• 1
  • 2
2005-11-08, 13:54
Medlem
irrblosss avatar
Jag är så väldigt sugen på potatisgratäng men känner inte för att hälla på nästan en halvliter grädde på en gratäng. Finns det något sätt att göra en god och krämig gratäng utan att använda grädde? Jag har testat med de där fettsnåla matlagningsgräddevarianterna men de verkar bara dunsta i ugnen, så i slutändan är man förmodligen ändå uppe i samma fetthalt som med äkta grädde. Finns det några andra mejeriprodukter man kan använda? Lätt creme fraiche, kesella eller något liknande? Eller är det helt kört att göra en god potatisgratäng utan grädde?
Citera
2005-11-08, 13:56
Medlem
LadyTieras avatar
jag kör på mjölk när jag inte har grädde hemma. helt ok
Citera
2005-11-08, 13:59
Medlem
gourmetkockens avatar
Ett hett tips när det gäller potatisgratäng... använd endast vitlökssalt och grädde.. inget annat !! Lovar att det blir bättre än på gourmetrestaurang.

Så här gör man..
Skala och skiva potatis.
Varva potatis och MYCKET vitlökssalt. Ca 3 varv i en mellanstor form.
Ingen vätska alls. Ingen lök , ingenting...
In med detta i ugnen en kvart... 180 grader.
Nu på med liiiite grädde... bara så det finns lite på botten i formen.. absolut inte mer än till hälften.. Mjölk är helt förbjudet i riktigt gratäng !! Det ska va grädde inget annat.
Låt stå i ugnen igen en kvart till...
På med mera grädde nu.. tills du når upp till potatisen. Det går åt max en trea grädde allt som allt.
Låt stå nu i ugnen tills den e klar....
Detta är grymt bra resultat... och jag vet , det låter konstigt med bara vitlökssalt.. men testa så får ni se....
Citera
2005-11-08, 14:00
Medlem
LadyTieras avatar
jag brukar värma grädden/mjölken med vitlök och svarteppar+salt innan jag hällder den på potatisen och löken
Citera
2005-11-08, 14:06
Medlem
irrblosss avatar
Jag såg när Leila lagade potatis- och kantarellgratäng i "Leilas mat". Den såg sjukt god ut, fast där kokade hon tydligen upp potatisen i grädde tillsammans med det andra. Sedan hällde hon allt i en form och strödde ost över och gratinerade slutligen i ugn. Verkade rätt smart...

Citat:
Ursprungligen postat av gourmetkocken
Ett hett tips när det gäller potatisgratäng... använd endast vitlökssalt och grädde.. inget annat !! Lovar att det blir bättre än på gourmetrestaurang.
Får väl testa det där då...
Citera
2005-11-08, 14:11
Medlem
Roger Pontares avatar
Jag brukar göra följande med matlagningsgrädde, självklart blir resultatet ännu bättre med vispgrädde.

Skiva potatis och gul lök(mycket lök!)lägg i kastrull, häll grädde upp till hälften ungefär. Pressa i 4-6 vitlöksklyftor. Koka i ca 10 min, potatisen släpper rätt mycket vätska därför behöver man inte ha grädde ända upp när man kokar den. Häll allt i ungsform och strö på ett rejält lager med riven ost. Ca 15-20 min i ugn.
Bättre än så blir det inte!
Citera
2005-11-08, 14:14
Medlem
irrblosss avatar
Ändrade ämnesraden nu, ingen mer än LadyTiera verkar ha tips på fettsnåla gratänger...
Citera
2005-11-08, 14:22
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ändrade ämnesraden nu, ingen mer än LadyTiera verkar ha tips på fettsnåla gratänger...

Blev lite off topic. Jag antar att man skulle kunna pröva min variant med mjölk också, tyvärr så blir det ju alltid bäst med grädde.
Citera
2005-11-08, 15:41
Medlem
Mysonoxens avatar
Finns inget som slår grädde i gratängen, liksom med andra maträtter.

Jag har hittills aldrig stött på en lightvariant eller -produkt som ens kommer i närheten av originalen...
Citera
2005-11-08, 17:35
Medlem
Bråkmakarns avatar
Testa att ha i purjolök i gratängen. Blir gott!

Vill du ha det fettsnålare? Blanda mjölk och grädde.
Citera
2005-11-08, 17:52
Medlem
irrblosss avatar
Kan svara på min egen fråga kanske. Sökte lite på Google och hittade följande två recept:

http://hem.passagen.se/viktigalistan...ang_purjo.html
http://www.manyways.se/litefett.html (Örtpotatisgratäng)

Kanske värt att testa någon gång...
Citera
2005-11-08, 18:47
Medlem
OliTs avatar
Jag tycker personligen att standardmjölk fungerar utmärkt, det är inte alltid en jättefet gratäng är det optimala, jag använder heller nästan aldrig någon ost, Relativt tunnt skivad potatis, svartpeppar, salt, standardmjölk eller 50/50 mjölk/grädde, ordentligt med muskot, helst nyriven sådan, bra mycket vitlök. Svartrötter eller Sparris är också ruskigt mumsigt i gratäng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in