Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-24, 18:47
  #265
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Ännu en livstidsdom från Kalmar tingsrätt, man har fått in vana på att utdöma livstidsdomar. Domen är välskriven, och det finns inget övrigt att önska. Hade rättsvårdande myndigheter vaknat till redan, när mordförsöket mot Max inträffade, hade den statslöse gärningsmannen redan då befunnit sig bakom någon av landets betongmurar. Ett människoliv hade besparats.

Nu har Kalmar tingsrätt dömt honom till fängelse på livstid, och det finns inget att yttra emot. Göta hovrätt, kommer utan tvivel vid överklagande av domen, inte att ändra den i någon väsentlig del. Vare sig straffmätning eller val av påföljd, det är så stjärnklart i alla delar.

Intressant är att Kalmar tingsrätt, tagit fasta på praxis för mord att det är fängelse på livstid som är det påföljdsval som skall tillämpas.

Fortsättningen följer, om hovrättens kvarnar inte maler alltför långsamt så i bästa fall blir det en ny förhandling gissningsvis efter sommaren tipset augusti låter inte helt orealistiskt.

Det ser ut som om domen mot Omar Ali Abdalsalam kommer att hålla i hovrätten, den är välskriven och styrkt. Kan tänka mig att de vägt in omars våldsamma återfallsbrott i domen och därför satt livstid.
Citera
2016-05-24, 20:49
  #266
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Det står i domen att han är statslös. Så är det omöjligt att utvisa kräket framöver?

Eftersom Sverige har erkänt en imaginär stat som palestina så kan ingen vara statslös längre då alla territorier och dess invånare nu är medborgare i en stat.
Citera
2016-05-24, 22:28
  #267
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Eftersom Sverige har erkänt en imaginär stat som palestina så kan ingen vara statslös längre då alla territorier och dess invånare nu är medborgare i en stat.
Går det inte att trixa till det med "första asylland"?
Kanske fanskapet anlände till Sverige via ett annat Europeiskt land?
Citera
2016-05-25, 00:34
  #268
Medlem
T34Panzers avatar
Det blir förhoppningsvis inga problem att utvisa psykopaten:
Från rättegången:

"Ordförande fortsätter med Migrationsverkets yttrande: Familjeförhållande. 24-åringen är statslös med tidigare hemvist i Irak, född i Bagdad. Bodde i Syrien när han och familjen beviljades status som kvotflykting. Övriga familjen svenska medborgare, även sonen.
Säkertsläget i Irak: Verkställighetshinder mot eventuell utvisning till vissa områden där det är för allvarliga konflikter. Får inte utvisas om det finns synnerliga skäl emot (enligt utlänningslagen).
Överlåter åt domstolen att avgöra om det finns synnerliga skäl eller ej. Migrationsverket finner dock inga sådana synnerliga skäl förutom i vissa provinser. Kort sagt: Migrationsverket anser alltså att 24-åringen kan utvisas till Irak om han fälls för mord. Dock inte vart som helst"

http://www.expressen.se/kvallsposten...-jag-flippade/
__________________
Senast redigerad av T34Panzer 2016-05-25 kl. 00:40.
Citera
2016-05-25, 06:25
  #269
Medlem
Utflyttads avatar
Tråden är ganska så lång och saken kanske redan har nötts?

http://www.expressen.se/kvallsposten...ade-att-dansa/

Citat:
Claudia Quiroz Alvarado hade egentligen känt Omar Ali Abdalsalam en kort tid innan han tog hennes liv. De träffades den 27 juni förra året.

Dagen innan hade han kommit ut från fängelset efter att ha avtjänat ett straff på tio månader. Han dömdes för att bland annat ha knivhuggit sin dåvarande sambo, som var gravid, i magen.

Kort efter att de träffades ska Claudia Quiroz Alvarado ha beskrivit honom som "the one", alltså den rätte. Hon höll fast vid Omar Ali Abdalsalam även efter att hans tidigare sambo varnat henne. Claudia Quiroz Alvarado ska enligt bekanta ha velat bilda sig en egen uppfattning om honom.
Mina fetningar.

