• 1
  • 2
2015-12-14, 22:35
Medlem
theGrus avatar
Hej,

Jag har lite funderingar angående att köpa lägenhet. Har precis pluggat klart och har en del pengar jag sparat genom åren, men det är långt ifrån handpenningen till en lägenhet. Så jag bor hemma hos päronen, vilket jag gjort sen några månader tillbaka. Som det ser ut lär jag behöva bo här i typ två år till för att kunna spara ihop handpenning till en någorlunda sjysst lägenhet. Men då kom min syrra på en idé: att vi skulle betala handpenningen för en lägenhet tillsammans som jag sen bor i (hon har inte heller råd med en lägenhet själv, och hon bor redan i en hyreslägenhet och sitter inte i skiten som jag) och sen säljer vi den så vi sedan kan köpa varsin lägenhet.

Jag var mycket tveksam till saken från början och är väl fortfarande inte helt övertygad. Men jag tror att det här är snabbaste vägen ut om jag inte ska behöva bo hemma så jättelänge till. Men jag är rätt säker på att jag kommer stå i någon slags skuld till henne för att hon kommer betala större delen. Inte ekonomisk skuld, men att göra massa saker åt/hjälpa henne med argumentet att hon "ändå betalade större delen av insatsen". Så då vänder jag mig till er kära flashbackare (och speciellt dom som kan sin juridik ), vad borde jag tänka på om jag köper en lägenhet med henne? Något kontrakt oss emellan vore nog smart. Med vad exakt borde man ta upp i det, och vad mer kan man tänka på? Någon som har (seriösa) idéer och förslag?
Citera
2015-12-14, 22:42
Medlem
vtcs avatar
Om du är färdig med studierna, har lite pengar sparade och till råga på allt bor hemma hos päronen så kan det väl knappast ta år att jobba ihop pengar till kontantinsatsen?
Citera
2015-12-14, 22:43
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Gör ni på det viset så är risken stor att ni blir ovänner för livet.
Citera
2015-12-14, 22:45
Medlem
Hur tänkte du finansiera resten, förutom kontantinsatsen? Ska du ta lån måste du ha månadsinkomst. och helst en anställning sedan 12 månader tillbaka.
Citera
2015-12-14, 22:47
Medlem
theGrus avatar
Se nästa post
Senast redigerad av theGru 2015-12-14 kl. 22:49.
Citera
2015-12-14, 22:49
Medlem
theGrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Om du är färdig med studierna, har lite pengar sparade och till råga på allt bor hemma hos päronen så kan det väl knappast ta år att jobba ihop pengar till kontantinsatsen?

Iom att jag inte har jättemycket till att börja med och inte vill bo för långt bort så kan det nog ta ett tag. Har inte pengarna på något specifikt sparkonto eller liknande heller...

Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Gör ni på det viset så är risken stor att ni blir ovänner för livet.

Gör på vilket vis?

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur tänkte du finansiera resten, förutom kontantinsatsen? Ska du ta lån måste du ha månadsinkomst. och helst en anställning sedan 12 månader tillbaka.

Månadsinkomst har jag, men inte anställd sen 12 månader än. Hon har ju däremot haft jobb längre. Kan vi ta lånet tillsammans?
Citera
2015-12-14, 23:16
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theGru
Månadsinkomst har jag, men inte anställd sen 12 månader än. Hon har ju däremot haft jobb längre. Kan vi ta lånet tillsammans?
Tänk dig för innan du riskerar att sätta din syster i problem. Hyr någon billig skräplägenhet medan du sparar pengar eller köp något billigare till en början.
Citera
2015-12-14, 23:47
Medlem
forwarders avatar
Pratar vi en köp i en av de större städerna så ökar bostadspriserna så snabbt att det knappt går att spara i samma takt. Vill man hoppa på tåget så får man ta sats...

Om din syster går in med en större insats så föreslår jag istället att du sparar tills ni kan gå in på likvärdiga villkor alternativt att ni skriver lånet 50/50 och du reglerar skulden snarast möjligt till henne så även insatsen blir likvärdig. Och ja, självklart kan ni ta ett gemensamt lån.

