2005-11-09, 09:02
Medlem
manners avatar
Var ute efter precis samma sak för ett par år sedan. Hittade ett recept som hette typ "Amerikansk potatisgratäng" i någon kokbok (Rutiga Kokboken?). Låter inte så fettsnålt men det var det. Grejen är att man gör en potatisgratäng helt utan grädde. Jag brukar göra den på lättmjölk och det funkar fint.
Gratängen görs på skivad potatis, gul lök i ringar och kanske lite purjo. I stället för grädde kokar man en beschamel-sås (stavning?), även kallat vanlig vitsås på mjölken. Denna sås varvar man med potatisen och löken i en form och toppar med lite ost. Blir kalasgott!
Citera
2005-11-09, 14:09
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manner
Var ute efter precis samma sak för ett par år sedan. Hittade ett recept som hette typ "Amerikansk potatisgratäng" i någon kokbok (Rutiga Kokboken?). Låter inte så fettsnålt men det var det. Grejen är att man gör en potatisgratäng helt utan grädde. Jag brukar göra den på lättmjölk och det funkar fint.
Gratängen görs på skivad potatis, gul lök i ringar och kanske lite purjo. I stället för grädde kokar man en beschamel-sås (stavning?), även kallat vanlig vitsås på mjölken. Denna sås varvar man med potatisen och löken i en form och toppar med lite ost. Blir kalasgott!
Tack, det var ett bra förslag. Du kan inte fixa ett komplett recept tror du?
Citera
2005-11-09, 20:50
Medlem
mollydotts avatar
Ska man va gnällig kan man säga att en kalorijägare inte ska äta gratäng helt enkelt, utan får nöja sig med ugnsbakade potatisklyftor

Men OK, gör gratängen såhär då....
varva skivad potatis, morot och lök i en form. Salta och peppra. Koka upp buljong med hackad vitlök i och häll på. Strö över sån där j-la lågkaloriost och kör in formen i ugnen på 225 grader i ungefär 45 minuter.
blir väl OK., men....
gourmetkockens variant blir det ju inte
Citera
2005-11-09, 23:52
Medlem
gourmetkockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
gourmetkockens variant blir det ju inte

jag antar gärna utmaningen... Men jag håller me dig, antingen äter man potatisgratäng med äkta grädde... eller så ätere man kokt potatis, Att äta nån slev gratäng då o då är knappast farligt. Se till hela livsstilen i stället för att hänga upp sig på en liten gratängstackare....

Följ mitt recept o jag garanterar en höjdare till festmåltiden..
Citera
2005-11-10, 00:01
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gourmetkocken
jag antar gärna utmaningen... Men jag håller me dig, antingen äter man potatisgratäng med äkta grädde... eller så ätere man kokt potatis, Att äta nån slev gratäng då o då är knappast farligt. Se till hela livsstilen i stället för att hänga upp sig på en liten gratängstackare....

Följ mitt recept o jag garanterar en höjdare till festmåltiden..
Gjorde din variant idag faktiskt, blev riktigt gott. Fast jag tog nog lite för mycket potatis, men det blev bra iaf. Sedan var jag lite snål med vitlökssaltet, fast det funkade ju att ha på efteråt också.
Citera
2005-11-10, 03:39
Medlem
Havregrädde funkar utmärkt för mig och är ganska så fettsnålt... men jag är ju van vid smaken och minns inte hur riktig grädde smakar längre
Citera
2005-11-10, 10:28
Medlem
gourmetkockens avatar
[quote=irrbloss]Gjorde din variant idag faktiskt, blev riktigt gott. Fast jag tog nog lite för mycket potatis, men det blev bra iaf. Sedan var jag lite snål med vitlökssaltet, fast det funkade ju att ha på efteråt också. [/QUOT

