Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-08, 11:37
  #1
Medlem
mr.arnes avatar
Avslag på nådeansökan från livstidsdömd

Det blev nyligen avslag på nådeansökan för en 67-årig man som suttit 23 år i fängelse.

Mannen dömdes 1982 av Gävle tingsrätt till livstids fängelse för mord på sin före detta flickvän och hennes manlige bekant. Han har nu suttit i fängelse längst av alla svenska fångar, uppger Sveriges Radio Gävleborg.


http://expressen.se/index.jsp?a=466586

Brukar morddömda sitta inne så här länge i Sverige?
Och dessutom få avslag på nådeansökan efter 23 år?
Citera
2005-11-08, 11:40
  #2
Avstängd
-Uriel-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Avslag på nådeansökan från livstidsdömd

Det blev nyligen avslag på nådeansökan för en 67-årig man som suttit 23 år i fängelse.

Mannen dömdes 1982 av Gävle tingsrätt till livstids fängelse för mord på sin före detta flickvän och hennes manlige bekant. Han har nu suttit i fängelse längst av alla svenska fångar, uppger Sveriges Radio Gävleborg.


http://expressen.se/index.jsp?a=466586

Brukar morddömda sitta inne så här länge i Sverige?
Och dessutom få avslag på nådeansökan efter 23 år?
Han har väl suttit längst i svensk fängelse och mordet var väldigt grymt så att säga. Man hittade hårtussar i trappuppgången och skit.
Citera
2005-11-08, 11:45
  #3
Medlem
Livstids fängelse är faktiskt inte ett tidsbegränsat straff. Dessutom måste regeringen faktiskt inte benåda folk som vill bli benådade. Jag har svårt att se att den har handlat fel, även om många andra livstidsdömda blir benådade.
Citera
2005-11-08, 11:51
  #4
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aristokraten
Livstids fängelse är faktiskt inte ett tidsbegränsat straff. Dessutom måste regeringen faktiskt inte benåda folk som vill bli benådade. Jag har svårt att se att den har handlat fel, även om många andra livstidsdömda blir benådade.
Jag blev mest förvånad att någon suttit inne så länge i Sverige, trodde inte det var möjligt. Det måste vart ett rejält grymt mord han utförde.
Citera
2005-11-08, 11:52
  #5
Avstängd
-Uriel-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Jag blev mest förvånad att någon suttit inne så länge i Sverige, trodde inte det var möjligt. Det måste vart ett rejält grymt mord han utförde.
Han slog ihjäl två personer med en kofot och tände eld på dom. Har för mig att killen fortfarande levde när han tände eld på honom.
Citera
2005-11-08, 11:54
  #6
Medlem
Läskigs avatar
Härligt, är man dömd till livstid så ska man sitta livstid, ska mycket till innan man får benådan enligt mig...
Citera
2005-11-08, 12:07
  #7
Medlem
Ska man brodera ut ämnet lite vill jag betona att det är bra ur demokratiperspektiv om regeringen är restriktiva med benådning, på det sättet att den inte lägger fingrarna i de straffskalor som riksdagen lagstiftat om eller domstolens dom i det enskilda fallet.
Citera
2005-11-08, 12:14
  #8
Medlem
apanola IIs avatar
Till saken hör,och det är den avgörande faktorn i det hela, så är mannen ifråga en fullblodspsykopat som inte har varit samarbetsvillig i fängelset. Han knarkar, hotar och spöar upp vakter och medfångar. uppförande i fängelset är en av de saker som man tittar på då det gäller nådeansökningar och den här dåren har fortsatt att bete sig som en våldsnarkoman även i fängelset. han har också konsekvent vägrat att drogtesta sig tex. I en interjuv i DN tror jag så sa han att han blir lite "pom-pom i huvudet ibland", det var efter att han och två andra intagna till hade totalvandaliserat en avdelning.

Ytterligare en sak, jag har sett bilder på honom då han var 64-65 år och kan lungt säga att han ser minst 20 år yngre ut, vältränad som attan. Om den killen släpps ut så kommer någon att få sätta livet till inom ett halvår. Kalla det en välgrundad gissning det sista.

PS
killen som strök med då han slog ihjäl tjejen var styvson till gamle finansministern Allan Larsson, så kanske kanske, bara kanske, det också bidrar till oviljan att släppa ut honom.
Citera
2005-11-08, 12:15
  #9
Medlem
InkoPinkos avatar
Ett av mordoffren var den gamle sosse-politruken Allan Larssons styvson...

Den konspirationsteoretiskt lagde har nog en del att hämta i det här fallet, särskilt som det är regeringen som beviljar livstidsdömda fångar nåd...

EDIT: Puck-tvåa
Citera
2005-11-08, 12:16
  #10
Medlem
Fulfittans avatar
Jag är positivt överraskad. Jag hoppas han dör inspärrad.

En sak bara, han (liksom andra fångar) borde tvingas till straffarbete för att tjäna ihop till sin oinredda cell och sina skulor. Det kräket ska fan inte sitta där och kosta mig pengar.
Citera
2005-11-08, 12:22
  #11
Medlem
Subb[a]s avatar
Bra att Sverige inte mjukar upp nu, 23 år är inte nog ifall han utförde mordet på det sättet. Vet inte om det spelar någon roll hur han utförde det...
Citera
2005-11-08, 12:39
  #12
Medlem
ABZeta99s avatar
23 år är en rätt lång tid i fängelse och den enda som jag vet som under "modern" tid varit fängslad längre tid än så, är "Salaligans" ledare Sigvard Nilsson-Thurneman (Thurneman är ett anagram av Manhunter).

Han var iofs intagen på rättspsykiatrisk klinik under större delen av sin tid men tillbringade sista tiden av samhällsomsorg i vanligt fängelse.

Han dömdes 1936 och släpptes ut efter drygt 32 år 1969.

Jag kan inte helt frigöra mig från tanken att släkskapet hos en av Axmyrs offer spelar in då det gäller prövningen av hans nådeansökningar: http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...249956,00.html

Men det är väl fel?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback