Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-11, 00:15
  #1
Medlem
anonymess avatar
tja

Jag kommer att behöva ringa 1-2 samtal/månad fram till juli 2017. Jag vill inte att personen jag ringer ska kunna hitta mig, att han inte ska kunna spåra numret till mig - att inte t.ex. googla numret och se vad jag heter (som sedan leder till var jag bor) m.m.

(Jag vill nog bara vara anonym till personen jag ringer till, jag tror (är 99% säker) att personen i fråga INTE kommer att polisanmäla mig. Så jag tror det är lugnt om polisen/operatören kan "hitta" mig.)

Nej, #31# vill jag inte slå eftersom mottagaren kan, för en summa pengar, få fram mitt telefonnummer osv.

Det första jag tänker på är ett kontantkort. Det finns folk som delar ut sådana, helt gratis. Tänker att jag tar ett sådant, går in till pressbyrån och fyller på det med 100kr (betalar kontant).

Men! Ska jag då sätta kontantkortet i min personliga mobil som jag använder? Eller, ska jag för säkerhetsskull köpa den billigaste mobilen från t.ex. media markt?

Eller, finns det andra sätt att göra detta på?

Tacksam för ett snabbt svar.
Citera
2015-12-11, 00:24
  #2
Medlem
Vadå du kan väl bara använda dolt nummer? Och om han inte svarar så kan du ringa från alltingen en telefon automat (ja det finns fortfarande) eller testa ringa från Skype, dock vet jag inte riktigt hur det funkar.
Citera
2015-12-11, 00:29
  #3
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulladeBananen
Vadå du kan väl bara använda dolt nummer? Och om han inte svarar så kan du ringa från alltingen en telefon automat (ja det finns fortfarande) eller testa ringa från Skype, dock vet jag inte riktigt hur det funkar.

Borde sagt det innan, men telefonautomat går helt bort - kommer inte funka i mitt fall.

Skype utesluter jag också.
Citera
2015-12-11, 00:32
  #4
Medlem
Vetenspaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
tja

Jag kommer att behöva ringa 1-2 samtal/månad fram till juli 2017. Jag vill inte att personen jag ringer ska kunna hitta mig, att han inte ska kunna spåra numret till mig - att inte t.ex. googla numret och se vad jag heter (som sedan leder till var jag bor) m.m.

(Jag vill nog bara vara anonym till personen jag ringer till, jag tror (är 99% säker) att personen i fråga INTE kommer att polisanmäla mig. Så jag tror det är lugnt om polisen/operatören kan "hitta" mig.)

Nej, #31# vill jag inte slå eftersom mottagaren kan, för en summa pengar, få fram mitt telefonnummer osv.

Det första jag tänker på är ett kontantkort. Det finns folk som delar ut sådana, helt gratis. Tänker att jag tar ett sådant, går in till pressbyrån och fyller på det med 100kr (betalar kontant).


Men! Ska jag då sätta kontantkortet i min personliga mobil som jag använder? Eller, ska jag för säkerhetsskull köpa den billigaste mobilen från t.ex. media markt?

Eller, finns det andra sätt att göra detta på?

Tacksam för ett snabbt svar.

Sätt på handskar, klipp ut bokstavar ur en tidning och lim på en vanlig A4 ark och skicka brevet.
Citera
2015-12-11, 00:33
  #5
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
tja

Jag kommer att behöva ringa 1-2 samtal/månad fram till juli 2017. Jag vill inte att personen jag ringer ska kunna hitta mig, att han inte ska kunna spåra numret till mig - att inte t.ex. googla numret och se vad jag heter (som sedan leder till var jag bor) m.m.

(Jag vill nog bara vara anonym till personen jag ringer till, jag tror (är 99% säker) att personen i fråga INTE kommer att polisanmäla mig. Så jag tror det är lugnt om polisen/operatören kan "hitta" mig.)

Nej, #31# vill jag inte slå eftersom mottagaren kan, för en summa pengar, få fram mitt telefonnummer osv.

Det första jag tänker på är ett kontantkort. Det finns folk som delar ut sådana, helt gratis. Tänker att jag tar ett sådant, går in till pressbyrån och fyller på det med 100kr (betalar kontant).

