2015-12-21, 00:44
Medlem
Jag hade nog i TS exempel lagt in hela kontantinsatsen och samtidigt upprättat ett skuldebrev mellan mig och tjejen på hennes del av kontantinsatsen. Vid ev. separation så får jag tillbaka denna del först, och därefter delas allt lika.
Citera
2015-12-21, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paef
Jag hade nog i TS exempel lagt in hela kontantinsatsen och samtidigt upprättat ett skuldebrev mellan mig och tjejen på hennes del av kontantinsatsen. Vid ev. separation så får jag tillbaka denna del först, och därefter delas allt lika.

Att upprätta ett skuldebrev i början av en relation låter genialiskt...
Citera
2015-12-21, 08:26
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att upprätta ett skuldebrev i början av en relation låter genialiskt...

Att inte göra det om man ska äga något ihop - så som bostad - låter som ett recept på katastrof för förhållandet.

Finns det något annat som så ofta blir en trätofråga i förhållanden som pengar?
Citera
2015-12-21, 10:18
Medlem
Citat:
Du vet väl att rikedom handlar om mer än pengar?
Inte i den här kontexten?!
Har du läst vad jag svarat på?

Off t: För mig är rikedom uppnådd när man lyckats med ens drömmar, sen skiter jag i om det är att flumma på en strand o måla dagarna ut eller om det är att se sitt kapital slå börsindex 10år i rad.
Jag själv är mer mot sistnämnda, men som sagt jag lägger inget värde i vad man drömmer om, bara att man genomför det. Det är rikedom när man genomfört det, för det är lycka.
Citera
2015-12-21, 13:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Jag skulle säga att svaret på din fråga beror lite på hur "rik" du är (inkomst, förmögenhet osv,) hur "fattig" hon är och vad huset kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Tack, detta kanske är en lösning. Inget krångel?

Du kan inte bara "ta" din kontantinsats först. Du måste skriva ett samboavtal.
Citera
2015-12-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag skulle säga att svaret på din fråga beror lite på hur "rik" du är (inkomst, förmögenhet osv,) hur "fattig" hon är och vad huset kostar.

Du kan inte bara "ta" din kontantinsats först. Du måste skriva ett samboavtal.

Okej, samboavtal. Nu mer är jag medelinkomsttagare, har lägenhet betald samt lite pengar på banken.
Citera
2015-12-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Att inte göra det om man ska äga något ihop - så som bostad - låter som ett recept på katastrof för förhållandet.

Finns det något annat som så ofta blir en trätofråga i förhållanden som pengar?

Tror det är väldigt få sambos som upprättar skuldebrev sinsemellan, även om det gäller köp av bostad. Möjligtvis upprättar man ett avtal om vad som ska gälla om förhållandet tar slut.

Men skuldebrev? Vad ska man skriva i det? "Stockholm 21:a december 2015, Fattig flickvän står härmed i skuld till rik pojkvän avseende boende och ska betala ränta om 7% av skuldbeloppet varje månad tills skulden reglerats i sin helhet. Uteblir betalning har rik pojkvän rätt att låta lånet förfalla i sin helhet."
Citera
2015-12-22, 08:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Tror det är väldigt få sambos som upprättar skuldebrev sinsemellan, även om det gäller köp av bostad. Möjligtvis upprättar man ett avtal om vad som ska gälla om förhållandet tar slut.

Men skuldebrev? Vad ska man skriva i det? "Stockholm 21:a december 2015, Fattig flickvän står härmed i skuld till rik pojkvän avseende boende och ska betala ränta om 7% av skuldbeloppet varje månad tills skulden reglerats i sin helhet. Uteblir betalning har rik pojkvän rätt att låta lånet förfalla i sin helhet."

Man får skriva ett där ränta inte utgår. Det är ju endast till för att "återställa" förmögenhetsförhållandet såsom det var innan förhållandet, ifall förhållandet tar slut.
Citera
2015-12-22, 13:31
Medlem
Secondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paef

Detta. Blir inte mycket mer rättvist än så. Skall man dra in ränta i det hela så tycker jag att man är snål och girig. Sen när/om man gifter sig, som andra nämt, så skriver man äktenskapsförord.
Citera
2015-12-22, 20:04
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Det har sagts mycket klokt men glöm inte att om hon ska betala 50% av boendet så måste ni anpassa inköpet efter hennes ekonomi vilket du bör fundera över om det känns ok. Är du van med högre standard så lär du få betala lite mer än vad hon har råd med, och du kan ju inte tvinga av henne hela hennes lön bara för att du vill bo som du är van. Eller?
Precis! Du kan inte välja kostnadsnivå efter din ekonomi och kräva en fattig partner på 50%, om hon annars skulle bott mycket billigare och varit nöjd med det. Vill du bo mycket bättre än hon har råd med så är det inte mer en rätt att du betalar lite mer. Det får väl bli en avvägning mellan bådas betalningsförmåga och prioriteringar.
Citera
2015-12-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Man får skriva ett där ränta inte utgår. Det är ju endast till för att "återställa" förmögenhetsförhållandet såsom det var innan förhållandet, ifall förhållandet tar slut.

Okej, skuldebrevet ska allltså endast gälla vad sambon amorterar varje månad!?
Citera
2015-12-22, 22:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Okej, skuldebrevet ska allltså endast gälla vad sambon amorterar varje månad!?

Nej, utan endast vad (ex)sambon får betala vid ett ev. uppbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in