• 1
  • 2
2015-12-17, 21:25
Medlem
CouledeSacs avatar
Jag skulle vara evigt tacksam om jag fick lite hjlp av ngon bilkunnig person. Jag har en Peugeot 306 -99, som bara fr ngon dag sen inte vill starta - verkar som att motorn inte fr brnsle? En kompis freslog att det kunde vara ispropp som gjorde det d detta pltslig hnde en morgon efter en kall natt, men den har inte velat starta trots att det varit milt vder idag. Hur br jag fortstta min felskning? Kan relt vara slut eller skringen? Eller r det rentav s att brnslepumpen r slut? Ngot annat?
Citera
2015-12-17, 21:59
Medlem
Fuzzs avatar
1.Finns det brnsle fram till spridarna
2.Om inte gr brnslepumpen
3.Om brnsle i tanken
4.Om inte strm fram till pumpen
5. Finns gnista p tndstiften
6.Om inte hela tndkablar/rotor/frdelarlock (om det inte r separata tndspolar p en 306)
7.Om inte finns ndvndig strm och signaler till tndspolen.
8. Osv
Citera
2015-12-17, 22:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Testa med startgas. Gr den p det r det brnsleproblem, om inte, tndningsproblem.
Citera
2015-12-17, 22:51
Medlem
Jmns avatar
Som andra skrivit, se om det kommer fram brnsle alternativt finns gnista. Slr du p tndningen brukar man hra brnslepumpen arbeta ett par sekunder (ett surrande ljud vanligtvis under bakstet).

Arbetar brnslepumpen, se till att det kommer fram brnsle till spridarna (de sprutar in brnslet i cylindrarna). Om allt det hr fungerar r det fel p tndsystemet.

/ JMN
Citera
2015-12-17, 22:55
Medlem
Baalzamons avatar
Och om man inte har startgas kan man plocka ls ett tndstift istllet och kolla om det r torrt eller drnkt av bensin. r det fuktigt passar man p att kolla om det r gnista nr man nd har ett stift lst. Men jag tror nd p brnslepump eller dess rel. Isproppar blir det inte p bilar med insprutning, det var ngot som hnde p gamla frgasare. Folk som inte kan ngot om motorer brukar hvda att det r ispropp, det r ofta samma personer som genast byter alla tndstift om inte bilen startar
Citera
2015-12-17, 23:57
Medlem
CouledeSacs avatar
Tusen tack fr att ni tog er tid och svara Ska kolla vidare imorgon!
Citera
2015-12-18, 00:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CouledeSac
Tusen tack fr att ni tog er tid och svara Ska kolla vidare imorgon!

Har en 306 XSI 1995. Vid snt hr vder och lite bensin i tanken blir det kondens. I mitt fall hjlpte karburatorsprit vid tv tillfllen.

Vilken motor r det?
Senast redigerad av PeterNoster 2015-12-18 kl. 00:51.
Citera
2015-12-18, 00:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jmn
Som andra skrivit, se om det kommer fram brnsle alternativt finns gnista. Slr du p tndningen brukar man hra brnslepumpen arbeta ett par sekunder (ett surrande ljud vanligtvis under bakstet).

Arbetar brnslepumpen, se till att det kommer fram brnsle till spridarna (de sprutar in brnslet i cylindrarna). Om allt det hr fungerar r det fel p tndsystemet.

/ JMN

Man fr g in i en cylinder och kika d eller...?
Hur kollar du att brnsle kommer fram p en insprutningsmotor?
Citera
2015-12-18, 09:31
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Man fr g in i en cylinder och kika d eller...?
Hur kollar du att brnsle kommer fram p en insprutningsmotor?
Som jag skrev frut, ta ur ett tndstift och kolla om det r vtt.
Citera
2015-12-19, 22:38
Medlem
CouledeSacs avatar
Testade frst med tndspray...bilen startade inte - sledes inget fel p brnsletillfrseln. Tog sen ut tndstiftndena och dom var helt igensotade. Kanske ska byta tndstift d? Bytte ju dom iofsig fr ett havlr sedan...
Citera
2015-12-19, 23:07
Medlem
Baalzamons avatar
Om tndstiften r sotiga kan du borsta ren dom frsiktigt med en stlborst. Det r med all skerhet inget fel p dom.

r det frdelare p bilen, eller separata tndspolar?
Citera
2015-12-19, 23:25
Medlem
CouledeSacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Om tndstiften r sotiga kan du borsta ren dom frsiktigt med en stlborst. Det r med all skerhet inget fel p dom.

r det frdelare p bilen, eller separata tndspolar?

Jas? Du tror inte det? Ok. Det vet jag faktiskt inte om det r, kan ta en bild p vad som finns under huven imorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in