Citat:
Ursprungligen postat av
-=Damian=-
har man ingen viktig anledning att dra ner på sömnen så... nej då rekommenderas det verkligen inte.. sov så länge som din kropp behöver.. jag själv behöver runt 7 timmar.
i längden är det skadligt och din förmåga att tänka och röra dig försämras avsevärt över tiden.. du riskerar alltså att utsätta dig för andra faror också när du är utmattad (tex inte uppfattar en livsfara i tid)
Min anledning är helt enkelt att det finns så mycket annat man skulle kunna uträtta under tiden man sover, så om man kan korta ner sömnen och fortfarande fungera normalt så tycker jag att det låter toppebra. Visste du till exempel att människan sover i genomsnitt 26år av sitt liv? Och om man utgår ifrån en genomsnittlig årslön så skulle man tjäna 6812000 under den tiden, förutsatt att man inte sover alls. Om man halverar sin sömn (tex från 7 timmar till 3.5 timmar) så kunde man ha tjänat 340600kr. Om man klarar sig på 3.5timmars sömn medans den genomsnitlige svensken sover 7timmar (en gisning, men det låter rimligt) så kostar det alltså oss drygt 3mkr. Jag tycker inte att det är värt det, hur mycket jag än tycker om att sova.