Men betänk riskerna också, vad händer om din syster vill sälja? Hon kanske vill bli sambo och behöver ha loss pengar för att köpa gemensam lägenhet med sin partner om 6-12-18 månader? Hur fördelar ni underhållet av lägenheten om det bara är du som bor och därmed sliter på den? Vem skall hjälpa till vid eventuell trappstädning, trädgårdsdagar osv? Kokar man ner allt så hamnar du i slutändan i frågan hur väl du känner din syster, hur mycket du litar på henne och hur bra relation ni har. Men den frågan kan du tyvärr inte få svar på ens på FB utan det är bara du själv som har svaret där!

Diskutera även med dina föräldrar, kanske finns det möjlighet att belåna deras fastighet och dom går in som ägare istället för din syster?

Lycka till
Citera
2015-12-15, 04:22
Medlem
Lycka till nu när bubblan håller på att spricka, att börja spekulera nu är det värsta jag har hört.

Jag ska ge dig ett tips som är värt att tänka på!

spara i två år till!

Du kommer inte ångra dig😉
Citera
2015-12-15, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theGru
Hej,

Jag har lite funderingar angående att köpa lägenhet. Har precis pluggat klart och har en del pengar jag sparat genom åren, men det är långt ifrån handpenningen till en lägenhet. Så jag bor hemma hos päronen, vilket jag gjort sen några månader tillbaka. Som det ser ut lär jag behöva bo här i typ två år till för att kunna spara ihop handpenning till en någorlunda sjysst lägenhet. Men då kom min syrra på en idé: att vi skulle betala handpenningen för en lägenhet tillsammans som jag sen bor i (hon har inte heller råd med en lägenhet själv, och hon bor redan i en hyreslägenhet och sitter inte i skiten som jag) och sen säljer vi den så vi sedan kan köpa varsin lägenhet.

Jag var mycket tveksam till saken från början och är väl fortfarande inte helt övertygad. Men jag tror att det här är snabbaste vägen ut om jag inte ska behöva bo hemma så jättelänge till. Men jag är rätt säker på att jag kommer stå i någon slags skuld till henne för att hon kommer betala större delen. Inte ekonomisk skuld, men att göra massa saker åt/hjälpa henne med argumentet att hon "ändå betalade större delen av insatsen". Så då vänder jag mig till er kära flashbackare (och speciellt dom som kan sin juridik ), vad borde jag tänka på om jag köper en lägenhet med henne? Något kontrakt oss emellan vore nog smart. Med vad exakt borde man ta upp i det, och vad mer kan man tänka på? Någon som har (seriösa) idéer och förslag?

Att satsa så vågat och stort på att priserna ska fortsätta ånga på är väldigt korkat. Risk i förhållande till belöning i ditt fall ( när du har allt att förlora ) är mycket hög.

Vad händer om inte den magiska kistan med automatisk rikedom levererar en värdeökning?
Citera
2015-12-15, 09:57
Medlem
officebrownies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Lycka till nu när bubblan håller på att spricka, att börja spekulera nu är det värsta jag har hört.

Jag ska ge dig ett tips som är värt att tänka på!

spara i två år till!

Du kommer inte ångra dig😉

Jo tjena, så länge det är bostadsbrist så finns det underlag för prisökningar. Priserna bygger inte på spekulation utan på tillgång och efterfrågan. Hur många i de större städerna tror du köper en bostadsrätt på spekulation? Dom gör det för dom inte hittar något annat boende i form av hyresrätt där kötiden är 10år minst och inte vill sitta fast i en osäker andrahandsmarknaden med ockerhyror.

Att "bubblan" kommer spricka har man hört i över 10 år. Den kommer inte spricka då det inte finns någon bubbla. Däremot kan prisökningen plana ut men någon kraftig nedgång över en period av några få veckor kommer inte ske.
Citera
2015-12-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Jo tjena, så länge det är bostadsbrist så finns det underlag för prisökningar. Priserna bygger inte på spekulation utan på tillgång och efterfrågan. Hur många i de större städerna tror du köper en bostadsrätt på spekulation? Dom gör det för dom inte hittar något annat boende i form av hyresrätt där kötiden är 10år minst och inte vill sitta fast i en osäker andrahandsmarknaden med ockerhyror.

Att "bubblan" kommer spricka har man hört i över 10 år. Den kommer inte spricka då det inte finns någon bubbla. Däremot kan prisökningen plana ut men någon kraftig nedgång över en period av några få veckor kommer inte ske.

Vem har sagt att nedgången tar ett par veckor?

Genomsnittskraschen sträcker sig över flera år vill jag minnas.

Sedan kan man ju undra hur du resonerar, du säger att du tror att det kan plana ut, hur ska du då få någon värdeökning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in