2015-12-11, 15:15
Bannlyst
1933 frklarade den internationella judendomen Tyskland krig. Landet drnerades snabbt p livsviktig utlndsk valuta p g a bortfallna exportintkter. I viss mn kompenserades detta av att Tyskland nu var fritt och sledes ett attraktivt reseml. Men vi fr vl nd anta att det pverkade importen i negativ riktning. Samtidigt blomstrade samhllet upp som en ros och hela vrlden hpnade ver vlstndet och lyckan: nu fljde en rad uppfinningar som sedan stals av de vstliga och stliga mrdarna efter massakern och frintelsen av det tyska folket.

Om vi antar att folket r makrokosmos och individen mikro, skulle d samma sak kunna ske p ett individuellt plan om en person helt undvek judemedia, banker, institutioner, ja hela samhllet, och slngde alla pengarna?

Skulle man d finna ett vlstnd utan like och bli lycklig?
Citera
2015-12-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
1933 frklarade den internationella judendomen Tyskland krig. Landet drnerades snabbt p livsviktig utlndsk valuta p g a bortfallna exportintkter. I viss mn kompenserades detta av att Tyskland nu var fritt och sledes ett attraktivt reseml. Men vi fr vl nd anta att det pverkade importen i negativ riktning. Samtidigt blomstrade samhllet upp som en ros och hela vrlden hpnade ver vlstndet och lyckan: nu fljde en rad uppfinningar som sedan stals av de vstliga och stliga mrdarna efter massakern och frintelsen av det tyska folket.

Om vi antar att folket r makrokosmos och individen mikro, skulle d samma sak kunna ske p ett individuellt plan om en person helt undvek judemedia, banker, institutioner, ja hela samhllet, och slngde alla pengarna?

Skulle man d finna ett vlstnd utan like och bli lycklig?

Urskta men har jag rtt om jag sger att du har ett horn i sidan till Judar? Har du ngonsin trffat en Jude?

Kan du samtidigt frklara varfr det hr r ett passande inlgg i ett filosofi forum.
Citera
2015-12-12, 08:40
Medlem
samahs avatar
lycka r en kontrast till olycka. du kan aldrig vara lycklig utan att vara olycklig, och desto olyckligare dalar du har desto lyckligare toppar har du. om det fanns ett stlle dr alla va konstant lyckliga s skulle det helt enkelt va statusquo, meningslst, eftersom du inte har nt att jmfra med.
Citera
2015-12-12, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Urskta men har jag rtt om jag sger att du har ett horn i sidan till Judar? Har du ngonsin trffat en Jude?

Kan du samtidigt frklara varfr det hr r ett passande inlgg i ett filosofi forum.

Anser du inte att lycka r ett centralt tema inom filosofin? Om man kan skapa lycka i en stat genom olika tgrder, kunde man inte tnka sig att samma tgrder skulle kunna fungera p ett individuellt plan?

Det hr r inte rtta stllet att avfrda spekulationer om att jag skulle umgs med judar. Nu lmnar vi det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in