• 1
  • 2
2015-12-19, 13:07
Medlem
Hej,

Om du träffat någon som du veklingen blivit kär i, ni bestämmer er för till slut att köpa hus ihop. Hon har ingen insatts men du kan betala halva huset kontant.
Ska hon ta ta hela lånet eller skulle ni ta det tillsammans? Ni är inte gifta.

Tacksam hur ni gör, eller tänker?
Citera
2015-12-19, 13:10
Medlem
franges avatar
Hon får givetvis stå för sin andel, det ska minsann vara 50/50 eftersom vi ju lever i en feministiskt jämställd stat där ingen ska betala mer än den andre. Således är det upp till henne att lösa sin andel - om det nu blir med lån eller genom att sälja sin egen kropp är upp till henne.

Rättvist ska vara rättvist!
Citera
2015-12-19, 13:10
Medlem
Som rik betalar man naturligtvis hela huset, du är ägare av huset tills den dagen ni gifter er varvid hon får hälften om ni inte skrivit äktenskapsförord.
Citera
2015-12-19, 13:14
Medlem
Jag cashar om jag nu är rik. Älskar jag nån och kan tänka mig att dela boende kan jag även tänka mig att betala för det. No problem for me.
Citera
2015-12-19, 13:15
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Hej,

Om du träffat någon som du veklingen blivit kär i, ni bestämmer er för till slut att köpa hus ihop. Hon har ingen insatts men du kan betala halva huset kontant.

Ni går till familjejuristen och sätter upp ett äktenskapsförord/ vem som äger vad.
Ni delar på ägandet utifrån hur mycket ni betalar in.
Det blir hur du än vrider och vänder på det hela då hennes uppgift att betala ränta och amortering för sin del.
I och med att män är dumma som tåget så lär hon rövköra dig på det. Du kommer att betala hennes del utan att du fattar det.

Köp hushelvetet själv, gå till familjejuristen och gör hela huset till DITT enskilda ägande.
Tänk på att när barn kommer in i bilden så kan du bli rövkrängd i alla fall. Hon kan då få "vårdnaden" (besittningsrätt) över huset så länge ni har barn.

Tänk nu till!

Lycka till!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2015-12-19 kl. 13:17.
Citera
2015-12-19, 13:17
Medlem
SkepticalHippos avatar
Vid tidpunkten då "vi" köpte hus så var jag inte särskilt sugen på att flytta, jag trivdes bra i vår lägenhet i centrum, och jag hade inte möjlighet att ta ett lån vid den tidpunkten av olika anledningar. Min man köpte därför hela huset (innan vi gifte oss) som enskild egendom och det är en investering som helt och hållet är hans gällande eventuell vinst eller förlust.

Vi har inte skrivit äktenskapsförord på detta trots att jag tjatade om det för att jag verkligen inte ville att det skulle finnas minsta misstanke att jag var ute efter några pengar. Min man känner dock mig och tyckte att det var onödiga pengar att gå till en jurist när jag ändå aldrig skulle missbruka det. Jag kommer dock aldrig kräva någon som helst besittningsrätt eller ekonomisk vinning om vi skulle skiljas.

Dock ska man väl inte lita på att alla är så pass ärliga så om huset ska vara enskild egendom så bör avtal skrivas där det framgår.
Citera
2015-12-19, 13:41
Medlem
Det normala är väl att skriva en revers där hen som inte har några pengar blir skyldig den andre för halva kontantinsatsen. Därefter kan man äga hälften och även dela kostnader därefter.
Citera
2015-12-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Vid tidpunkten då "vi" köpte hus så var jag inte särskilt sugen på att flytta, jag trivdes bra i vår lägenhet i centrum, och jag hade inte möjlighet att ta ett lån vid den tidpunkten av olika anledningar. Min man köpte därför hela huset (innan vi gifte oss) som enskild egendom och det är en investering som helt och hållet är hans gällande eventuell vinst eller förlust.

Vi har inte skrivit äktenskapsförord på detta trots att jag tjatade om det för att jag verkligen inte ville att det skulle finnas minsta misstanke att jag var ute efter några pengar. Min man känner dock mig och tyckte att det var onödiga pengar att gå till en jurist när jag ändå aldrig skulle missbruka det. Jag kommer dock aldrig kräva någon som helst besittningsrätt eller ekonomisk vinning om vi skulle skiljas.

Dock ska man väl inte lita på att alla är så pass ärliga så om huset ska vara enskild egendom så bör avtal skrivas där det framgår.

haha det säger du nu, när ni ska skiljas och du hatar honom kommer du försöka mjölka ur varenda krona som alla andra.
Citera
2015-12-19, 13:49
Medlem
oldtimedrunks avatar
Gör allting juridiskt rätt från början, du vet aldrig hur eran relation kommer se ut i framtiden. Även om allt är frid och fröjd nu så kan den dagen komma då du inte tål henne och då vill du knappast att hon tar halva ditt hus som du betalat för.
Citera
2015-12-19, 13:52
Medlem
cacas avatar
Skulle betalt halva huset, och säkrat upp att den delen äger jag, resterande 50% delar vi på och lånet betalar vi 50/50, skulle vi sedan gå ifrån varandra så har jag vid försäljning 50% av huset redan övriga 50% delar vi på efter lån på hus blivit lösta.
En enkel formalitet att justera ett sådant avtal.
Citera
2015-12-19, 14:14
Medlem
SpecialEditions avatar
Vem fan bryr sig om pengar om man är kär? Den som har deg betalar och står som ägare.
Citera
2015-12-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Hej,

Vilken tur du måste haft för att vara "rik". Det är väl klart man står själv som ägare om om man inte planerat något långvarigt med tjejen (dvs giftermål, familj mm). Dock kan du ju kräva halva kostnaden på boendet, dvs diverse avgifter + amortering + ränta. Se henne som en inneboende mao.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in