Men! Ska jag då sätta kontantkortet i min personliga mobil som jag använder? Eller, ska jag för säkerhetsskull köpa den billigaste mobilen från t.ex. media markt?

Eller, finns det andra sätt att göra detta på?

Tacksam för ett snabbt svar.

Köp ett kontantkort cash, i en liten kiosk. Du ska naturligtvis inte registrera det. Använd det bara just då du ringer din antagonist. När du är helt färdig med ditt "projekt" bränn upp SIM-kortet.
Citera
2015-12-11, 00:37
  #6
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Köp ett kontantkort cash, i en liten kiosk. Du ska naturligtvis inte registrera det. Använd det bara just då du ringer din antagonist. När du är helt färdig med ditt "projekt" bränn upp SIM-kortet.

Låter bra, men ska jag köpa en mobil för säkerhetsskull eller ska jag använda kontantkortet på min vanliga mobil som jag använder? Det är där jag tvekar. min mobil har ju ett IMEI-nummer...
Citera
2015-12-11, 00:39
  #7
Medlem
MrBraxs avatar
går ju att köpa en mobil på t.ex. media markt med kontantkort för 200kr
Citera
2015-12-11, 00:42
  #8
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Låter bra, men ska jag köpa en mobil för säkerhetsskull eller ska jag använda kontantkortet på min vanliga mobil som jag använder? Det är där jag tvekar. min mobil har ju ett IMEI-nummer...

Det kan bara polisen ta reda på, genom operatören, dvs kopplingen mellan din mobil och SIM-kortet. Dessutom måste det gälla ett brott som ger minst två års fängelse. Ska du vara 100% säker ska du enbart ringa ett enda samtal med en ny mobil och nytt SIM-kort, sen köpa ny mobil och SIM-kort till nästa samtal.
Citera
2015-12-11, 00:45
  #9
Medlem
OmenWLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
går ju att köpa en mobil på t.ex. media markt med kontantkort för 200kr

Detta.


1. Köp telefonerna kontant.
2. Använd först när en månad passerat.
3. Använd telefonen enbart en gång.
4. Åk ut till en plats, helst skogen och ring.
5. Gör dig av med telefonen genom att ta ut simkort + batteri och dumpa i en sjö.
6. Använd handskar.

Det största problemet är att du öht ens ringer.
Citera
2015-12-11, 00:46
  #10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Låter bra, men ska jag köpa en mobil för säkerhetsskull eller ska jag använda kontantkortet på min vanliga mobil som jag använder? Det är där jag tvekar. min mobil har ju ett IMEI-nummer...

Det är nog bara Polisen eller en operatör som kan se vilka IMEI-nummer som har använts med ett simkort (och tvärt om vilka simkort har använts med ett IMEI-nummer.)

Ska man vara riktigt noga så ska man inte ringa nummer som kan knytas till en, och helst inte så att man kopplas upp på en mast på hemorten.
Citera
2015-12-11, 00:46
  #11
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Det kan bara polisen ta reda på, genom operatören, dvs kopplingen mellan din mobil och SIM-kortet. Dessutom måste det gälla ett brott som ger minst två års fängelse. Ska du vara 100% säker ska du enbart ringa ett enda samtal med en nya mobil och nytt SIM-kort, sen köpa ny mobil och SIM-kort till nästa samtal.

Men då så, då är det lugnt, det jag ska göra kan bara ge mig ett straff på max 20 månader haha :P Skämt åsido. Men då gör jag så.

Tack!
Citera
2015-12-11, 01:00
  #12
Medlem
SkepticalHippos avatar
Du ska inte sätta SIM-kortet i din egen mobil om du vill vara anonym även efter en polisanmälan. De kan se IMEI-numret. Du får nog lov att köpa en "burner phone" för att vara säker på att inte spåras.

Köp den helst begagnad via blocket då IMEI-numret kan spåras via kvitton. Du kan möta upp säljaren och ge pengar kontant utan att avslöja ditt riktiga namn.

Det är den enda hyfsat idiotsäkra vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback