Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-20, 02:08
  #1
Medlem
Hallå!
Förra natten (Fre-Lö) försökte jag mig på att dygna, klarade det inte riktigt men sov endast 3:30timmar och tycker att jag klarade av dagen ganska bra. Jag sov då 06:10-09:40. Jag var skapligt trött runt elva när jag pallrade mig upp ur sängen för att laga mat. Efter maten kändes det genast bättre och sen klarade jag resten av dagen utan några som helst problem. Jag kände mig aldrig trött rent psykiskt utan det var enbart fysiskt jag kände mig trött, både framåt småtimmarna på morgonen och timmen innan lunch. Ur detta väcktes funderingar. Om jag gör om det inatt också, skulle det gå lika bra? Och skulle jag kunna vänja mig vid detta för att klara av det varje natt? Hur mycket man sover är väl trots allt en vanesak, även om det finns en gräns?

Tilläggas bör även att jag gjorde detta utan några "hjälpmedel". Jag tog en kopp kaffe runt 5 på morgonen och ännu än när jag vaknade 9.40, men det var allt under hela dygnet.
Citera
2015-12-20, 02:12
  #2
Avstängd
Ja, jag har för mig att 3 timmar är vad som krävs för att överleva.
Citera
2015-12-20, 02:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarvelComics
Hallå!
Förra natten (Fre-Lö) försökte jag mig på att dygna, klarade det inte riktigt men sov endast 3:30timmar och tycker att jag klarade av dagen ganska bra. Jag sov då 06:10-09:40. Jag var skapligt trött runt elva när jag pallrade mig upp ur sängen för att laga mat. Efter maten kändes det genast bättre och sen klarade jag resten av dagen utan några som helst problem. Jag kände mig aldrig trött rent psykiskt utan det var enbart fysiskt jag kände mig trött, både framåt småtimmarna på morgonen och timmen innan lunch. Ur detta väcktes funderingar. Om jag gör om det inatt också, skulle det gå lika bra? Och skulle jag kunna vänja mig vid detta för att klara av det varje natt? Hur mycket man sover är väl trots allt en vanesak, även om det finns en gräns?

Tilläggas bör även att jag gjorde detta utan några "hjälpmedel". Jag tog en kopp kaffe runt 5 på morgonen och ännu än när jag vaknade 9.40, men det var allt under hela dygnet.

Klart du kan klara en, två, möjligtvis tre nätter på den här sömnen, men du kommer inte vara lika pigg i morgon kan jag lova dig, och dag tre kommer du att vara en zombie som bara drömmer om sängen. Det här beror ju också lite på din ålder hur bra du klarar dig och hur mycket fysisk aktivitet du utför dagtid. Men som ovannämnda sa, att du bara behöver tre timmar för att överleva, jag vet inte om det stämmer men jag kan lova dig att du mår långt ifrån bra!

Vad som händer är ju faktiskt att du blir övertrött och därför håller dig pigg, men det håller inte hur länge som helst.

Jag har provat det här då jag har kroniska sömnproblem.
__________________
Senast redigerad av E1 2015-12-20 kl. 02:20.
Citera
2015-12-20, 02:21
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Ja, jag har för mig att 3 timmar är vad som krävs för att överleva.

Känns som någon parameter saknas (typ över tid)

Då jag minns i alla fall ett par tillfällen jag fått typ 3 timmar total sömn under en hel vecka...

Jag sover dock väldigt lite i perioder och 3 timmar +- 1 timme per natt är hyffsat normalt för mig...

Men antar att det menas med 3 timmar i medel under flertalet år?
Citera
2015-12-20, 02:27
  #5
Medlem
lorttrynes avatar
Någon längre tid klarar man sig nog inte, men som en ovanför poängterat, så beror det på andra faktorer också, såsom ålder. Själv är jag just nu inne på mitt fjärde dygn utan sömn. Det brukar sluta det femte dygnet med att jag får en epilepsianfall eller kramp i testiklar och ben. Samt hallucinationer, oftast i form av ljud.

Det är klart du klarar dig längre än fem dygn med 3,5 timmars sömn per natt. Fast om du försöker bli t.ex. bodybuilder samtidigt, så lär det gå illa.

Har för mig att rekordet är 11 dygn utan sömn? Men det gjordes ju under kontrollerade former i närvaro av läkare etc.
Citera
2015-12-20, 02:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Klart du kan klara en, två, möjligtvis tre nätter på den här sömnen, men du kommer inte vara lika pigg i morgon kan jag lova dig, och dag tre kommer du att vara en zombie som bara drömmer om sängen. Det här beror ju också lite på din ålder hur bra du klarar dig och hur mycket fysisk aktivitet du utför dagtid. Men som ovannämnda sa, att du bara behöver tre timmar för att överleva, jag vet inte om det stämmer men jag kan lova dig att du mår långt ifrån bra!

Vad som händer är ju faktiskt att du blir övertrött och därför håller dig pigg, men det håller inte hur länge som helst.

Jag har provat det här då jag har kroniska sömnproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av lorttryne
Någon längre tid klarar man sig nog inte, men som en ovanför poängterat, så beror det på andra faktorer också, såsom ålder. Själv är jag just nu inne på mitt fjärde dygn utan sömn. Det brukar sluta det femte dygnet med att jag får en epilepsianfall eller kramp i testiklar och ben. Samt hallucinationer, oftast i form av ljud.

Det är klart du klarar dig längre än fem dygn med 3,5 timmars sömn per natt. Fast om du försöker bli t.ex. bodybuilder samtidigt, så lär det gå illa.

Har för mig att rekordet är 11 dygn utan sömn? Men det gjordes ju under kontrollerade former i närvaro av läkare etc.

Jag är 18. Ingen som helst fysisk aktivitet. Är det senare något som gör det lättare eller svårare?
Citera
2015-12-20, 02:43
  #7
Medlem
lorttrynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarvelComics
Jag är 18. Ingen som helst fysisk aktivitet. Är det senare något som gör det lättare eller svårare?

Jag vet inte, men jag skulle tro att det gör det lättare. Om du rör på dig mycket, tränar, lyfter eller nåt sånt, så behöver ju kroppen mer vila för att återhämta sig. Men om du bara sitter och äter negerbollar så behöver den såklart mindre vila.
Citera
2015-12-20, 03:31
  #8
Medlem
Sov 7-8 timmar per natt. Det är lagom.
Citera
2015-12-20, 03:50
  #9
Medlem
lorttrynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Sov 7-8 timmar per natt. Det är lagom.

OCH HUR FAN VET DU DET? VA? HUR KAN DU SÄGA NÅGOT SÅDANT?!!
Citera
2015-12-20, 13:40
  #10
Medlem
Jag får knappt 3,5 timmars sömn per natt och så har det varit i många år nu.
Citera
2015-12-20, 15:59
  #11
Medlem
Jag klarade mig på ca 4 timmar sömn per natt ett år i sträck, var helt omöjligt att sova mer. Var inte trött på dagarna och hade oftast svårt att somna på kvällarna ändå. Trodde jag hade ovanligt litet sömnbehov.

Det visade sig senare att sömnproblemen berodde på att jag hade ett konstant stresspåslag. När jag åtgärdade detta så började jag kunna sova "normalt" igen (6-8 h per natt).

Den där perioden slet väldigt mycket på kroppen och jag fick senare smärtproblem i musklerna. Jag sov för lite, kroppen hann inte återhämta sig optimalt och i slutänden så fick jag betala priset i form av smärta och massvis av rehabiliteringsåtgärder. Sömnbrist var naturligtvis inte enda orsaken men det spelade säkert in.

Tyckte följande var intressant:
http://fof.se/tidning/2004/2/ge-somnen-tid
__________________
Senast redigerad av sctp 2015-12-20 kl. 16:07.
Citera
2015-12-20, 16:03
  #12
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
De flesta behöver nånstans 6-9 timmar sömn per natt, vissa behöver mindre och andra mer.
Men att sova 2-3 timmar nån enstaka natt klarar nog i princip alla av utan några egentliga konsekvenser.

I längden är det antagligen slitsamt för kropp/hjärta men en vecka borde inte påverka mer än att man känner sig sliten efter ett tag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback