Citat:
Ursprungligen postat av
-big kahuna-
Hej,
om man som civilingenjör med ca 15 års arbetslivserfarenhet vill sadla om och bli lärare (behörig), vad behöver man läsa in? Jag tänker mig alltså att bli matte/fysiklärare. Jag funderar på ifall man skulle kunna läsa deltid/distans och jobba samtidigt med det jobb jag har nu. Har inte riktigt råd att sluta jobba eftersom jag har en familj att försörja
mvh
Ja, KPU finns på distans på flera ställen i Sverige, se Antagning.se, den brukar vara tre terminer och du bör kunna jobba under tiden under förutsättning att du kan få ledigt för praktikperioder, för det ska efter vad jag hört vara mycket praktik, kanske motsvarande en hel termin. Kolla upp det. Förkunskapskraven hittar du på respektive skolas hemsida och du får gå igenom det noga:
http://www.kau.se/sites/default/file..._pdf_19188.pdf
Du bör också vara medveten om att du kan bli förklarad obehörig på en skola, men antagen på en annan, på grund av att det sitter människor och går igenom dina kurser och jämför dem med förkunskapskraven. Det kan slå helt absurt ibland, då lärarhögskolans mattekurser räknas högt fast de är enkla jämfört med matten på ingenjörsutbildningar vars kurser kanske inte "heter rätt saker" i bedömarnas ögon även om matten är mycket mer avancerad.
Den goda nyheten är att om du inte skulle antas för alla ämnen du vill ha legitimation i så kan du alltid plocka på med behörigheterna efter att du börjar jobba som lärare. Tittar man närmare på alla krav för olika ämnen och nivåer så kan det med din utbildning och yrkeserfarenhet förmodligen finnas en hel del att vara/lätt bli behörig i, inklusive på yrkessidan av gymnasieämnena.