Citat:

Ursprungligen postat av 
Gromyko-666

I samband med skillsmässa några år sedan var jag tvungen att fixa en egen hyreslägenhet till ex-frugan (annars hade jag aldrig blivit av med henne), vi stod båda på kontraktet fast det vara bara hon som bodde där (tillsammans med vårat gemensasma barn).  Hon har betalat hyran alla år men har nyligen flyttat ut.
Nu har fastighetsägaren skickat en faktura till mig, de var tvungen att renovera lägenheten pga onaturliga skador, han skickade fakturan till mig för att mitt namn stod överst på kontraktet.
Jag har kollat med ex-frugan, men sat-kärringen vill inte betala fakturan, hon tycker det är mitt problem.
1. Om jag vägrar att betala den så kommer kronofogden kopplas in, men kan man hantera detta med kronofogden så att de driver in skulden från henne istället för mig?
2. Om det ändå blir jag som måste betala fakturan för att slippa ytterligare problem, är det OK att kvitta denna skuld genom att minska på underhållet med motsvarande belopp?

Det här är mer av juridiska frågor än privatekonomiska. 
Jag ska dock svara på det juridiska. 
Ditt bekymmer i det här läget är att du är medkontrahent till hyresavtalet och har ett solidariskt betalningsansvar. Hyresvärden går då på den person som denna tror har bäst möjlighet att betala. 
Vilket i det här fallet är du. Vägrar du att betala kan HV överlämna fordran till Krf. Mitt tips till dig är att betala fakturan och sedan regressa mot din ex-fru. 
Du ska inte minska på din underhållsskyldighet. Det är två separata fordringar som du inte har kvittningsrätt i.  
Du ska få ett annat tips. 
Be om en fakturaspecifikation över vilka onaturliga skador som uppstått i lägenheten. 
Det ska vara långtgående skador som uppkommit för att HV ska kräva ersättning. 
Hål i väggar, trasiga kranar, lås, slitage på golv mm är normal användning. 
Trasigt kakel i badrummet är det inte. 
Bestrid fakturan om möjligt!