ja de gäller att ösa på ordentligt med vitlökssalt... för mycket potatis ? nja,, då kanske de va för lite grädde ?? de ska vara precis till potatiskanten när man häller i sista skvätten....
Citera
2005-11-10, 15:27
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Tja de gäller att ösa på ordentligt med vitlökssalt... för mycket potatis ? nja,, då kanske de va för lite grädde ?? de ska vara precis till potatiskanten när man häller i sista skvätten....
Det hör möjligen inte hemma här i lightgratängtråden men:
Jag kör något som liknar din variant, detta recept är en hybrid mellan klassisk fransk potatisgratäng och mitt eget påfund. Och det är så helsikes smaskigt att man gärna äter för mycket. Med andra ord: gör bara på så många potatisar du har tänkt dig att äta. Here we go:
skiva potatisen mycket tunt. Lös upp ett riktigt bra buljongpulver i en gnutta hett vatten, blanda sedan med skamliga mängder finhackad vitlök och grädde. Inga töntgräddesorter , fy! täck potatisen precis med denna sås.
Ställ i ugnen på 150 grader jättelänge, jag börjar kolla efter någon timme men det kan dra ut på tiden. På landet tar det 1,5 timmar, här hemma 1,15.
Jag gör på alldeles för många potatisar men då får jag en mycket snäll och lycklig man efterråt.

Bye the way: VARFÖR existerar låtsasgrädde? Varför inte använda vanlig grädde, eller kaffegrädde, och vatten?
Är det för att det är gott med konsistensgivare???
Citera
2005-11-10, 18:08
Medlem
irrblosss avatar
[quote=gourmetkocken]
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Gjorde din variant idag faktiskt, blev riktigt gott. Fast jag tog nog lite för mycket potatis, men det blev bra iaf. Sedan var jag lite snål med vitlökssaltet, fast det funkade ju att ha på efteråt också. [/QUOT

ja de gäller att ösa på ordentligt med vitlökssalt... för mycket potatis ? nja,, då kanske de va för lite grädde ?? de ska vara precis till potatiskanten när man häller i sista skvätten....
Det var du som påstod att en trea grädde skulle räcka, vilket det inte gjorde... alltså för mycket potatis... men det funkade ändå... Blev ÄNNU godare idag när jag värmde gratängen i mikron och hade på lite riven whiskycheddar, sedan kryddade jag med mellanmald svartpeppar. Onyttigt men sjuuuukt gott...
Citera
2005-11-10, 19:32
Medlem
manners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tack, det var ett bra förslag. Du kan inte fixa ett komplett recept tror du?
Amerikansk Potatisgratäng
4 port.
----------
10 potatisar
2 gula lökar

Sås:
1½ msk margarin
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
Salt & peppar
1 dl riven ost (jag har gjort utan men i orginalreceptet skall det vara det.)
Citera
2005-11-11, 00:10
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manner
Amerikansk Potatisgratäng
4 port.
----------
10 potatisar
2 gula lökar

Sås:
1½ msk margarin
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
Salt & peppar
1 dl riven ost (jag har gjort utan men i orginalreceptet skall det vara det.)
Tack, ugnstemperatur och ungefärlig tid då?
Citera
2005-11-11, 09:26
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
G´dagens
När jag gör potatisgratäng så kör jag med standardmjölk. Skillnaden när jag gör det är att skiva potatisen och koka upp den i mjölken och låta sjuda 15-20 minuter tillsammans med lök, vitlök, buljongtärningar. En klick mesost går också att ha (jag hatar mesost i vanliga fall, men i gratäng är det riktigt gott). När potatisen i stort sett är färdigkokade så skälper man över allt i en form och gratinerar det i ugnen tills osten får färg.
Potatisen reder mjölken så såsen blir riktigt krämig och god men fetthalten är ändå låg.

Mängden mjölk ska vara att det nästan täcker potatisen. Tänk på att inte koka upp det för våldsamt samt rör med en träslev då och då eftersom stärkelsen lätt kan brännas vid i bottnen på grytan och är ett as att få bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in