2005-11-08, 01:08
Medlem
visslarens avatar
Ok, nu gr jag ett serist frsk att lgga ner suben. Har tit 8mg varje dag i 4 mnader, innan dess 1-4 i veckan, sen 1 r.

Har tidigare varit beroende av alkohol som jag drack varje dag i 3 mnader, vilket slutade med ett sjlvmordsfrsk, som fick upp gonen p mig och lyckades sluta med det men gick ver till kodein och tramadol. Fick som bekant 2 krampanfall av tramadolen, men fortsatte nd missbruka det, men gick ver mer o mer till kodein. kte tillsist till psykakuten fr att f hjlp att sluta med missbruket. Blev sittandes 4 timmar och fick sen trffa en lkare som gav mig 4 citodon och en karta Catapresan och skickade hem mig. Tog en vecka innan den AT:n gick ver, det vrsta jag gtt igenom.

Trots detta brjade jag ta starkare opiater som Ketogan, OxyContin och Metadon Sen blev det subutex vid enstaka tillfllen som sedan blev ett dagligt bruk. Har fram till idag lagt ner drygt 42 000 kronor p Subutex, pengar som kunde gtt till ntt mycket roligare. Men gjort r gjort, kan inte ndra p det nu.

Har tagit upp detta med en beroendelkare och har ftt ett litet recept p Stesolid (25st 5mg ggr 2 uttag) som jag ska anvnda fr att sluta med suben. Har ftt ngra citodon och tramadol av en annan lkare om inte stesoliden skulle hjlpa.

Jag hoppas att detta kommer hjlpa mig utan alltfr jobba avtndningsbesvr. Har ju hrt en del mycket lskiga berttelser om subutexavtndningar.

Hoppas ingen tar illa upp ver att jag skriver hr, tnkte skriva lite varje dag att ha en regelbunden plats att skriva av mig p dag fr dag och samtidigt kanske det kan hjlpa ngon annan som gr i tankar att sluta med subutexmissbruk eller som varning fr hur man inte ska bruka denna substans.

Klockan r nu 00:55 och jag tog min sista sub8:a klockan 19:50

Halveringstiden p subutex r 36 timmar, allts br jag brja knna mig dlig nngng runt morgonen p onsdag. terkommer imorrn. Skriv grna ned kommentarer, reflektioner, tips och rd. Jag behver allt std jag kan f.

/visslaren
Citera
2005-11-08, 01:17
Medlem
klfingrigs avatar
Har faktiskt inget att säga för att stötta eller få dig att må bättre utan vill istället tacka dig, tacka dig för att du fungerar som en varningslkocka hur lätt det är att fastna, har själv börjat ta en del droger för att bli av med smärtan sen far min tog självmord, kola samt panocod har tjänstgjort dom senaste veckorna.

Efter läst ditt inlägg så ställde jag mig frågan 'är det här jag vill hamna?'. Nej det vill jág inte, no offence men låter inget skoj, orkar inte skriva så utförligt då jag sitter med en hand gipsad, men tack och håll ut nu för helvete!
Citera
2005-11-08, 01:57
Medlem
StorMammas avatar
Varfr skulle vi ta illa upp om du skriver om din avtrappning?

Jag tycker att det r det vi r till fr OCKS. Inte bara att diskutera den soliga sidan av det hela s att sga.

Uppdatera oss!
Citera
2005-11-08, 02:22
Medlem
Boddies avatar
Hoppas du grejar det! Glm inte ATT det gr. Ger man sig 17 p ngot s gr det, du har tv val antingen fortstta med subb eller inte fortstta med subb svrare r det igentligen inte. Du kommer m skit men det gr ver sen. Hll dig ifrn ALLA droger, ven alkohol.
Citera
2005-11-08, 05:32
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visslaren
Ok, nu gr jag ett serist frsk att lgga ner suben. Har tit 8mg varje dag i 4 mnader, innan dess 1-4 i veckan, sen 1 r.

Har tidigare varit beroende av alkohol som jag drack varje dag i 3 mnader, vilket slutade med ett sjlvmordsfrsk, som fick upp gonen p mig och lyckades sluta med det men gick ver till kodein och tramadol. Fick som bekant 2 krampanfall av tramadolen, men fortsatte nd missbruka det, men gick ver mer o mer till kodein. kte tillsist till psykakuten fr att f hjlp att sluta med missbruket. Blev sittandes 4 timmar och fick sen trffa en lkare som gav mig 4 citodon och en karta Catapresan och skickade hem mig. Tog en vecka innan den AT:n gick ver, det vrsta jag gtt igenom.

Trots detta brjade jag ta starkare opiater som Ketogan, OxyContin och Metadon Sen blev det subutex vid enstaka tillfllen som sedan blev ett dagligt bruk. Har fram till idag lagt ner drygt 42 000 kronor p Subutex, pengar som kunde gtt till ntt mycket roligare. Men gjort r gjort, kan inte ndra p det nu.

Har tagit upp detta med en beroendelkare och har ftt ett litet recept p Stesolid (25st 5mg ggr 2 uttag) som jag ska anvnda fr att sluta med suben. Har ftt ngra citodon och tramadol av en annan lkare om inte stesoliden skulle hjlpa.

Jag hoppas att detta kommer hjlpa mig utan alltfr jobba avtndningsbesvr. Har ju hrt en del mycket lskiga berttelser om subutexavtndningar.

Hoppas ingen tar illa upp ver att jag skriver hr, tnkte skriva lite varje dag att ha en regelbunden plats att skriva av mig p dag fr dag och samtidigt kanske det kan hjlpa ngon annan som gr i tankar att sluta med subutexmissbruk eller som varning fr hur man inte ska bruka denna substans.

