2019-05-20, 09:55
Medlem
Marquesos avatar
Otippat att folk är missnöjda. Det finns absolut inget sätt som hade gjort er nöjda med sista säsongen. Nu knöt man ihop säcken genom att ge de flesta karaktärerna fullt rimliga avsked, förutom den lilla skrällen med Bran.

Hade de i stället gjort något superkonstigt för att chocka publiken en gång till hade folk klagat på det.

Personligen hade jag inte kunnat tänka mig ett mycket bättre slut. Men ni som tycker att det var uselt kan väl berätta hur det borde ha slutat?
Citera
2019-05-20, 10:01
Medlem
Det mesta av finalens handling läckte till den här sidan och publicerades där några dagar före sändning:

https://bgr.com/2019/05/16/game-of-t...make-season-8/

Sparade en länk igår och kan nu konstatera att det stämde väl in i detalj.
Citera
2019-05-20, 10:09
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Otippat att folk är missnöjda. Det finns absolut inget sätt som hade gjort er nöjda med sista säsongen. Nu knöt man ihop säcken genom att ge de flesta karaktärerna fullt rimliga avsked, förutom den lilla skrällen med Bran.

Hade de i stället gjort något superkonstigt för att chocka publiken en gång till hade folk klagat på det.

Personligen hade jag inte kunnat tänka mig ett mycket bättre slut. Men ni som tycker att det var uselt kan väl berätta hur det borde ha slutat?

Som sagt har inga större problem hur det slutade . Det var hur de kom till slutet som stör mig ( och jag gissar de flesta)
Citera
2019-05-20, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Lite kul dock att de gick emot feministerna och målade upp Dany som en kvinnlig Hitler. Konsensus löd under USA-valet: spelar ingen roll vilken kvinna som blir president bara en kvinna blir president. Kvinnor är omtänksam, krigshetsar aldrig, tar rationella beslut, undviker krig, stöttar andra kvinnor, försöker skydda barn. Bäst lämpad bör sitta vid makten, demokratiska val avgör blev resultatet. Förvånande då man innan gått full pk och feminism.

Inte nog med det. Vilka jublar glatt under hennes recitation av Targaryen kampf? Muslimerna/dothraki med de halvmåneformade sablarna såklart. Här snackar vi paralleller IRL. Nu väntar vi på att den insikten ska ta fäste.

Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso

1. Bran är NK/Keyser Söze.
2. NK är ett biologiskt vapen, vinner och dödar allt.
3. Cersei vinner tronen permanent och dödar folk.
4. Dany vinner tronen permanent och dödar folk.
5. The hound slutar på tronen och får knulla Salsa medan han äter kyckling.

Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
Kulturnyheterna recenserar sista avsnittet. Game of Thrones var helt klart en speciell och minnesvärd serie när kulturrecensenten propagerar för incestsex.

https://www.svt.se/kultur/ingen-drom...det-har-slutet

Hela serien har ju på sätt och vis hyllat incest. Om Dany gifter sig med Viserys i början händer det här förmodligen inte. Cersei och Jamie får ett trevligt slut. Jon och Dany fick rulla runt i säcken och det sket sig bara för att hon blev knäpp.
Senast redigerad av wazzobazzo 2019-05-20 kl. 10:21.
Citera
2019-05-20, 10:15
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Sådär, där var den farsen över. Nu kan man begrava och glömma den här serien. Som sagt, det var inte ATT saker och ting hände som var problemet, det var HUR.

D&D bara hafsade ur sig säsong 8 och gav allt på bombastiska scener och effekter. Karaktärerna trycktes in som runda block i fyrkantiga hål. Nu ska de vidare och tramsa med Star Wars i Disney. Nåja, de kan inte vara sämre än de tidigare klåparna där, för det är omöjligt.

Ett helt ok slut, men herregud så klumpigt utfört.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2019-05-20 kl. 10:50.
Citera
2019-05-20, 10:18
Medlem
pc-load-letters avatar
Kulturnyheterna recenserar sista avsnittet. Game of Thrones var helt klart en speciell och minnesvärd serie när kulturrecensenten propagerar för incestsex.

https://www.svt.se/kultur/ingen-drom...det-har-slutet
Citat:
Jon Snow må ha gjort ”det rätta”, men hur kan han vara så puckad att han väljer bort att regera sju kungariken med tillhörande incestsex, för att istället bli skickad till Nights watch (som inte ens behövs längre) där han aldrig får gifta sig eller skaffa barn? Bra där, idiot.
Citera
2019-05-20, 10:21
Medlem
56ks avatar
Sista avsnittet var bra och jag har inte så mycket att klaga på.

Ska vi bara acceptera att Bronn i princip blivit en av de mäktigaste männen i världen för att han kan hantera ett svärd? Hela hans närvaro sänker hela slutet av serien. Det finns inget i hans karaktärsutveckling som visar att han kan hantera den maktpositionen han fick.
Jävla clown. Jävla comic relief som inte behövdes.

"HÖHÖ VI BORDE BYGGA UPP BORDELLERNA DET ÄR MYCKET VIKTIGARE ÄN ATT HA EN FLOTTA HÖHÖ"

Som sagt förövrigt var sista avsnittet bra och jag antar att Jon fick ett under the table fripass i och med att han lämnar the nights watch med the wildlings.

