Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-13, 19:39
  #1
Medlem
Hej! de är så att jag inom närmsta året vill utbilda mig till mäklare och har kommit in på hemsidan http://www.fei.se/kurser/fastighetsmaklare-120hp, Där dom erbjuder en fullständig utbildning för 270000 tusen om man äger/arbetar i ett Aktiebolag. Arbetsgivaren nominerar till utbildning.
någon som har något att säga om den? är den bra?
Citera
2015-12-13, 20:01
  #2
Medlem
Väldigt intressant utbildning.
Vet du hur lång tid den tar på 120 HP?
Och behöver man ha avslutat gymnasial nivå eller räcker det med godkänt betyg i vissa kursen?
Citera
2015-12-13, 20:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detejade
Väldigt intressant utbildning.
Vet du hur lång tid den tar på 120 HP?
Och behöver man ha avslutat gymnasial nivå eller räcker det med godkänt betyg i vissa kursen?

20 månader tar den, krävs ingenting tror jag mer än att arbetsgivaren betalar kursen
Citera
2015-12-13, 20:29
  #4
Medlem
Varför betala 270 000 för en utbildning som anordnas gratis vid högskolan?
Citera
2015-12-13, 20:47
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför betala 270 000 för en utbildning som anordnas gratis vid högskolan?

Alla har inte tillräckligt mycket poäng för att komma in i de vill,då ``tvingas`` de betala för o komma in på deras utbildning som de vill komma in i.Jag har flera kompisar som inte har lyckats komma in på läkarutbildningen här i Sverige,därför har de valt att plugga utomlands istället och samtidigt fått betala för deras utbildning som kostar 400.000 - 1 000.000 kr.
Citera
2015-12-13, 20:51
  #6
Medlem
Din kommun kan betala utbildning även om utbildningen erbjuds i privat regi.
Hör med din kommun och tala med en studievägledare så får du svar.
Denna utbildning kommer jag hålla koll på.

En fråga. Kommer jag bli godkänd inom regelverket att inneha mäklartitel samt att jag kommer kunna göra, arbeta i alla element som utbildning i högskolan?
Citera
2015-12-14, 08:41
  #7
Medlem
Det ska vad jag förstår inte vara någon som helst skillnad efter examen. Jag har förstått det som att Svensk fastighetsförmedling (är det väl?) kör sin egna uppdragsutbildning på samma sätt, men studenten söker i samarbete med en lokal mäklarfirma, får en deltidstjänst och betalar själv utbildningen. Då det är en uppdragsutbildning finns inga krav på gymnasiebetyg alls.

Till saken hör att mäklare länge haft branschutbildningar. Det treåriga studiemedelsberättigade mäklarprogrammet har inte funnits i många år. Den som är sugen kanske inte bör vänta hur länge som helst med att slå till, för man kan ju fråga sig hur länge konstruktionen kommer att finnas kvar.
Citera
2015-12-14, 08:55
  #8
Medlem
Har har du länken till det jag förklarar ovan:

http://www.svenskfast.se/jobba-hos-oss/bli-maklare/
Citera
2015-12-14, 09:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detejade
Din kommun kan betala utbildning även om utbildningen erbjuds i privat regi.
Hör med din kommun och tala med en studievägledare så får du svar.
Denna utbildning kommer jag hålla koll på.

En fråga. Kommer jag bli godkänd inom regelverket att inneha mäklartitel samt att jag kommer kunna göra, arbeta i alla element som utbildning i högskolan?

Om det är så att någon kommun i Sverige kan tänka sig att betala en sådan utbildning så är jag väldigt nyfiken på att höra mer om det. Jag skulle trott att det inte var möjligt. Däremot borde det inte vara omöjligt att finansiera utbildningen med lån eller avbetalning om man fick möjlighet att gå den.
Citera
2016-02-04, 22:01
  #10
Medlem
Stayrudes avatar
Jag går själv i tankarna att ansöka till FEI.
Jag var på möte idag hos en mäklarfirma för lite rådgivning. Ägaren i fråga (som driver 5 av Stockholms innerstads mest lönsamma firmor) vägledde mig till detta.

