Citat:
Ursprungligen postat av
forwarder
Pratar vi en köp i en av de större städerna så ökar bostadspriserna så snabbt att det knappt går att spara i samma takt. Vill man hoppa på tåget så får man ta sats...
Om din syster går in med en större insats så föreslår jag istället att du sparar tills ni kan gå in på likvärdiga villkor alternativt att ni skriver lånet 50/50 och du reglerar skulden snarast möjligt till henne så även insatsen blir likvärdig. Och ja, självklart kan ni ta ett gemensamt lån.
Men betänk riskerna också, vad händer om din syster vill sälja? Hon kanske vill bli sambo och behöver ha loss pengar för att köpa gemensam lägenhet med sin partner om 6-12-18 månader? Hur fördelar ni underhållet av lägenheten om det bara är du som bor och därmed sliter på den? Vem skall hjälpa till vid eventuell trappstädning, trädgårdsdagar osv? Kokar man ner allt så hamnar du i slutändan i frågan hur väl du känner din syster, hur mycket du litar på henne och hur bra relation ni har. Men den frågan kan du tyvärr inte få svar på ens på FB

utan det är bara du själv som har svaret där!
Diskutera även med dina föräldrar, kanske finns det möjlighet att belåna deras fastighet och dom går in som ägare istället för din syster?
Lycka till

Ja, det är ju alla detaljer som jag vill få lite tips om, vad kan tänkas komma upp? typ om jag vill flytta ut eller hon vill sälja? det är just därför, och för att komma överens om dom småsakerna som städdag, etcetera, som det kan vara bra att vi skriver ett kontrakt eller liknande.
Jag antar att risken blir stor för henne iom att jag bara har en provanställning än så länge som inte blivit fast tjänst än och att jag inte haft jobb i 12 månader...
Citat:
Ursprungligen postat av
gniff754
Är det "bara" handpennigen det gäller så är det enklast om din syster inte är involverad i själva köpet, utan bara lånar ut pengar direkt till dig. Dvs du är ensam ägare till lägenheten och står på alla lån. Då skriver du och din syster ett lånebrev som skriver när/hur du skall betala tillbaka.
Alternativet är att ni köper lägenheten tillsammans, men då lär hon också få stå som medlånetagare.
Viktigast är hon är medveten om den finasiella risken hon tar och att ni är överens om när du skall lösa lånet till henne, eller om ni köpt lägenheten tillsammans när och hur du skall lösa ut henne.
Den här finansiella risken, vad är den exakt? att jag bara har provanställning och inte jobbat 12 månader än? Just de här detaljerna om lånet och sådant har vi inte kommit in på, vi har bara diskuterat angående att skaffa en lägenhet tillsammans. Men jag märker att det är mer detaljer vi behöver prata om...