• 1
  • 2
2015-12-20, 21:31
Medlem
Jag gjorde om det i natt också. Denna dagen var riktigt tuff. Jag ville sova hela dagen. Är inte helt säker på om jag var trött "på riktigt", men det var absolut mest fysiskt iaf, kändes nästan som om jag hade ont och som att dom behövde vila. Jag vettefan om jag klarar av det igen. Kan det vara så att det blir svårt i ett par dagar och sen känns det som vanligt igen, som när jag sov 7-8 timmar?
Citera
2015-12-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sctp
Jag klarade mig på ca 4 timmar sömn per natt ett år i sträck, var helt omöjligt att sova mer. Var inte trött på dagarna och hade oftast svårt att somna på kvällarna ändå. Trodde jag hade ovanligt litet sömnbehov.

Det visade sig senare att sömnproblemen berodde på att jag hade ett konstant stresspåslag. När jag åtgärdade detta så började jag kunna sova "normalt" igen (6-8 h per natt).

Den där perioden slet väldigt mycket på kroppen och jag fick senare smärtproblem i musklerna. Jag sov för lite, kroppen hann inte återhämta sig optimalt och i slutänden så fick jag betala priset i form av smärta och massvis av rehabiliteringsåtgärder. Sömnbrist var naturligtvis inte enda orsaken men det spelade säkert in.

Tyckte följande var intressant:
http://fof.se/tidning/2004/2/ge-somnen-tid
Ajdå, med tanke på hur jag har känt mig idag så börjar jag tveka på om detta är en bra ide ur ett hälsoperspektiv. Men jag har också hört som en föregående talare, att man klarar sig på 3timmar/natt. Det är tydligen då man gått igenom alla sömnstadier.
Citera
2015-12-20, 21:36
Medlem
-=Damian=-s avatar
har man ingen viktig anledning att dra ner på sömnen så... nej då rekommenderas det verkligen inte.. sov så länge som din kropp behöver.. jag själv behöver runt 7 timmar.

i längden är det skadligt och din förmåga att tänka och röra dig försämras avsevärt över tiden.. du riskerar alltså att utsätta dig för andra faror också när du är utmattad (tex inte uppfattar en livsfara i tid)
Citera
2015-12-20, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
har man ingen viktig anledning att dra ner på sömnen så... nej då rekommenderas det verkligen inte.. sov så länge som din kropp behöver.. jag själv behöver runt 7 timmar.

i längden är det skadligt och din förmåga att tänka och röra dig försämras avsevärt över tiden.. du riskerar alltså att utsätta dig för andra faror också när du är utmattad (tex inte uppfattar en livsfara i tid)
Min anledning är helt enkelt att det finns så mycket annat man skulle kunna uträtta under tiden man sover, så om man kan korta ner sömnen och fortfarande fungera normalt så tycker jag att det låter toppebra. Visste du till exempel att människan sover i genomsnitt 26år av sitt liv? Och om man utgår ifrån en genomsnittlig årslön så skulle man tjäna 6812000 under den tiden, förutsatt att man inte sover alls. Om man halverar sin sömn (tex från 7 timmar till 3.5 timmar) så kunde man ha tjänat 340600kr. Om man klarar sig på 3.5timmars sömn medans den genomsnitlige svensken sover 7timmar (en gisning, men det låter rimligt) så kostar det alltså oss drygt 3mkr. Jag tycker inte att det är värt det, hur mycket jag än tycker om att sova.
Citera
2015-12-20, 21:54
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarvelComics
Min anledning är helt enkelt att det finns så mycket annat man skulle kunna uträtta under tiden man sover, så om man kan korta ner sömnen och fortfarande fungera normalt så tycker jag att det låter toppebra. Visste du till exempel att människan sover i genomsnitt 26år av sitt liv? Och om man utgår ifrån en genomsnittlig årslön så skulle man tjäna 6812000 under den tiden, förutsatt att man inte sover alls. Om man halverar sin sömn (tex från 7 timmar till 3.5 timmar) så kunde man ha tjänat 340600kr. Om man klarar sig på 3.5timmars sömn medans den genomsnitlige svensken sover 7timmar (en gisning, men det låter rimligt) så kostar det alltså oss drygt 3mkr. Jag tycker inte att det är värt det, hur mycket jag än tycker om att sova.

sen hur effektiv du kommer vara på arbetet på så lite sömn, samt din sjukfrånvaro som kommr öka, samt olycksrisken finns det nog ingen uträkning på
Citera
2015-12-20, 21:59
Medlem
För mig är 6,5 timme den perfekta balansen. Man vaknar som en zombie men är kvickt på benen och efter morgonkaffet är man redo att ta sig an dagen. Jag är man ~25 med låg fysisk aktivitet.

Mindre så blir jag trött sent på dagen, mer och jag är trött långt in på dagen för att sedan växla upp ett, två eller tre steg och har jättesvårt att somna nästkommande natt. Men vi är alla olika och det tar ett tag att finna sig själv.

Edit: Jag tror däremot inte att tre och en halv timmes sömn är hälsosamt i längden, och det är en kort längd. Ner till 5-5,5 kanske man kan pressa men sen sliter det nog mer än det ger.
Senast redigerad av TuManHand 2015-12-20 kl. 22:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in