Enligt honom så ser tydligen de flesta mäklarfirmor ner på nyexaminerade mäklare från den vanliga högskolan, tänk Gävle på grund av dess utbildningsplan. Det inriktas på tok för mycket på den ekonomiska biten, organisationen samt mäklaryrket i det stora hela och annat tjafs som egentligen inte väger så tungt när det kommer till hur en mäklare arbetar. De fokuserar otroligt lite på sälj som fasen står för 90% av mäklaryrket. Det är mycket pågrund av detta som många mäklare slutar redan efter första året(tror det ligger på seriöst ca 40%!!) på grund utav att de får en helt annan bild av mäklaryrket och det inte alls blev som väntat. De hade förväntat sig en lugn mysig kontorsmiljö och en jäkla massa räknande och organiserande, tänk ekonom. Det är på denna bit som FEI ligger ljusår före.

För mig som tex bor i Stockholm blir det ett jäkla kliv att flytta till Gävle. Skaffa lägenhet,byta miljö, resor fram och tillbaka när man ska besöka familjen samt ett studielån. Redan där är vi i närheten av slutsumman för FEIs utbildning. I och med att utbildningsplanen är väldigt flexibel så finns det goda möjligheter till att jobba heltid under tiden, jag menar det är inte direkt på läkarnivå. Jag kommer att ta ett lån med en förmånlig ränta samt jobba dels betald praktik hos ovannämnds firma (deltid som assistent) samt deltid på mitt andra arbete under studieperioden. 270 000 kr må anses vara en stor summa pengar men man får se det som en investering i sig själv. Är mäklaryrket något man vill och tror sig klara av så finns det pengar att hämta och de där 270 pixen känns nog inte lika stora efter nått år i branschen. Vet att jag är sen på bollen men jag hoppas att det hjälpte dig en gnutta i varje fall. Lycka till!
__________________
Senast redigerad av Stayrude 2016-02-04 kl. 22:03.
Citera
2017-01-18, 15:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Det ska vad jag förstår inte vara någon som helst skillnad efter examen. Jag har förstått det som att Svensk fastighetsförmedling (är det väl?) kör sin egna uppdragsutbildning på samma sätt, men studenten söker i samarbete med en lokal mäklarfirma, får en deltidstjänst och betalar själv utbildningen. Då det är en uppdragsutbildning finns inga krav på gymnasiebetyg alls.

Till saken hör att mäklare länge haft branschutbildningar. Det treåriga studiemedelsberättigade mäklarprogrammet har inte funnits i många år. Den som är sugen kanske inte bör vänta hur länge som helst med att slå till, för man kan ju fråga sig hur länge konstruktionen kommer att finnas kvar.
Jävla bump att dra till med, men de flesta får sin utbildning betalad av sin arbetsgivare i utbyte mot en "lojalitetsklausul". Den här lösningen anser jag vara den klart bästa.

Utbildningen genom FEI har jag hört väldigt mycket ont om. Den verkar vara katastrofal av de jag pratat med som gått den, men du får din reg (förhoppningsvis).
Citera
2017-04-19, 22:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av droger77
Hej! de är så att jag inom närmsta året vill utbilda mig till mäklare och har kommit in på hemsidan http://www.fei.se/kurser/fastighetsmaklare-120hp, Där dom erbjuder en fullständig utbildning för 270000 tusen om man äger/arbetar i ett Aktiebolag. Arbetsgivaren nominerar till utbildning.
någon som har något att säga om den? är den bra?

Tjena! Hur gick det för dig, läste du utbildningen via Fei?
Skulle själv läst denna uppdragsutbildning via en mäklarfirma men då skulle jag själv betala för utbildningen. 9/10 fall står arbetsgivaren för utbildningen och man får inte heller betala utbildningen som privatperson enligt Fei. Dessutom skulle jag inte få anställning som mäklarassistent som de flesta andra får när man läser utbildningen. Jag tacka nej då jag inte kände något större förtroende för mäklarfirman, dels för att jag skulle få betala allt helt själv och för att jag inte fick en anställning som assistent under tiden som jag läste utbildningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback