• 2
  • 3
2015-12-28, 07:27
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theGru
Alltså, min syrra har ju en hyresrätt hon bor i med sin man och sitt barn, tanken är att det bara är jag som ska bo i lägenheten och att vi sen säljer den och delar på vinsten (som vi förhoppningsvis får ) och köper en varsin sen. Så det kommer inte vara något problem med hemsläpande av killar dock är ju det här med arbetslösheten en grej... iom att jag bara har en provanställning än så länge är ju sannolikheten högre att jag förlorar jobbet. Syrran har ett fast jobb och högre utbildning än jag (master), så för henne är det kanske inte lika sannolikt... :P

Okej jag förstår. Men kommer ni dela allt på hälften? lån, ränta och amortering? eller tar hon bara halva lånet sedan får du betala ränta och amortering som tack för att du får nyttja lägenheten? Eller vad har ni för upplägg? ifall det är så att ni delar allt på hälften så är det ju en dröm deal för dig. Dock ifall det är de andra alternativet så är det ju okej fast du kommer hamna riktigt pyrt till ifall du blir arbetslös som du säger.
Citera
2015-12-28, 11:42
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Det är du som kallar det bubbla och krasch. En längre tids nedgång är knappast att definiera som en krasch.

Och TS primära bekymmer verkar vara att skaffa sig en självständig lya, att få avkastning på det verkar vara anledningen till att syrran vill vara med.

Jag tror inte på en bubbla eller krasch, men ser det som mycket trovärdigt att bostadspriserna kan stå still eller sjunka de närmsta 2-3 åren. Planen från TS va ju att syrran skulle vara med i lägenhetsköpen nu och att sälja senare då båda köpa. Planen kan gå i brak, för om priserna går ner med 10-20% (vilket kan vara en hel del pengar på vissa orter), så kan detta bli en tråkig senväg.

Hyresrätt just nu skulle vara det bästa, men kan vara svårt att få tag på i och för sig.
Citera
2015-12-28, 20:03
Medlem
Jag skulle råda till en hyresrätt, men saker är ju som de är med bostadsköerna.

Vänta tills du är förbi provanställningen och har ett säkrat jobb. Då tycker jag nog att du kan gå med på din syrras förslag, förutsatt att ni redan innan har det klart för er hur ni ska fördela vinst vid försäljning, och hur ni ska hantera en eventuell förlust. Alternativt att du lånar handpenningspengarna av henne och betalar tillbaka med lämplig ränta (och därmed utesluter henne från lägenhetens vinst/förlust vid försäljning). Det senaste ställer dock krav på att ni kan hantera den ekonomiska biten utan att bli ovänner.
Sedan är det inte helt omöjligt att få till ett blancolån på åtminstone en del av kontantinsatsen, men det påverkar såklart totalsumman du får låna och räntorna kan vara höga.

Var rimlig i det du köper, bara. Köp inte någon dyr lya som är större än vad du behöver och kostar mer än du egentligen skulle behöva lägga.
Citera
2016-01-02, 18:22
Medlem
theGrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Okej jag förstår. Men kommer ni dela allt på hälften? lån, ränta och amortering? eller tar hon bara halva lånet sedan får du betala ränta och amortering som tack för att du får nyttja lägenheten? Eller vad har ni för upplägg? ifall det är så att ni delar allt på hälften så är det ju en dröm deal för dig. Dock ifall det är de andra alternativet så är det ju okej fast du kommer hamna riktigt pyrt till ifall du blir arbetslös som du säger.

Ja, jag ska väl kolla upp lite mer exakt hur det var tänkt där. Sen tänkte jag då som sagt (vilket berör min ursprungliga fråga ) upprätta något slags kontrakt med henne, för att det ska bli så rätt och bra för oss båda som möjligt. Men nu har hon precis fått barn, så jag väntar lite och sparar med pengar, så kanske vi kan ta upp det igen senare om några månader eller något år

Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Jag skulle råda till en hyresrätt, men saker är ju som de är med bostadsköerna.

Vänta tills du är förbi provanställningen och har ett säkrat jobb. Då tycker jag nog att du kan gå med på din syrras förslag, förutsatt att ni redan innan har det klart för er hur ni ska fördela vinst vid försäljning, och hur ni ska hantera en eventuell förlust. Alternativt att du lånar handpenningspengarna av henne och betalar tillbaka med lämplig ränta (och därmed utesluter henne från lägenhetens vinst/förlust vid försäljning). Det senaste ställer dock krav på att ni kan hantera den ekonomiska biten utan att bli ovänner.
Sedan är det inte helt omöjligt att få till ett blancolån på åtminstone en del av kontantinsatsen, men det påverkar såklart totalsumman du får låna och räntorna kan vara höga.

Var rimlig i det du köper, bara. Köp inte någon dyr lya som är större än vad du behöver och kostar mer än du egentligen skulle behöva lägga.

Ja, det är antigen sjukt långa köer och eller en dyr lägenhet :P iom att dom är så dyra som dom är så tänkte jag köra på så pass litet som jag klarar av (och så billigt det kan bli också förstås utan att behöva bo längst ut i förorterna :P )

Det är ju bara knappt två månader kvar till jag (förhoppningsvis) får ett fast jobb, så det låter ju rimligt att vänta sen nämnde jag det i första inlägget, att vi skulle skriva något kontrakt oss emellan så det bli så bra som möjligt för oss båda det är bara exakt vad som borde stå med som är det krångliga... :P

Blancolån är jag inte alls sugen på att ta, jag vill inte vara med skuldsatt än nödvändigt. Då väljer jag hellre att bo hemma längre och spara pengarna
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in