Klockan r nu 00:55 och jag tog min sista sub8:a klockan 19:50

Halveringstiden p subutex r 36 timmar, allts br jag brja knna mig dlig nngng runt morgonen p onsdag. terkommer imorrn. Skriv grna ned kommentarer, reflektioner, tips och rd. Jag behver allt std jag kan f.

/visslaren

Varfr delade du inte upp den sista 8:an och tog en liten bit precis nr du brjar m dligt istllet fr att ta hela p en gng? Tnkte att det mste vara lindrigare att gravis snka mngden Subutex i kroppen.... (Ska jag sga som aldrig tit det).

Stesoldiden kommer definitivt vara till hjlp, det har jag ocks ftt som hjlp med med kodein-nedtrappning. Tnk dock p att du ska sluta med stesoliden ocks en dag s inga stora mngder regelbundet r ett hett tips......

Behver du snacka vet du var jag finns att n.......
Citera
2005-11-08, 09:57
Bannlyst
Anvnder man sub som avtndningshjlp som heroinist, s gr det bra mycket lttare att trappa ner p det sttet n om man gtt p sub. Det knns som det kvittar om man trappar av helt frn 2 eller 8 mg d, det r rent och skrt helvete nd, men hrdar man ut de tv frsta dagarna, frsta veckan, s r mycket vunnet.
Jobbar du nu visslaren? Nr jag slutade med sub blev jag helt sngliggande de tv frsta dygnen, det dr ndpaketet kommer nog vl till pass den absolut nrmaste tiden, sub-abs r hrt och intensivt, inte lika lngdraget som mnga andra opiater (under den direkta fasen).
Citera
2005-11-08, 14:16
Medlem
nskar ocks lycka till. Det hnger p viljan, och det lter som om du har den.
Nr det knns frjvligt, frsk att skriva av dig hr s du kan f hjlp och std av andra som varit i samma eller liknande situationer, det hjlper.
Citera
2005-11-08, 23:13
Medlem
visslarens avatar
Dag 2:

n s lnge ingen strre fara. Det enda jag mrkt av r en kad agression samt att det knns som om jag har lite feber. Svar till pister: jag jobbar och r mitt uppe i ett projekt s det r svrt att sjukskriva sig nu, inte populrt med andra ord d jag brjade fr 2 veckor sen och har en massa arbete som skall vara klart nsta vecka. Bvar fr morgondagen, men jag hrdar ut.
Citera
2005-11-09, 20:26
Medlem
Jag har trappat sub ngra gnger, jag tycker inte att den riktiga AT'n
kommer frens 4-5 dagen helt utan sub.
Subben sitter ju i rtt lnge, med en halveringstid p 36 timmar och sen
skall kroppen reagera.
Eftersom att jag som du har tit Sub varje dag alldeles fr lnge s har
vi ju ingen riktig knning av dem, man blir ju "bara" frisk.
Detta r anvndbart iom. att man inte frvntar sig ngon kick av dem.

Men vafan! Varfr trappar du inte jag har krt ner frn 1,5-2 SU8/dag till
att ta som mest en halv SU8/dag utan att m ngot smmre.
Man kan brja med att prova p ta halva sin dos varannan dag 2-3 ggr
i veckan och se att man inte dr av det & strax vgar du ta steget fullt ut.
Nr man r nere p en halv s blir det svrare att trappa vidare och jag
har tyckt att det varit lttare att lta bli helt varannan dag.
Det jobbiga r ju att ngon gng mste man lta bli helt och hllet, och
d som alltid krvs det mycket vilja och styrka.

lycka till
Citera
2005-11-09, 21:44
Medlem
Unbalanceds avatar
Verkligen ett stort LYCKA TILL, till dig Visslaren!

Som sagt s blir abstinenserna aningen skonsammare om man trappar ut
sin drog frst och Subutex r ganska ltt att trappa ut fr iaf jag upplevde
inget obehagligt eller vidare svrt att ligga p tex. 8mg/dag fr att sen
trappa ner till 1mg/dag - jag vande mig efter ngon dag och vart "normal"
p den dosen.

Det gller att hlla hrt i VILJAN om att bli ren ifrn narkotikan och
verkligen GE SIG FAN P DET.
Radera nummer till kranar osv.

Det svraste enligt mig kommer nr man har varit helt ren i ngra mnader-
allts det PSYKISKA suget, vissa dagar kan man tro att man blir tokig.
Det gller att vara fast besluten om sitt val och inte hlla p och vela:
"Antingen blir man ren fr gott eller s blir man det inte"

Du kan alltid kontakta mig p MSN Visslaren om du behver snacka ut!
Citera
2005-11-10, 05:08
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visslaren
Dag 2:

n s lnge ingen strre fara. Det enda jag mrkt av r en kad agression samt att det knns som om jag har lite feber. Svar till pister: jag jobbar och r mitt uppe i ett projekt s det r svrt att sjukskriva sig nu, inte populrt med andra ord d jag brjade fr 2 veckor sen och har en massa arbete som skall vara klart nsta vecka. Bvar fr morgondagen, men jag hrdar ut.

Jag r imponerad ver att du orkat bde sluta med sub:en och jobba samtidigt, *hller tummarna fr dig*!!!!
Citera
2005-11-10, 17:49
Bannlyst
Hur gr det?

Är sjukt nyfiken hur det går för dig...själv la jag av med alla typer av droger för 4 år sedan och det är det bästa som hänt mig så här i efterhand...

Var dock mer en partyknarkare mer än missbrukare...dock kan man när man ser tillbaka på den tiden förstå att drogerna hade ett starkare grepp om en än vad man då inbillade sig...

lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in