Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-19, 10:36
  #1
Medlem
Hej! Jag har nu vart sjuk med 40 graders feber och en ENORM halsmandel i ca 3 dagar. Läkarna är osäkra om det är halsfluss eller körtelfeber.

Igår ringde min husläkare mig, och sa att svaren från bakterieodlingen var extremt höga. Hon visste fortfarande inte om det handlade om virus eller bakterier, men skrev för säkerhets skull ut Kåvepenin.

Tagit Kåvepeninet en dag nu, och allt känns likadant. Dock kan jag sedan 2 dagar tillbaka svälja vatten och yoghurt. (Känns som att svälja rakblad)

Detta är så Jävls obehagligt!!! Känns som att jag sväljer ner halsmandeln i strupen varje gång jag sväljer..

Finns det någon expert som vill säga något om detta? Och finns det några fina tips på vad man skulle kunna äta? Inte ätit nu på 3 dagar..
Citera
2015-12-19, 10:50
  #2
Medlem
Märkligt att läkaren säger sig inte veta om du har en virusinfektion eller bakterieinfektion när en bakterieodling givit "extremt" höga halter.
Bakterieinfektion således, jag tror halsfluss eller möjligen halsböld. Gå tillbaka till doktorn om du inte är väsentligt bättre i morgon, då ska Kåvepenin hjälpt om det är halsfluss.
Citera
2015-12-19, 10:58
  #3
Medlem
WarlockGeorges avatar
Precis innan du äter, pröva att skölja/gurgla halsen med lokalbedövande lidokainlösning som du kan köpa på Apotek. Kanske det hjälper. Tappade själv 9 kg pga. körtelfeber för några år sedan. Det tog ett år att återhämta sig. Jag lider med dig!
Citera
2015-12-19, 11:03
  #4
Medlem
Jag tycker också det är märkligt att läkaren inte vet vad du lider av. Det finns snabbtester för både halsfluss och körtelfeber vad jag vet. Jag tycker du ska söka vård igen om inte kåvepeninet hjälpt inom två dagar.
Citera
2015-12-19, 13:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjillevipps
Märkligt att läkaren säger sig inte veta om du har en virusinfektion eller bakterieinfektion när en bakterieodling givit "extremt" höga halter.
Bakterieinfektion således, jag tror halsfluss eller möjligen halsböld. Gå tillbaka till doktorn om du inte är väsentligt bättre i morgon, då ska Kåvepenin hjälpt om det är halsfluss.

Jag har faktiskt ingen aning.. Läkaren sa iaf att det var så pass höga värden att hon kände sig tvungen att skriva ut antibiotika. Men hon sa att hon mest trode på körtelfeber. Tycker själv detta är extremt skumt..
Citera
2015-12-19, 15:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av formgivarn
Jag har faktiskt ingen aning.. Läkaren sa iaf att det var så pass höga värden att hon kände sig tvungen att skriva ut antibiotika. Men hon sa att hon mest trode på körtelfeber. Tycker själv detta är extremt skumt..

Med tanke på resultatet hon fått på odlingen är hennes slutsats anmärkningsvärd. Körtelfeber är ett virus, antibiotika hjälper inte. Är det halsfluss borde du börja känna dig bättre nu. Givet kan det vara körtelfeber men halsböld kan inte uteslutas med tanke på odlingen, antibiotika brukar inte hjälpa utan man får göra hål i bölden. Då är du frisk på ett litet kick. Så, är du inte bättre i morgon, begär en "second opinion".
Citera
2015-12-20, 01:23
  #7
Avstängd
Slackoffs avatar
Låter som en påtagligt konstig läkare.
Byt.
Citera
2015-12-20, 01:39
  #8
Medlem
Frixys avatar
Har också haft körtelfeber. Första gången jag var hos läkare hamnade jag hos en klåpare som gav mig antibiotika mot halsfluss. Antibiotikan verkade göra mig ännu sjukare, jag inbillade mig invalde fall det så det blev till att åka in akut. nästa läkare bara tittade på min hals och konstaterade "du har körtelfeber". Sen gjordes förstås tester och så som konstaterade saken, jag hade också extremt hög halt av "vad det nu hette". Fick kortison för att kunna få i mig vätska.

