen vill "tycka så" även fast hen vet att premisserna motsäger varandra.
Det är inte bara jag som hängt upp mig på hens agerande utan även hens arbetskamrater, kompisar, familj m.m.
Dansen lär väl fortsätta.

Om ni är överens om vilka premisser du menar motsäger varandra och personen verkar vara "allmänt intellektuell" borde han se lika uppenbart att du har rätt som du själv gör. Oftast ligger dock problemet i att de olika perspektiven är blinda för varandras brister i överensstämmelse, dvs premisserna verkar vara tydliga för er bägge men skiljer sig i er respektive subjektiva uppfattning - utan att någon av er fattar att den andra inte delar exakt den egna uppfattningen. Lite flummigt kan detta låta, fråga isf så jag kan avgöra hur jag ska förklara bättre.
Ett stort hinder när man ska försöka ge någon annan ens egen klarhet i en fråga är just att denna "klarhet" man upplever mycket väl kan vara inbillad, varvid man "låser sig" för intryck från andra som syftar till att anamma det som är mera riktigt. Ger ett exempel utifrån det du beskrivit:
Du skriver i första inlägget att
"Men när man ser till helheten är hans teorier och åsikter självmotsägande, dvs logiskt inkonsekventa men han verkar inte vara medveten om det."
Om du har fått rätt bild av "helheten" och kan din logik så ligger ju problemet i att den andra inte ser sin egna inkonsekvens. Men allt som krävs för att det som du uppfattar inkonsekvent, i själva verket är fullständigt logiskt konsekvent, är att ditt bildade helhetsintryck skiljer sig i nåt litet men avgörande avseende bara från de som rör sig i hans huvud. Så om han nu är intellektuell dessutom så måste du ställa dig frågan: Är den information jag har samlad om hans teorier korrekt eller över huvud taget tillräcklig för att identifiera verkliga motsägelser?
Om det är så som du föreslår att han inte verkar vara medveten om det, men ändå verkar väldigt envis och säker på sin ståndpunkt, är det ju för att han då ser logik om än inbillad (om han omedvetet varit inkonsekvent). Men du ser ju precis samma klarhet själv fast omvänt, så om din kritik hade varit inkonsekvent hade du i detta läge aldrig sett det utan varit stensäker precis som din släkting. Säger inte att det är du som har fel - säger bara att nån av er har det men bägge verkar säkra på att den egna ståndpunkten är mera riktig.
Sen tål att poängteras att argumentet att en hel omgivning tycker annorlunda i sig aldrig har någon saklig relevans, eftersom alla kan ha fel. Detta är dessutom inget man generellt kan bedöma sannolikheten för, eftersom det beror på hur noggrann din släkting varit när han tänkt ut teorierna, samt hur insatt omgivningen är i de detaljer som ligger till grund för den logiska konsekvensen.
Men svårt att uttala sig om nånting säkert utan att få några detaljer. Det jag tar upp är mest hypotetiskt. Är det nåt som är oklart?