2015-12-15, 11:20
Medlem
Läs lite grann här.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/0...iser-1970.html
Citera
2015-12-15, 18:57
Medlem
gniff754s avatar
Är det "bara" handpennigen det gäller så är det enklast om din syster inte är involverad i själva köpet, utan bara lånar ut pengar direkt till dig. Dvs du är ensam ägare till lägenheten och står på alla lån. Då skriver du och din syster ett lånebrev som skriver när/hur du skall betala tillbaka.

Alternativet är att ni köper lägenheten tillsammans, men då lär hon också få stå som medlånetagare.

Viktigast är hon är medveten om den finasiella risken hon tar och att ni är överens om när du skall lösa lånet till henne, eller om ni köpt lägenheten tillsammans när och hur du skall lösa ut henne.
Citera
2015-12-15, 19:49
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Lycka till nu när bubblan håller på att spricka, att börja spekulera nu är det värsta jag har hört.

Jag ska ge dig ett tips som är värt att tänka på!

spara i två år till!

Du kommer inte ångra dig😉

mmm precis och så får du inte glömma att vi importerar 500 000 skräpmänniskor under ett par kommande år. Tror det byggs bostäder till alla dessa? nej.
Svensken kommer i allt större grad vilja flytta från dessa ociviliserad ap hybrider och således kommer även folk som hyr röra sig mot bostadsrätter då migrationsverket/soc åtminstone inte ännu inkvarterar de nyanlända-ensamkommande-krigsflyktingar i bostadsrätter.
Citera
2015-12-15, 22:04
Medlem
theGrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Pratar vi en köp i en av de större städerna så ökar bostadspriserna så snabbt att det knappt går att spara i samma takt. Vill man hoppa på tåget så får man ta sats...

Om din syster går in med en större insats så föreslår jag istället att du sparar tills ni kan gå in på likvärdiga villkor alternativt att ni skriver lånet 50/50 och du reglerar skulden snarast möjligt till henne så även insatsen blir likvärdig. Och ja, självklart kan ni ta ett gemensamt lån.

Men betänk riskerna också, vad händer om din syster vill sälja? Hon kanske vill bli sambo och behöver ha loss pengar för att köpa gemensam lägenhet med sin partner om 6-12-18 månader? Hur fördelar ni underhållet av lägenheten om det bara är du som bor och därmed sliter på den? Vem skall hjälpa till vid eventuell trappstädning, trädgårdsdagar osv? Kokar man ner allt så hamnar du i slutändan i frågan hur väl du känner din syster, hur mycket du litar på henne och hur bra relation ni har. Men den frågan kan du tyvärr inte få svar på ens på FB utan det är bara du själv som har svaret där!

Diskutera även med dina föräldrar, kanske finns det möjlighet att belåna deras fastighet och dom går in som ägare istället för din syster?

Lycka till

Ja, det är ju alla detaljer som jag vill få lite tips om, vad kan tänkas komma upp? typ om jag vill flytta ut eller hon vill sälja? det är just därför, och för att komma överens om dom småsakerna som städdag, etcetera, som det kan vara bra att vi skriver ett kontrakt eller liknande.

Jag antar att risken blir stor för henne iom att jag bara har en provanställning än så länge som inte blivit fast tjänst än och att jag inte haft jobb i 12 månader...

Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Är det "bara" handpennigen det gäller så är det enklast om din syster inte är involverad i själva köpet, utan bara lånar ut pengar direkt till dig. Dvs du är ensam ägare till lägenheten och står på alla lån. Då skriver du och din syster ett lånebrev som skriver när/hur du skall betala tillbaka.

Alternativet är att ni köper lägenheten tillsammans, men då lär hon också få stå som medlånetagare.

Viktigast är hon är medveten om den finasiella risken hon tar och att ni är överens om när du skall lösa lånet till henne, eller om ni köpt lägenheten tillsammans när och hur du skall lösa ut henne.

Den här finansiella risken, vad är den exakt? att jag bara har provanställning och inte jobbat 12 månader än? Just de här detaljerna om lånet och sådant har vi inte kommit in på, vi har bara diskuterat angående att skaffa en lägenhet tillsammans. Men jag märker att det är mer detaljer vi behöver prata om...
Citera
2015-12-16, 12:50
Medlem
officebrownies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Vem har sagt att nedgången tar ett par veckor?

Genomsnittskraschen sträcker sig över flera år vill jag minnas.

Sedan kan man ju undra hur du resonerar, du säger att du tror att det kan plana ut, hur ska du då få någon värdeökning?

Det är du som kallar det bubbla och krasch. En längre tids nedgång är knappast att definiera som en krasch.

Och TS primära bekymmer verkar vara att skaffa sig en självständig lya, att få avkastning på det verkar vara anledningen till att syrran vill vara med.
Citera
2015-12-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Jo tjena, så länge det är bostadsbrist så finns det underlag för prisökningar. Priserna bygger inte på spekulation utan på tillgång och efterfrågan. Hur många i de större städerna tror du köper en bostadsrätt på spekulation? Dom gör det för dom inte hittar något annat boende i form av hyresrätt där kötiden är 10år minst och inte vill sitta fast i en osäker andrahandsmarknaden med ockerhyror.

Att "bubblan" kommer spricka har man hört i över 10 år. Den kommer inte spricka då det inte finns någon bubbla. Däremot kan prisökningen plana ut men någon kraftig nedgång över en period av några få veckor kommer inte ske.

Hej på dig med, att påstå att spekulation inte har en påverkan var det dummaste jag hört, självklart är det efterfrågan som sätter priserna, alltså köparna!

Alltså betyder det att nu när boendekostnaderna Stiger i form av högre räntor, amorteringskrav, skatter och lägg där till att bostadsmarknaden har planat ut och även börjat sjunka gör att köparna tar sig en funderare innan man går in i marknaden!
Med andra ord, spekulera!

Tack för mig.
Citera
2015-12-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
mmm precis och så får du inte glömma att vi importerar 500 000 skräpmänniskor under ett par kommande år. Tror det byggs bostäder till alla dessa? nej.
Svensken kommer i allt större grad vilja flytta från dessa ociviliserad ap hybrider och således kommer även folk som hyr röra sig mot bostadsrätter då migrationsverket/soc åtminstone inte ännu inkvarterar de nyanlända-ensamkommande-krigsflyktingar i bostadsrätter.

Du menar att alla dessa white trash har råd då eller? Är det inte det man kallar etniska svenskar som bor i slummen?
Dummaste jag hört..
Citera
2015-12-17, 20:20
Medlem
seusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Du menar att alla dessa white trash har råd då eller? Är det inte det man kallar etniska svenskar som bor i slummen?
Dummaste jag hört..

De allra flesta som arbetar har på sikt råd att köpa bostad. Arbetar man inte men är kapabel till det, då ska man bo i slummen.
Citera
2015-12-18, 05:54
Medlem
rakarnas avatar
frågan du borde ställa dig TS är. Är det värt och bo med syrran för att flytta hemifrån just nu?

vad gör du ifall du blir arbetslös strax efter du och syrran köpt? skaffar du dig ett skit jobb som du hatar bara för å dra in pengar till din del av avgiften å räntor o mat o försökring o tv avgift o allt annat som kommer som brev på posten varje månad?

känner du dig bekväm å betala för din syster ifall hon blir arbetslös?

vill du bli utkörd vissa kvällar för att hon ska ha fest eller ha någon snygg kille hos sig hela kvällen?

jag kommer bra överens med mina syrror men jag skulle aldrig klara av och bo med dem utan mina föräldrar. Då hade jag det mycket bättre på pojkrumet. Men det är min personliga reflektering.

sist men inte minst, varför byta ut en mamma till en ny bara för att hos den nya ta ett större socialt och ekonomiskt ansvar?

gö igen misstag när det kommer till fastighet köp det rör sig om en jävla massa pengar å det tar långtid å återhämta sig med knegar löner.
Senast redigerad av rakarna 2015-12-18 kl. 05:58.
Citera
2015-12-18, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seuss
De allra flesta som arbetar har på sikt råd att köpa bostad. Arbetar man inte men är kapabel till det, då ska man bo i slummen.

Ett litet problem där är just dom ökande priserna, så dom allra flesta som arbetar ( men som inte är inne på marknaden ännu ) kommer inte kunna köpa sig sin första bostad.
Citera
2015-12-27, 11:20
Medlem
theGrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
frågan du borde ställa dig TS är. Är det värt och bo med syrran för att flytta hemifrån just nu?

vad gör du ifall du blir arbetslös strax efter du och syrran köpt? skaffar du dig ett skit jobb som du hatar bara för å dra in pengar till din del av avgiften å räntor o mat o försökring o tv avgift o allt annat som kommer som brev på posten varje månad?

känner du dig bekväm å betala för din syster ifall hon blir arbetslös?

vill du bli utkörd vissa kvällar för att hon ska ha fest eller ha någon snygg kille hos sig hela kvällen?

jag kommer bra överens med mina syrror men jag skulle aldrig klara av och bo med dem utan mina föräldrar. Då hade jag det mycket bättre på pojkrumet. Men det är min personliga reflektering.

sist men inte minst, varför byta ut en mamma till en ny bara för att hos den nya ta ett större socialt och ekonomiskt ansvar?

gö igen misstag när det kommer till fastighet köp det rör sig om en jävla massa pengar å det tar långtid å återhämta sig med knegar löner.

Alltså, min syrra har ju en hyresrätt hon bor i med sin man och sitt barn, tanken är att det bara är jag som ska bo i lägenheten och att vi sen säljer den och delar på vinsten (som vi förhoppningsvis får ) och köper en varsin sen. Så det kommer inte vara något problem med hemsläpande av killar dock är ju det här med arbetslösheten en grej... iom att jag bara har en provanställning än så länge är ju sannolikheten högre att jag förlorar jobbet. Syrran har ett fast jobb och högre utbildning än jag (master), så för henne är det kanske inte lika sannolikt... :P
Citera
2015-12-27, 11:21
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ett litet problem där är just dom ökande priserna, så dom allra flesta som arbetar ( men som inte är inne på marknaden ännu ) kommer inte kunna köpa sig sin första bostad.

Det här är inte sant. Däremot kommer de få spara längre eller köpa mindre och i billigare områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in