Jag hoppas att de är få, naiva individer som besitter en övertro till sig själva? Kvinnans naivitet var ju så självdestruktiv.
En total avsaknad av riskanalyserande - min tro är att hon hade en övertro till sig själv, att hon var så speciell att hon inte skulle bli föremål för någon berikning.
Trist!
En del Svenska kvinnor kommer att fortsätta att ragla hem på fyllan kl. 4 på morgonen. "Det händer ju inte mig för jag är ju så speciell!"
Citera
2016-05-25, 09:28
  #270
Medlem
Afrosvensks avatar
Den mördade tjejen får faktiskt skylla sig själv.

Det är en typisk hedersarab - och han har inte ens försökt dölja det. Hon är en kristen kvinna och han är muslim - hur förväntade hon sig att bli behandlad?

Som man bäddar får man ligga - i hennes fall i en kista!
__________________
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-05-25 kl. 10:14.
Citera
2016-05-25, 10:08
  #271
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Håller livstidsdomen i HR så kommer han få sitta som allra minst 12 år med tvåtredjedelarsfrigivning, eftersom en livstidsdom som lägst kan tidsbestämmas till 18 år.
I praktiken kommer han att få sitta i minst 16 år. Jag har mycket svårt att tänka mig att några livstidsdomar kommer att tidfästas till kortare tid än 24 år. Stadgandet att en livstidsdom kan tidsfästas till från 18 år och uppåt är ju en kvarleva från det gamla systemet, där det längsta tidsbegränsade (enskilda) straffet var på 10 år. Att tidsfästa ett livstidsstraff till en lika kort tid som kan utdömas som tidsbegränsat straff, skulle idag snarast betraktas som ett underkännande av den ursprungliga livstidsdomen. Det enda jag skulle kunna tänka mig som betingar en så kort tidsfästning skulle vara någon form av hälsoskäl.
Citera
2016-05-25, 10:32
  #272
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Ännu en livstidsdom från Kalmar tingsrätt, man har fått in vana på att utdöma livstidsdomar. Domen är välskriven, och det finns inget övrigt att önska.

Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Det ser ut som om domen mot Omar Ali Abdalsalam kommer att hålla i hovrätten, den är välskriven och styrkt. Kan tänka mig att de vägt in omars våldsamma återfallsbrott i domen och därför satt livstid.
Jag tycker faktiskt inte att den är särskilt välskriven, även om jag håller med om domslutet. Det är inte lagman Jörneklint som har hållit i pennan här, och det märks. Domen innehåller en mycket stor del rätt ostrukturerade referat av vad som har sagts i förhandlingarna, men någon stringent analys av vad som är försvårande föreligger inte, utan när man kommer in på straffmätningen säger domstolen bara rakt av att omständigheterna är mycket försvårande, utan att på något sätt resonera kring vilka omständigheter som i vilken grad är försvårande. Jag kan också tänka mig att det är den våldsamma återfallsförbrytelsen som i första hand har föranlett livstidsdomen, men det ska du eller jag faktiskt inte behöva tänka oss, det ska framgå tydligt av domen, om den verkligen är välskriven. Och det gör också att det är svårare att bedöma sannolikheten för strafflindring i högre instans.
Citera
2016-06-14, 16:03
  #273
Medlem
hum.by.666s avatar
Claudias mördare överklagar domen

Omar Ali Abdalsalams advokat Peter Mutvei har lämnat in överklagandet. 24-åringen vill dömas i hovrätten för grov misshandel och vållande till annans död. Han vill också att skadeståndsbeloppen sänks, samt få strafflindring på grund av den långa tid han suttit häktad.
Alternativt kan han också tänka sig att bli dömd för dråp, skriver Barometern.

http://www.expressen.se/kvallsposten...rklagar-domen/
http://www.barometern.se/oskarshamn/...livstidsdomen/
Citera
2016-08-11, 11:21
  #274
Medlem
Dom ändrad i hovrätten till 18 års fängelse, samt utvisning efter avtjänat straff.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle23320398.ab
Citera
2016-08-11, 11:42
  #275
Medlem
VillkorligDoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Dom ändrad i hovrätten till 18 års fängelse, samt utvisning efter avtjänat straff.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle23320398.ab

Hovrättens dom:

https://minfil.org/Qbi2ofb6b8/G_ta_H...2016-08-11.pdf
Citera
2016-08-11, 13:49
  #276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Dom ändrad i hovrätten till 18 års fängelse, samt utvisning efter avtjänat straff.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle23320398.ab

Hoppas att det äckliga jävla aset blir skickad till ett land där han blir avrättad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback