• 1
  • 2
2015-12-17, 10:01
Medlem
Gromyko-666s avatar
I samband med skillsmässa några år sedan var jag tvungen att fixa en egen hyreslägenhet till ex-frugan (annars hade jag aldrig blivit av med henne), vi stod båda på kontraktet fast det vara bara hon som bodde där (tillsammans med vårat gemensasma barn). Hon har betalat hyran alla år men har nyligen flyttat ut.

Nu har fastighetsägaren skickat en faktura till mig, de var tvungen att renovera lägenheten pga onaturliga skador, han skickade fakturan till mig för att mitt namn stod överst på kontraktet.

Jag har kollat med ex-frugan, men sat-kärringen vill inte betala fakturan, hon tycker det är mitt problem.

1. Om jag vägrar att betala den så kommer kronofogden kopplas in, men kan man hantera detta med kronofogden så att de driver in skulden från henne istället för mig?

2. Om det ändå blir jag som måste betala fakturan för att slippa ytterligare problem, är det OK att kvitta denna skuld genom att minska på underhållet med motsvarande belopp?
Citera
2015-12-17, 10:12
Medlem
Ring kronofogden och rådgör med dem.
Citera
2015-12-17, 10:16
Moderator
tobess avatar
Har du varit skriven på adressen under tiden hon bott där?
Citera
2015-12-17, 10:20
Medlem
Såvitt jag förstår det hela är det solidariskt ansvar som gäller här. Det innebär att fordringsägaren kan kräva pengarna av vem som helst av er två. Hen har inget ansvar att skicka till rätt person. På så sätt får du skylla dig själv.

Däremot kan du förstås kräva pengarna av henne. Tråkigt om det ska behöva gå så långt, men det du kan göra där är att helt enkelt skicka henne ett kravbrev. I värsta fall får du göra upp i tingsrätt.

Underhållet tror jag inte du kan kvitta mot hur som helst. Huruvida kfm kan kräva av henne istället för dig tycker jag att du kan ta reda på själv genom att ringa och prata med dem.
Citera
2015-12-17, 10:23
Medlem
1. Om du stod på kontraktet, är det ditt ansvar att se till att fakturan blir betald. Kronofogden driver ju in fakturan på uppdrag av fastighetsägaren, och samma där, du kommer inte undan om du själv står på kontraktet.

2. Att kvitta skulden med underhållet, är en mycket dålig idé. Exet kan, hon har sin fulla rätt, att gå vidare kring det eftersom underhåll betalar du för och endast för att du inte bor med dina barn. Då kan du få en skuld till försäkringskassan och betalar du inte dem, skickar de ärendet vidare till Kronofogden.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromyko-666
I samband med skillsmässa några år sedan var jag tvungen att fixa en egen hyreslägenhet till ex-frugan (annars hade jag aldrig blivit av med henne), vi stod båda på kontraktet fast det vara bara hon som bodde där (tillsammans med vårat gemensasma barn). Hon har betalat hyran alla år men har nyligen flyttat ut.

Nu har fastighetsägaren skickat en faktura till mig, de var tvungen att renovera lägenheten pga onaturliga skador, han skickade fakturan till mig för att mitt namn stod överst på kontraktet.

Jag har kollat med ex-frugan, men sat-kärringen vill inte betala fakturan, hon tycker det är mitt problem.

1. Om jag vägrar att betala den så kommer kronofogden kopplas in, men kan man hantera detta med kronofogden så att de driver in skulden från henne istället för mig?

2. Om det ändå blir jag som måste betala fakturan för att slippa ytterligare problem, är det OK att kvitta denna skuld genom att minska på underhållet med motsvarande belopp?
Citera
2015-12-17, 10:26
Medlem
Tror tyvärr att du har blivit blåst
Till nästa gång - skriv avtal! Om allt!
Citera
2015-12-17, 10:36
Medlem
Tänker först och främst, är kravet korrekt? Har du fått möjlighet att se det påstådda onormala slitaget och bildat dig en egen uppfattning?
Om det är ett riktigt krav, betala och kräv sedan exet. Betalar hon inte kan du skicka kravet till KF, om du kan leda i bevis att du inte nyttjat lägenheten har du nog goda chanser att lyckas.

Ett annat alternativ, betala och skit i det. Exfruar tenderar tyvärr att kosta pengar.
Citera
2015-12-17, 11:31
Medlem
Gromyko-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 308winwin
Ring kronofogden och rådgör med dem.

Problemet löst... Jag pratade återigen med fastighetsägaren men denna gång letade de lite mer i sina system och hittade att sat-kärringen faktiskt betalt fakturan för några veckor sedan, och att de av mänsligt misstag "råkade" skickat samma faktura till mig (fick den igår).
Citera
2015-12-17, 11:40
Medlem
Citat:
Problemet löst... Jag pratade återigen med fastighetsägaren men denna gång letade de lite mer i sina system och hittade att sat-kärringen faktiskt betalt fakturan för några veckor sedan, och att de av mänsligt misstag "råkade" skickat samma faktura till mig (fick den igår).

Grattis. Kanske du får gå över från "sat-kärringen" till bara kärringen.
Citera
2015-12-17, 11:49
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:

1. Har du varit folkebokført på den adresse?
2. Har ni varit skilde når din eks-kone flyttede in i lejligheten?
2. Har din eks-kone altid betalat hyran själv, altså från sit kontot ?

Om du kan svare ja på alle 3 frågor så ligger du ret godt synes jeg. Det er helt hen i hampen at du skal stå for notan i en lejlighed du aldrig har boet i. Det aller værste som kan ske er at ni skal dele på regningen, men du skal absolut ikke betale det hele. Kontakt fastighetsägaren och forklar honom saken, han kommer snart at fatta at ingen renoveringspengar kommer från dig.

Edit: ah se nu bare der, jag hade lidt ret :-)
Senast redigerad av Balkan-King 2015-12-17 kl. 11:52.
Citera
2015-12-17, 11:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Ja, de ligger nog lite lågt för det kan vara bedrägeri att skicka ut två olika fakturor på samma skuld om det inte framgår av fakturan att den sänds till flera personer för reglering av en skuld. Sådana fakturor får bara kronofogden skicka i samband med indrivning.
Citera
2015-12-17, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjillevipps
Ojoj. "Jag är inte bitter"

Är inte detta off topic då vet i fan vad som är det.
Ditt inlägg.

OnTopic... Du måste skriva avtal, äktenskapsförord, samboavtal eller vaffan det nu är för att hålla reda på vem som äger sakerna. Kvinnor äger ingenting men anser sig ha rätten att ta för sig och lämna andra i skiten. Du ska ställa henne till svars och stämma horan ända in i döden. Så här gör man inte. Moralpredikan kan dra åt helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in