• 5
  • 6
2015-12-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, utan endast vad (ex)sambon får betala vid ett ev. uppbrott.

Ok, så efter det eventuella uppbrottet har alltså den fattiga flickvännen plötsligt pengar? Eller menar du att hon ska avstå lägenheten? Isåfall låter trots allt ett mer normalt samboavtal vettigare än ett märkligt skuldebrev.
Citera
2015-12-23, 08:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ok, så efter det eventuella uppbrottet har alltså den fattiga flickvännen plötsligt pengar? Eller menar du att hon ska avstå lägenheten? Isåfall låter trots allt ett mer normalt samboavtal vettigare än ett märkligt skuldebrev.

Ja, kontentan blir ju att försäljningslikviden används för att betala skuldebrevet. Ja, samboavtal är att föredra varför det var det jag föreslog.
Citera
2015-12-23, 09:19
Medlem
Citat:

Ja, eftersom hon genom det räntefria lånet av sin partner också är hälftenägare i det gemensamma boendet.

Vore ju fullständigt orimligt att hon gick därifrån med halva kontantinsatsen (givet 0kr i värdeförändring skett) om hon initialt inte bidragit med nånting.

Det handlar alltså om att återställa ingångsvärdet, men samtidigt släppa in sambon i möjligheten att äga sitt boende och förhoppningsvis en värdeutveckling. Känns antagligen roligare att betala förbättringsåtgärder etc om man är delägare också.
Citera
2015-12-23, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, kontentan blir ju att försäljningslikviden används för att betala skuldebrevet. Ja, samboavtal är att föredra varför det var det jag föreslog.

Det blev lite missförstånd eftersom jag svarade på ett inlägg som handlade om just skuldebrev vilket jag anser är en rätt absurd lösning. Samboavtal precis som du skrivit i andra inlägg kan däremot vara vettiga.
Citera
2015-12-25, 00:10
Medlem
Citat:
Tror det är väldigt få sambos som upprättar skuldebrev sinsemellan, även om det gäller köp av bostad. Möjligtvis upprättar man ett avtal om vad som ska gälla om förhållandet tar slut.

Men skuldebrev? Vad ska man skriva i det? "Stockholm 21:a december 2015, Fattig flickvän står härmed i skuld till rik pojkvän avseende boende och ska betala ränta om 7% av skuldbeloppet varje månad tills skulden reglerats i sin helhet. Uteblir betalning har rik pojkvän rätt att låta lånet förfalla i sin helhet."

Helt rätt, jag tänkte inte riktigt hela vägen här. Min tanke när jag skrev det var att upprätta ett avtal över vad som händer om förhållandet spricker, skuldebrev var det som poppa upp i huvudet som alternativ. Samboavtal är ju då ett betydligt bättre alternativ.
Citera
2015-12-26, 20:38
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Hej,

Om du träffat någon som du veklingen blivit kär i, ni bestämmer er för till slut att köpa hus ihop. Hon har ingen insatts men du kan betala halva huset kontant.
Ska hon ta ta hela lånet eller skulle ni ta det tillsammans? Ni är inte gifta.

Tacksam hur ni gör, eller tänker?

Hon får skriva papper på ett lån till insatsen och lånet är räntefritt men ska betalas tillbaka vid eventuell försäljning/uppbrott.
Hon får ju ändå del av vinsten dvs eventuell värdeökning på bostaden och slipper ränta på insatsen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in