Tyrion säger i ett avsnitt att drakar är intelligenta till och med intelligentare än människan. Med det i åtanke köper jag att Drogon visar att det var tronen som dödade Dany och inte Jon.

Bran the broken låter förövrigt som ett ypperligt namn på en framgångsrik och älskad kung.
Citera
2019-05-20, 10:34
Hade varit perfekt läge i tronrummet att veta om Jon var immun mot eld också, but noooo
Citera
2019-05-20, 10:36
Medlem
Il.Malizias avatar
Vilket uselt avsnitt. Inga större problem med början, men från Drogons smältande av Järntronen så gick det utför.
Varför skulle han göra det? Helt ologiskt.

Sedan avsnitt ett har man gissat att Jon egentligen är den rättmätige arvingen. Han som ska förena världen; Fire & Ice.
Nu blir hans öde att leda ett Nights Watch som gör... Vaddå? Bekämpar inga White Walkers och är kompisar med Wildlings.
Och detta är i ett fritt Norden. Hur kan De Sex kungadömena bestämma över en del av Norden?

Bronn var rolig i början, men karaktären spårade ur och att ha någon som inte bryr sig om något styra över ett av de viktigaste kungadömena... Suck.

Nej, fan vad uselt. Jon skulle givetvis blivit en motvillig monark. Tyrion talar om en bra historia; vem har en bättre historia än Jon fucking Snow? Uppvuxen i tron att han är en bastard, är egentligen rättmätige Targaryen, lett Nights Watch, slagits mot White Walkers, behövt döda sina två kärlekar i livet, varav den ena var slaktaren av King's Landing.
Man kan inte ha ett bättre CV för att bli en bra monark. Istället ska det ges till ett rullstolsbundet bibliotek som inte ens kan få barn?

Nej fy farao. Glad att det är över, men riktigt besviken. Kunde blivit så mycket bättre.
Citera
2019-05-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
https://www.imdb.com/title/tt6027920/

Jämför med Breaking Bads betyg

https://www.imdb.com/title/tt2301455/

Felina var högst rankat av alla avsnitt inget av Breaking Bads avsnitt kom under 8. Ett avsnitt ser jag nu open house fick 7.9, säsong fyra avsnitt 3. Fly också. Det var speciellt utspelade sig i labbet under hela avsnittet med enbart Walt och Jesse.
De högst rankade GoT-avsnitten är Winds of Winter och Battle of the Bastards. Även The Lion and the Rose ligger i topp 10. Vad har dessa tre gemensamt? Jo att Walder Frey, Ramsay Bolton och Joffrey Baratheon fick skörda all ondska de sått. Tillfredsställelsen att äntligen få se andra karaktärer få sin hämnd på dessa as får poängen att rusa. Bästa filmen någonsin är enligt iMDb-användarna (absolut inte enligt en enad kritikerkår) Nyckeln till frihet, som slutar med att Andy Dufresne får sin ljuva hämnd på fängelsedirektören. Inte för att nedvärdera vare sig publiken eller de aktuella avsnitten/filmerna, men det känns rätt mycket som att folk suttit i TV-soffan och jublat ”YES DÄR FICK DEN JÄVELN!!!!”, sädat lite i byxorna av upphetsning och sen kastat sig över iMDb och dunkat in 10 stjärnor med hammare.

Så vad är att vänta med en BB-final där Walter åker på hämndturné? Felina är ungefär som att Frey, Bolton och Joffrey skulle bli revanschmördade i ett och samma avsnitt. I veckan gick Big Bang Theory-finalen som just nu ligger på 9,6, skyhögt över de vanliga avsnitten som legat kring medelmåttiga 7,0 senaste åren. Varför? Tja, den serverade belöningar på en lång rad av silverfat. Hissen som varit trasig i 12 år börjar fungera, Sheldon och Amy får Nobelpriset och får hålla ett långt tacktal a la Oscarsgalan (som Hollywood alltid gör fastän Nobelceremonin inte alls funkar så) osv. Skedmata publiken med belöningar och du skola bli belönad med iMDb-betyg över 9,0.

GoT-finalen är mer att jämföra med Seinfeld- eller Lost-finalerna, de är inte skrivna för att trycka på de där enkla knapparna alls. Såklart hade man kunnat sluta med att Jon Snow och en god version av Daenerys sätter sig gemensamt på järntronen och är goda härskare i alla sina dagar, medan Bronn blir uppäten av grisar och Cersei blir inlåst i ett rum med Hannibal Lecter som torterar henne med glödjärn och saltsyra innan han slutligen tvingar henne äta upp sin egen hjärna. Men GoT kunde rimligen inte sluta på det där enkla sättet som skedmatar publiken med belöningar, så nu vill alla förutsägbart ha skaparnas huvud på fat istället. Nåja, jag nöjer mig med att jag är nöjd, resten av världen får gråtskrika bäst den vill.
Citera
2019-05-20, 11:35
Bannlyst
Sista avsnittet var riktigt bra, hade dom haft 12 avsnitt denna säsongen så hade man kunnat få med allt.

Bronn borde haft en större roll sett till att han sitter vid bordet. NK förklaringen kom aldrig, var skulle draken?
Citera
2019-05-20, 11:35
Medlem
Varför kunde inte folket få veta att Jon egentligen är en Targaryen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in