• 1
  • 2
2015-12-11, 22:48
Medlem
Hej,

om man som civilingenjör med ca 15 års arbetslivserfarenhet vill sadla om och bli lärare (behörig), vad behöver man läsa in? Jag tänker mig alltså att bli matte/fysiklärare. Jag funderar på ifall man skulle kunna läsa deltid/distans och jobba samtidigt med det jobb jag har nu. Har inte riktigt råd att sluta jobba eftersom jag har en familj att försörja

mvh
Citera
2015-12-12, 00:58
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Hej,

om man som civilingenjör med ca 15 års arbetslivserfarenhet vill sadla om och bli lärare (behörig), vad behöver man läsa in? Jag tänker mig alltså att bli matte/fysiklärare. Jag funderar på ifall man skulle kunna läsa deltid/distans och jobba samtidigt med det jobb jag har nu. Har inte riktigt råd att sluta jobba eftersom jag har en familj att försörja

mvh

Jag har varit intresserad av liknande men i ditt fall rekommenderar jag KPU på distans.

VARNING! Beroende på ingenjörstyp så får du behörighet inom ditt område inget annat.

En som läst kemi får behörighet i kemi och teknik

-//- fysik -//- fysik och teknik

etc...

Jag som läst kemiteknik var tvungen att komplettera med 90 hp för fysik och 90 hp för matematik för att få ämnesbehörighet. Väldigt drygt men de kan ha ändrat reglerna.

Mig veterligen är Chalmers lärande och ledarskap den enda mastern som låter dig få behörighet i fler ämnen men jag är osäker på om man måste ha just tagit examen därifrån.
Citera
2015-12-12, 00:58
Medlem
Citat:
Hej,

mvh

Blir skit enkelt för dig att bli lärare. Bara att läsa kursen pedagogi i två år. För du besitter redan kunskaperna. Samt får du jobb direkt. Får man fråga vilken slags ingenjör du är (typ datateknik etc) och varför du vill sadla om så att säga.

Edit: Självklart gäller detta inom ämnerna du sagt, matte och fysik, vilket alla ingenjör utbildningar kräver.
Citera
2015-12-12, 06:33
Medlem
Lecapitaines avatar
Annars kan du bli universitetslektor, tror inte du behöver komplettera något plus att du kommer få lära ut till folk som vill lära sig.
Citera
2015-12-12, 07:23
Medlem
Citat:
Hej,

mvh

Ja, KPU finns på distans på flera ställen i Sverige, se Antagning.se, den brukar vara tre terminer och du bör kunna jobba under tiden under förutsättning att du kan få ledigt för praktikperioder, för det ska efter vad jag hört vara mycket praktik, kanske motsvarande en hel termin. Kolla upp det. Förkunskapskraven hittar du på respektive skolas hemsida och du får gå igenom det noga:

http://www.kau.se/sites/default/file..._pdf_19188.pdf

Du bör också vara medveten om att du kan bli förklarad obehörig på en skola, men antagen på en annan, på grund av att det sitter människor och går igenom dina kurser och jämför dem med förkunskapskraven. Det kan slå helt absurt ibland, då lärarhögskolans mattekurser räknas högt fast de är enkla jämfört med matten på ingenjörsutbildningar vars kurser kanske inte "heter rätt saker" i bedömarnas ögon även om matten är mycket mer avancerad.

Den goda nyheten är att om du inte skulle antas för alla ämnen du vill ha legitimation i så kan du alltid plocka på med behörigheterna efter att du börjar jobba som lärare. Tittar man närmare på alla krav för olika ämnen och nivåer så kan det med din utbildning och yrkeserfarenhet förmodligen finnas en hel del att vara/lätt bli behörig i, inklusive på yrkessidan av gymnasieämnena.
Citera
2015-12-12, 08:37
Medlem
Vägen till lärarbehörighet är som andra redan varit inne på KPU. Som civilingenjör brukar du beroende på hur din utbildning har sett ut vara behörig inom ämnet teknik, eventuellt matematik (beroende på hur mycket matte du läste) samt eventuellt ditt fokusämne (kemi för civ. ing kemiteknik, fysik för teknisk fysik etc) beroende på om ditt fokusämne är ett skolämne eller ej.

