Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-11, 01:09
  #1
Medlem
Hej! Jag har lågt testosteron(11nmol/l)
Min förra läkare gav mig inget eftersom jag inte har sexuella problem(jävla rövhål) detta ger mig dock stora psykiska problem, ångest depression etc..
Jag har rätt smala axlar för att vara "man" kommer dessa bli bredare vid eventuell TRT? Är 19 om det spelar roll.

Jag orkar ingenting, helt tömd på livsglädje iom detta.. Finns det annars något annat sätt att få bredare benstruktur? Väldigt tacksam för svar, vet inte vad fan jag ska göra. Vill knappt leva längre som det känns nu..
Med vänlig hälsning,
Citera
2015-12-11, 01:16
  #2
Medlem
Marginellt kanske. Träna styrketräning så lär det hända saker.

Hur är det nu då? Ger farbror doktorn dig det eller fixar du det vid sidan av?
Citera
2015-12-11, 01:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Marginellt kanske. Träna styrketräning så lär det hända saker.

Hur är det nu då? Ger farbror doktorn dig det eller fixar du det vid sidan av?
Ska försöka hos läkare igen annars kurar jag ett par månader sen när mitt testo droppar efter kuren så testar jag mig igen å då lär jag väl få iaf... Styrketränat 1,5 år och visst har väl axlarna fått mer muskler men bredden är ju den den är.. Asså skelettet är ju smalt oavsett. Plus att jag har svårt att bygga muskler, även på lågt överskott med mycket protein lägger jag på mig rätt mkt fett.. Har gått upp 20kg totalt men ser ju inte stor ut, Spec i tröjor, måste kavla upp ärmarna för att inte se ut som en jävla ölflaska...
Citera
2015-12-11, 01:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Ska försöka hos läkare igen annars kurar jag ett par månader sen när mitt testo droppar efter kuren så testar jag mig igen å då lär jag väl få iaf... Styrketränat 1,5 år och visst har väl axlarna fått mer muskler men bredden är ju den den är.. Asså skelettet är ju smalt oavsett. Plus att jag har svårt att bygga muskler, även på lågt överskott med mycket protein lägger jag på mig rätt mkt fett.. Har gått upp 20kg totalt men ser ju inte stor ut, Spec i tröjor, måste kavla upp ärmarna för att inte se ut som en jävla ölflaska...

Okej. Det är som sagt individuellt hur man svarar på styrketräning. Lycka till oavsett.
Citera
2015-12-11, 01:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Okej. Det är som sagt individuellt hur man svarar på styrketräning. Lycka till oavsett.
Tack! Asså visst har jag blivit mycket större dock men mina korta nyckelben pajar allt. Dessutom lagrar jag fett på ett kvinnligt sätt pga mina testonivåer antagligen..
Men tack så mycket! Hoppas detta går att lösa.. Känner mig helt värdelös vill verkligen att detta ska bli bra. Inte kul som man att veta att man har lågt testo..
Mvh
Citera
2015-12-11, 01:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Tack! Asså visst har jag blivit mycket större dock men mina korta nyckelben pajar allt. Dessutom lagrar jag fett på ett kvinnligt sätt pga mina testonivåer antagligen..
Men tack så mycket! Hoppas detta går att lösa.. Känner mig helt värdelös vill verkligen att detta ska bli bra. Inte kul som man att veta att man har lågt testo..
Mvh

Vad "ska" värdet ligga på?
Citera
2015-12-11, 01:41
  #7
Medlem
du måste träna axlar för att få dom och växa..
Citera
2015-12-11, 01:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Vad "ska" värdet ligga på?
20-30 är normalt. Mindre än 8 är extremt lågt, 8-12 är lågt och 12-15 är gränsfall. Dessa siffror tar dock inte hänsyn till min låga ålder(19) Med tanke på åldern borde jag ha högt testo..

Symtom är:
mjuka bröstvårtor
lagrar fett mer på armar, rygg, sidor än mage
Dålig muskel/fett ratio vid bulk(oavsett överskott)
Smala handleder
Små händer

Saker som jag gissar beror på detta:
Lättirriterad/aggressionsproblem
Snabb och tjock hårväxt på huvudet
Dålig ansiktsbehåring
Mycket problem med leder som knakar(kan ha med detta att göra vet ej)
Extremt lågt självförtroende/känsla
Ångest till den grad att jag inte klarar av att gå i skola/jobba
Citera
2015-12-11, 01:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
du måste träna axlar för att få dom och växa..
Snackar inte om axelmuskler nu, dom har växt av träning. Men skelettet är fortf smalt vilket påverkar bredden mer än musklerna, Spec i kläder.
Tack för svar!
Citera
2015-12-11, 01:53
  #10
Medlem
M_Wittmanns avatar
De har nya mätmetoder och nya gränsvärden sedan några månader tillbaks. 11 mmol/l är inom det normala med ganska god marginal. Du har INTE testosteronbrist.

Kroppen omvandlar varierande mängder testosteron till östrogen. Av din beskrivning och dina testresultat, så kan man möjligen dra slutsatsen att du producerar för höga mängder östrogen.

Tar du testosterontillskot så kommer du inte att få bredare axlar, utan bredare rumpa och tuttar.
Citera
2015-12-11, 01:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_Wittmann
De har nya mätmetoder och nya gränsvärden sedan några månader tillbaks. 11 mmol/l är inom det normala med ganska god marginal. Du har INTE testosteronbrist.

Kroppen omvandlar varierande mängder testosteron till östrogen. Av din beskrivning och dina testresultat, så kan man möjligen dra slutsatsen att du producerar för höga mängder östrogen.

Tar du testosterontillskot så kommer du inte att få bredare axlar, utan bredare rumpa och tuttar.
Varför har de ändrat detta då? 11 är ju lika lågt nu som det var för ett år sen.. Ska jag ta nån sorts tillskott som minskar östrogen då menar du?
Mvh
Edit: hur mycket testosteron man behöver är väl dessutom individuellt? Och mäter man inte i nmol? Mmol kanske är ett annat mått?
__________________
Senast redigerad av FuuuarkBraah 2015-12-11 kl. 02:04.
Citera
2015-12-11, 02:07
  #12
Medlem
Glömde skriva att jag även får såkallade blodvallningar/värmevågor helt plötsligt utan ändring av temperaturen inomhus.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback