Citat:
Ursprungligen postat av
Gromyko-666
I samband med skillsmässa några år sedan var jag tvungen att fixa en egen hyreslägenhet till ex-frugan (annars hade jag aldrig blivit av med henne), vi stod båda på kontraktet fast det vara bara hon som bodde där (tillsammans med vårat gemensasma barn). Hon har betalat hyran alla år men har nyligen flyttat ut.
Nu har fastighetsägaren skickat en faktura till mig, de var tvungen att renovera lägenheten pga onaturliga skador, han skickade fakturan till mig för att mitt namn stod överst på kontraktet.
Jag har kollat med ex-frugan, men sat-kärringen vill inte betala fakturan, hon tycker det är mitt problem.
1. Om jag vägrar att betala den så kommer kronofogden kopplas in, men kan man hantera detta med kronofogden så att de driver in skulden från henne istället för mig?
2. Om det ändå blir jag som måste betala fakturan för att slippa ytterligare problem, är det OK att kvitta denna skuld genom att minska på underhållet med motsvarande belopp?
1. Har du varit folkebokført på den adresse?
2. Har ni varit skilde når din eks-kone flyttede in i lejligheten?
2. Har din eks-kone
altid betalat hyran själv, altså från sit kontot ?
Om du kan svare ja på alle 3 frågor så ligger du ret godt synes jeg. Det er helt hen i hampen at du skal stå for notan i en lejlighed du aldrig har boet i. Det aller værste som kan ske er at ni skal dele på regningen, men du skal absolut ikke betale det hele. Kontakt fastighetsägaren och forklar honom saken, han kommer snart at fatta at ingen renoveringspengar kommer från dig.
Edit: ah se nu bare der, jag hade lidt ret :-)