Citat:
Ursprungligen postat av
jay.simpson
https://www.imdb.com/title/tt6027920/
Jämför med Breaking Bads betyg
https://www.imdb.com/title/tt2301455/
Felina var högst rankat av alla avsnitt inget av Breaking Bads avsnitt kom under 8. Ett avsnitt ser jag nu open house fick 7.9, säsong fyra avsnitt 3. Fly också. Det var speciellt utspelade sig i labbet under hela avsnittet med enbart Walt och Jesse.
De högst rankade GoT-avsnitten är Winds of Winter och Battle of the Bastards. Även The Lion and the Rose ligger i topp 10. Vad har dessa tre gemensamt? Jo att Walder Frey, Ramsay Bolton och Joffrey Baratheon fick skörda all ondska de sått. Tillfredsställelsen att äntligen få se andra karaktärer få sin hämnd på dessa as får poängen att rusa. Bästa filmen någonsin är enligt iMDb-användarna (absolut inte enligt en enad kritikerkår) Nyckeln till frihet, som slutar med att Andy Dufresne får sin ljuva hämnd på fängelsedirektören. Inte för att nedvärdera vare sig publiken eller de aktuella avsnitten/filmerna, men det känns rätt mycket som att folk suttit i TV-soffan och jublat ”YES DÄR FICK DEN JÄVELN!!!!”, sädat lite i byxorna av upphetsning och sen kastat sig över iMDb och dunkat in 10 stjärnor med hammare.
Så vad är att vänta med en BB-final där Walter åker på hämndturné? Felina är ungefär som att Frey, Bolton och Joffrey skulle bli revanschmördade i ett och samma avsnitt. I veckan gick Big Bang Theory-finalen som just nu ligger på 9,6, skyhögt över de vanliga avsnitten som legat kring medelmåttiga 7,0 senaste åren. Varför? Tja, den serverade belöningar på en lång rad av silverfat. Hissen som varit trasig i 12 år börjar fungera, Sheldon och Amy får Nobelpriset och får hålla ett långt tacktal a la Oscarsgalan (som Hollywood alltid gör fastän Nobelceremonin inte alls funkar så) osv. Skedmata publiken med belöningar och du skola bli belönad med iMDb-betyg över 9,0.
GoT-finalen är mer att jämföra med Seinfeld- eller Lost-finalerna, de är inte skrivna för att trycka på de där enkla knapparna alls. Såklart hade man kunnat sluta med att Jon Snow och en god version av Daenerys sätter sig gemensamt på järntronen och är goda härskare i alla sina dagar, medan Bronn blir uppäten av grisar och Cersei blir inlåst i ett rum med Hannibal Lecter som torterar henne med glödjärn och saltsyra innan han slutligen tvingar henne äta upp sin egen hjärna. Men GoT kunde rimligen inte sluta på det där enkla sättet som skedmatar publiken med belöningar, så nu vill alla förutsägbart ha skaparnas huvud på fat istället. Nåja, jag nöjer mig med att jag är nöjd, resten av världen får gråtskrika bäst den vill.