KPU är normalt 3 terminer, men regeringen har andra lösningar på gång för de som har antingen forskarexamen eller det som så fint kallas för "reell behörighet". Det innebär att du ska kunna få din lärarbehörighet på ett år samtidigt som du har betalt under utbildningen. De exakta detaljerna är inte helt utredda kring detta, men såvitt jag har hört ska det vara på plats till hösten 2016 så det bord komma detaljer nu under våren. Vanlig KPU är obetald.
Citera
2015-12-12, 09:14
Medlem
Citat:
Hej,

mvh

Om du som civilingenjör med 15 års arbetserfarenhet inte kan hitta till antagning.se och dess informationssidor vet jag inte om vi vill ha dig som lärare. Det står tydligt på antagning.se vilka program som du ska läsa för att få behörighet och legitimation.

Titta på kompletterande lärarutbildning, lärarlyftet och mastersprogram för gymnasiet.
Citera
2015-12-12, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Vägen till lärarbehörighet är som andra redan varit inne på KPU. Som civilingenjör brukar du beroende på hur din utbildning har sett ut vara behörig inom ämnet teknik, eventuellt matematik (beroende på hur mycket matte du läste) samt eventuellt ditt fokusämne (kemi för civ. ing kemiteknik, fysik för teknisk fysik etc) beroende på om ditt fokusämne är ett skolämne eller ej.

KPU är normalt 3 terminer, men regeringen har andra lösningar på gång för de som har antingen forskarexamen eller det som så fint kallas för "reell behörighet". Det innebär att du ska kunna få din lärarbehörighet på ett år samtidigt som du har betalt under utbildningen. De exakta detaljerna är inte helt utredda kring detta, men såvitt jag har hört ska det vara på plats till hösten 2016 så det bord komma detaljer nu under våren. Vanlig KPU är obetald.

Detta var intressant! Inte en dag för tidigt...
Citera
2015-12-12, 11:38
Medlem
Hej och tack för all info. Nu har jag lite att sätta mej in i. Jag läste maskinteknik på KTH. Tycker lärare är ett av de viktigaste jobben i samhället och har hållit på mycket med att lära både mina och andras barn matematik och fysik vid sidan av undervisningen då de inte får tillräcklig hjälp i skolan. Än så länge har det mest handlat om mellan och högstadienivå.

När det gäller behörighet så måste det rimligtvis skilja på grundskole och gymnasienivå, eller? Några nämnde att det inte är säkert man blir behörig mattelärare om man gått t.ex. Fysik? Men då måste väl det gälla gymnasienivån och inte grundskola?

Jag ska läsa lite nu, men fyll gärna på med mer fakta, tips och erfarenheter ni som vill
Citera
2015-12-12, 11:59
Medlem
Det är sant att det är olika krav på lärare för grundskola eller gymnasiet. Eller rättare sagt har jag för mig att det är högstadie+gymnasiet som har en kravbild och 1-6 som har en annan, men det kan säkert någon annan berätta mer om.

Just tekniklärare är det oerhörd brist på så där finns det goda chanser att komma in på en sån där avlönad kompletterande utbildning som jag nämnde. Glömde tillägga att det förslaget främst gäller för bristämnen.
Citera
2015-12-12, 12:01
Medlem
Relevant länk: http://www.su.se/lararutbildningar/b...lingenj%C3%B6r

Finns säkert på andra lärosäten än SU också.
Citera
2015-12-12, 12:03
Medlem
Citat:
Hej och tack för all info. Nu har jag lite att sätta mej in i. Jag läste maskinteknik på KTH. Tycker lärare är ett av de viktigaste jobben i samhället och har hållit på mycket med att lära både mina och andras barn matematik och fysik vid sidan av undervisningen då de inte får tillräcklig hjälp i skolan. Än så länge har det mest handlat om mellan och högstadienivå.

När det gäller behörighet så måste det rimligtvis skilja på grundskole och gymnasienivå, eller? Några nämnde att det inte är säkert man blir behörig mattelärare om man gått t.ex. Fysik? Men då måste väl det gälla gymnasienivån och inte grundskola?

Jag ska läsa lite nu, men fyll gärna på med mer fakta, tips och erfarenheter ni som vill

Den vägen du vill gå kommer aldrig någonsin att ge dig behörigheten för något lägre än gymnasiet. Det krävs mer än höga matematikkunskaper för att undervisa 6-13 åringar matematik. Matematikdidkatik är viktigare än rena matematikkunskaper i det här åldrarna, att kunna dela upp, konkretisera och verkligen skapa förståelse för matematiken. Mycket av matematiken i äldre åldrar baseras på att enbart lära ut metoder och inte förståelsen av talen i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in