Var i Australien då. Lyckat med 3 veckor med 40-gradig feber i 42 gradig värme utan AC. Blev nästan inlagd, men bodde hemma hos en vän och tyckte att jag hade det bättre där. Det är ju inte mer de kan göra än att se till att man får i sig vätska och lite näring. Och eventuellt kortison då förstås.

Nog om mig, din läkare kan gott och väl ha gjort ett misstag. Gå till en till om du tror att du ska dö eller behöver kortison för att äta. Jag kom ihåg att jag fick små vita piller också, som skulle hindra att jag kräktes upp det jag ätit (inte bara rakkniv man känner då, man har en hel jävla harv inne i halsen då.

Nu Kanske stackers drabbade AV körtelfeber blir hjälpta på något bättre sätt. Jag hade det för över 15 år sedan. Lider med dig. Det enda jag fick ner när jag väl kunde äta var inlagda päronhalvor och persikohalvor på konserv. Ni vet, såna som ,inger i syryp. De är liksom svala och lite slemmigt hala och glider enklare ner.

Ny doktor för din del, bums!
Citera
2015-12-20, 22:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Har också haft körtelfeber. Första gången jag var hos läkare hamnade jag hos en klåpare som gav mig antibiotika mot halsfluss. Antibiotikan verkade göra mig ännu sjukare, jag inbillade mig invalde fall det så det blev till att åka in akut. nästa läkare bara tittade på min hals och konstaterade "du har körtelfeber". Sen gjordes förstås tester och så som konstaterade saken, jag hade också extremt hög halt av "vad det nu hette". Fick kortison för att kunna få i mig vätska.

Var i Australien då. Lyckat med 3 veckor med 40-gradig feber i 42 gradig värme utan AC. Blev nästan inlagd, men bodde hemma hos en vän och tyckte att jag hade det bättre där. Det är ju inte mer de kan göra än att se till att man får i sig vätska och lite näring. Och eventuellt kortison då förstås.

Nog om mig, din läkare kan gott och väl ha gjort ett misstag. Gå till en till om du tror att du ska dö eller behöver kortison för att äta. Jag kom ihåg att jag fick små vita piller också, som skulle hindra att jag kräktes upp det jag ätit (inte bara rakkniv man känner då, man har en hel jävla harv inne i halsen då.

Nu Kanske stackers drabbade AV körtelfeber blir hjälpta på något bättre sätt. Jag hade det för över 15 år sedan. Lider med dig. Det enda jag fick ner när jag väl kunde äta var inlagda päronhalvor och persikohalvor på konserv. Ni vet, såna som ,inger i syryp. De är liksom svala och lite slemmigt hala och glider enklare ner.

Ny doktor för din del, bums!

Herregud.. så ont som jag har nu så lider jag me dig om hur jävligt det måste vart i Australien. Har ätit antibiotika i exakt 3 dagar nu, och känner inte alls någon skillnad. Inbillar mig att jag blir friskare, men tror det beror på att jag tar citodon och ipren en gång var tredje timme. Dock har svullnaden kring halsmandeln gått ner, men har lika ont och den är löjligt stor. Har även blivit extremt öm mitt på strupen vilket jag inte var innan.
Citera
2015-12-20, 22:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Jag tycker också det är märkligt att läkaren inte vet vad du lider av. Det finns snabbtester för både halsfluss och körtelfeber vad jag vet. Jag tycker du ska söka vård igen om inte kåvepeninet hjälpt inom två dagar.

tog snabbtest för halsfluss, och det var negativt. ( hon blev förvånad). Efter det gjorde hon en bakterieodling oh tog någon slemmig timme o körde upp i halsmandeln haha. Hon skicka mig även till ett labb för att ta blodprov, då de tog 3 olika rör blod. Hon ringde upp dagen efter och sa att svaret från bakterieodlingen var mycket oroväckande då jag hade höga infektionsvärden (kommer inte riktigt ihåg exakt vad hon sa då hon snacka i medicinska termer) och att hon inte ville lämna mig över helgen utan behandling om det skulle vara halsfluss. Vet alltså inte än om jag har körtelfeber, och läkaren verkade förvirrad men ville väll inte ta risker om de skulle vara halsfluss.

Med risker är det så att jag inte kunde öppna munnen mer än så ett kvinnligt lillfinger kom in mellan tänderna. Halsmandlarna så svullna att de är som en boll, så man inte ens kan se käken. Kunde inte prata. Kan inte svälja något och hade inte ätit alls på flera dagar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback