Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-19, 20:31
  #1
Medlem
AnnaTeresias avatar
Kan jag inte sova i natt blir jag nog heltokig. Tog en propavan nu och ska snart ta en Mirtazapin.
Började i juli med depression, fick Sertralin som jag åt i 4 mån, blev kass i magen de sista månaderna, gick totalt ner 7 kg, väger nu 60 är 173 cm. Ingen aptit. Läkaren bytte till Cipralex, efter 4 dagar fick jag överskottsenergi, kunde inte sova, max 5 tim/ natt, pengarna rullade, pratade med alla, tog kontakt med gamla klasskamrater, förvirrad men väääldigt glad. Whaow vad skönt efter en jobbig depression och lång sjukskrivning (2mån). Efter ca 10 dagar blev det lite jobbigt. Det snurrade i huvet och pengarna började ta slut. Ringde min läkare och frågade om det skulle vara så här? Han skrev ut Mirtazapin och en remiss för "utredning". Du är nog bipolär II. Så nu ska jag bara ta Mirtazapin, började i går kväll. Sömntabletter vid behov. Sov hackigt, vaknade en gång i timmen och glodde på klockan. Nu em var jag hypomanisk som en tok. Allt i huvudet gick i 220 km, pratade fort, allt gick fort. Sitter Cipralexen kvar fortfarande?? Tar min andra Mirtazapin nu. Tog en Propavan också så nu hoppas jag natten blir lugn annars blir jag desperat. Har någon varit med om liknande eller ge något råd.?? Har Sobril också men inte tagit någon idag. Vill helst slippa ta tabletter, men om man måste så måste man. Hur länge varar en hypoman period? Har haft i 2 v till och från. Några lugna dagar med trötthet. Hjälp
Citera
2015-12-20, 07:58
  #2
Medlem
AnnaTeresias avatar
Nej det gick inte att sova, sov 1,5 tim. Har varit uppe och känner att hypomanin sitter kvar, får nog ta några (eller en hel hög)Sobril idag. Tänk om det slår över till mani. Mirtzapainen hjälper inte ett dugg, den skulle man bli trött och hungrig av, precis det jag behöver,känner för att slänga alla tabletter men då blir det väl total kaos.
Orkar inte med detta, så jobbigt.
Kan någon stötta mig, vad som helst
Citera
2015-12-20, 09:15
  #3
Medlem
Ja, det hela går över, ta nu lite sobril och lägg dig i soffan och kolla igenom filmon.com utbud.
Citera
2015-12-20, 14:36
  #4
Medlem
AnnaTeresias avatar
Får jag inte sova i natt blir jag tokig på riktigt. Får ta 2x 7,5 mg imovan i kväll, då måste det väl gå att sova. Hatar alla tabletter men måste ändå ta dem, nu förstår jag inte varför jag ska ta mirtzapainen. Utredningen av om jag är bipolär lär ju ta tid, verkar inte som om det är rätt medicin för mig. Är man bipolär är det väl något annat man ska ta, lithium? Eller ? Läkaren gick på semester 4 veckor, vill ju inte ligga på psyket över jul. Kombinera med Sobril och ta udden av manin.....suck. Hoppas det går, skitjobbigt just nu. Tack D Roger
Citera
2015-12-20, 14:40
  #5
Medlem
farfars avatar
Litium kan vara ett alt, men även neuroleptika som Zyprexa och Abilify.

Jobbigt med psyk och läkarbrist. Eventuellt kanske du inte behöver läggas in om du går till akuten i tid? Nu verkar du ju hyfsat samlad iaf, så du kanske kommer därifrån utan att bli kvarhållen?
Citera
2015-12-20, 15:23
  #6
Medlem
habilgerbils avatar
Jag äter voxra på morgonen och mirtazapin till kvällen, just för att den förutom sin antidepressiva funktion ska vara sömnen behjälplig. Tycker inte den gjort mirakel, men när dosen höjdes fick jag faktiskt i genomsnitt nån timme extra sömn per natt även om jag fortfarande som regel sover som mest 3-4 timmar per natt.

Jag har även ergenyl som stämningsstabiliserande och nozinan som jag tar främst under mina mer hypomana faser, jag tar den dagtid då utdragna perioder av sömnlöshet gör mig nojig och desorienterad till den grad att jag blivit psykotisk tidigare. Nozinan tar udden av det tillståndet eller vad man ska säga, den hindrar mig från att gå över tröskeln från hypoman med sjukdomsinsikt till total verklighetsfrånvänd paranoia.

Tar man dock nozinan till kvällen/natten istället är min erfarenhet att man sover som en klubbad säl om man kombinerar den med en insomningstablett, problemet är att jag om jag sover på nozinan vaknar med en handikappande svår huvudvärk som håller i sig i två dygn så jag sover aldrig på nozinan.

Lergigan, theralen och atarax är exempel på klassiska antihistaminer som även används för sömn och mot ångest, och om ditt problem är att du somnar på dina insomningstabletter men inte får sova mer än korta stunder kan nån av dem vara till hjälp. Många är hjälpta av dem, jag hatar dem eftersom jag även om jag i kombination med imovane får sova i typ sexton timmar sedan är en zombie så sömnen gör mig inte utvilad, tvärtom. Men har du inte testat dem är de värda ett försök. Läkare skriver ut dem frikostigt eftersom de inte är vanebildande och saknar missbrukspotential. Lergigan, theralen och atarax är som sagt i grunden antihistaminer, dvs allergimediciner, och även mildare antihistaminer som säljs receptfritt har en lätt "sövande" bieffekt, är du desperat kan du alltid gå till apoteket och köpa ett paket allergitabletter och ta typ fyrdubbel dos till natten och se om det gör nåt för antalet timmar du får sova. Men personligen tycker jag du ska uppsöka psykakuten och få något där för att ta dig igenom ett par nätter, de är inte främmande för att skicka hem en med en liten papperspåse med bara ett fåtal tabletter för att man ska klara natten/helgen.

Jag lyssnar på avslappningsband (eller ja, Youtube) med självhypnos för att ta ner mig i varv när jag lägger mig och ofta också nån gång mitt på dagen om jag har möjligheten för att åtminstone kroppen ska få vila även om huvudet går på högvarv. Jag har också ett bolltäcke och tar ofta ett varmt bad före sänggående. Äter en banan innan jag lägger mig. Har du några små trix eller är du bara en tornado av desperation? PMa gärna om du vill prata om var du befinner dig just nu.

Kram på dig, du är inte ensam.
Citera
2015-12-20, 16:24
  #7
Medlem
AnnaTeresias avatar
Har sovit dåligt sen min depression började i juli, när jag först fick imovan var det så härligt, sov varje natt i ca en månad. Sen blev jag tolerant mot dem och läkaren sa, du får inte ta dem varje natt, så han skrev ut Propavan, de har jag svårt att somna in till, men när jag väl somnar brukar de hjälpa lite grann, men nu har jag dubblat dosen, enligt läkarens råd. Men......jag blir ju så helsikes törstig av dem, vaknar ungefär varannan timme och känns som om man gått en vecka i öknen utan vatten. Lite jobbigt!!
Efter mycket tjat fick jag mer imovan och lite starkare = 7,5 mg. I början av hypomanin tog jag 2 Sobril och det lugnade mig, sov som en stock i 2 nätter men man kan ju inte använda dem som sömntablett???
Det jag är rädd för nu är att hypomanin går över till mani, då blir det psyk över julen. Är det vanligt?? Det kan ju inte vara bra för hjärnan att först gå på övrervarv plus en dålig sömn
Citera
2015-12-20, 16:34
  #8
Medlem
AnnaTeresias avatar
Ljudbok har jag införskaffat nu, det är rätt skönt när någon läser för en. Helt omöjligt ibland att läsa text, ok med ljudbok, men ibland far tankarna iväg så jag hör men ändå inte, ljudboksuppläsaren. Tv n blir jag trött på också, bara sappar och kan inte bestämma mig flr vilke kanal jag ska se på. TACK HABILGERBIL Har nu kommit på att jag nog är bipolär II sen tonåren ( eller är man född med det??) Är jag glad så är jag så väldigt glad, ledsen =. heldeppig, emmelkan detta ör jag normal, så det kommer och går
Citera
2015-12-21, 18:32
  #9
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTeresia
Läkaren gick på semester 4 veckor, vill ju inte ligga på psyket över jul.


En sak jag tänkte på, om du har folk att fira jul med så tror jag faktiskt inte risken att bli kvarhållen är särskilt stor.
Citera
2015-12-21, 23:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Litium kan vara ett alt, men även neuroleptika som Zyprexa och Abilify.

Enligt fass har zyprexa och abilify "plötsligt oförklarligt dödsfall" som biverkning. Stabilt.
Citera
2015-12-21, 23:47
  #11
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyAssFuck
Enligt fass har zyprexa och abilify "plötsligt oförklarligt dödsfall" som biverkning. Stabilt.

Japp, neuroleptika suger men är alternativet psykos så har man inte så mycket val.
Citera
2015-12-22, 21:33
  #12
Medlem
AnnaTeresias avatar
Lite lugnare inte så mycket hypo, men yr som en tok. 4e tabletten Mirtzapain, kanske den som tar tag i kroppen? Sov i natt men blev en blandning. Började 19:00, sen en timme emellan tabletterna: 15 mg Sertralin, 15 mg Mirtzapain, 7,5 mg Imovane, sov som en stock i 5 tim, sen ljudbok en timme sen somnade jag om ...hurra!!! Drömde flera helt sjuka drömmar, en var att jag var uppe på ett berg, hade en tom Ica kasse i nävarna, sen bara hoppa jag ut från berget, så kassen blev som om det varit en fallskärm - känslan var underbar whaow, jag flyyyyger . Men Sobrilen och Imovanen sitter väl bara i 3 timmar. Är det Mirtzapinen som rör om i drömmarna??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback