• 1
  • 2
2015-12-17, 21:25
Medlem
CouledeSacs avatar
Jag skulle vara evigt tacksam om jag fick lite hjälp av någon bilkunnig person. Jag har en Peugeot 306 -99, som bara för någon dag sen inte vill starta - verkar som att motorn inte får bränsle? En kompis föreslog att det kunde vara ispropp som gjorde det då detta plötslig hände en morgon efter en kall natt, men den har inte velat starta trots att det varit milt väder idag. Hur bör jag fortsätta min felsökning? Kan relät vara slut eller säkringen? Eller är det rentav så att bränslepumpen är slut? Något annat?
Citera
2015-12-17, 21:59
Medlem
Fuzzs avatar
1.Finns det bränsle fram till spridarna
2.Om inte går bränslepumpen
3.Om bränsle i tanken
4.Om inte ström fram till pumpen
5. Finns gnista på tändstiften
6.Om inte hela tändkablar/rotor/fördelarlock (om det inte är separata tändspolar på en 306)
7.Om inte finns nödvändig ström och signaler till tändspolen.
8. Osv
Citera
2015-12-17, 22:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Testa med startgas. Går den på det är det bränsleproblem, om inte, tändningsproblem.
Citera
2015-12-17, 22:51
Medlem
Jmns avatar
Som andra skrivit, se om det kommer fram bränsle alternativt finns gnista. Slår du på tändningen brukar man höra bränslepumpen arbeta ett par sekunder (ett surrande ljud vanligtvis under baksätet).

Arbetar bränslepumpen, se till att det kommer fram bränsle till spridarna (de sprutar in bränslet i cylindrarna). Om allt det här fungerar är det fel på tändsystemet.

/ JMN
Citera
2015-12-17, 22:55
Medlem
Baalzamons avatar
Och om man inte har startgas kan man plocka lös ett tändstift istället och kolla om det är torrt eller dränkt av bensin. Är det fuktigt passar man på att kolla om det är gnista när man ändå har ett stift löst. Men jag tror ändå på bränslepump eller dess relä. Isproppar blir det inte på bilar med insprutning, det var något som hände på gamla förgasare. Folk som inte kan något om motorer brukar hävda att det är ispropp, det är ofta samma personer som genast byter alla tändstift om inte bilen startar
Citera
2015-12-17, 23:57
Medlem
CouledeSacs avatar
Tusen tack för att ni tog er tid och svara Ska kolla vidare imorgon!
Citera
2015-12-18, 00:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CouledeSac
Tusen tack för att ni tog er tid och svara Ska kolla vidare imorgon!

Har en 306 XSI 1995. Vid sånt här väder och lite bensin i tanken blir det kondens. I mitt fall hjälpte karburatorsprit vid två tillfällen.

Vilken motor är det?
Senast redigerad av PeterNoster 2015-12-18 kl. 00:51.
Citera
2015-12-18, 00:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jmn
Som andra skrivit, se om det kommer fram bränsle alternativt finns gnista. Slår du på tändningen brukar man höra bränslepumpen arbeta ett par sekunder (ett surrande ljud vanligtvis under baksätet).

Arbetar bränslepumpen, se till att det kommer fram bränsle till spridarna (de sprutar in bränslet i cylindrarna). Om allt det här fungerar är det fel på tändsystemet.

/ JMN

Man får gå in i en cylinder och kika då eller...?
Hur kollar du att bränsle kommer fram på en insprutningsmotor?
Citera
2015-12-18, 09:31
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Man får gå in i en cylinder och kika då eller...?
Hur kollar du att bränsle kommer fram på en insprutningsmotor?
Som jag skrev förut, ta ur ett tändstift och kolla om det är vått.
Citera
2015-12-19, 22:38
Medlem
CouledeSacs avatar
Testade först med tändspray...bilen startade inte - således inget fel på bränsletillförseln. Tog sen ut tändstiftändena och dom var helt igensotade. Kanske ska byta tändstift då? Bytte ju dom iofsig för ett havlår sedan...
Citera
2015-12-19, 23:07
Medlem
Baalzamons avatar
Om tändstiften är sotiga kan du borsta ren dom försiktigt med en stålborst. Det är med all säkerhet inget fel på dom.

Är det fördelare på bilen, eller separata tändspolar?
Citera
2015-12-19, 23:25
Medlem
CouledeSacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Om tändstiften är sotiga kan du borsta ren dom försiktigt med en stålborst. Det är med all säkerhet inget fel på dom.

Är det fördelare på bilen, eller separata tändspolar?

Jaså? Du tror inte det? Ok. Det vet jag faktiskt inte om det är, kan ta en bild på vad som finns under huven imorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in