• 1
  • 2
2015-12-10, 13:16
Medlem
Var hos min läkare idag och fick ritalin förskrivet efter mitt andra besök. Det står i mina journaler
att jag prövat droger, däribland amfetamin. Han frågade "mådde du bra på afetaminet?", jag kunde inget annat svara än nej för jag minns bara avtädningen, att jag hade sådan vidrig extrem ångest.
När jag skulle gå sa han igen "fundera lite på det kring afetaminet, om du mådde bra på det, eller om det inte är något du klarar utav", för andra gången.

Tänker han förskriva afetamin? Vad ska man ha för kriterier för att få det utskrivet?

har snabbverkande ritalin 10mg utskrivet, 1-2/grr dagligen från och med idag.
Citera
2015-12-13, 20:27
Medlem
Det jag tror han menar med det är att ofta när en person med helt legit ad/hd diagnos tar tjack brukar ingen effekt uppnås. Man brukar bli energisk, pigg och euforisk mm. Kraven för attention mm är att övriga metylfenifat preparat inte har haft effekt. Så om Ritalin funkat är det kört om du inte är duktig skådis
Citera
2015-12-14, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HpQ
Det jag tror han menar med det är att ofta när en person med helt legit ad/hd diagnos tar tjack brukar ingen effekt uppnås. Man brukar bli energisk, pigg och euforisk mm. Kraven för attention mm är att övriga metylfenifat preparat inte har haft effekt. Så om Ritalin funkat är det kört om du inte är duktig skådis

Gatans amfetamin, går dock inte att jämföra med riktig medicinsk sådan - Det är inte rent till att börja med. Dessutom blir alla euforiska av amfetamin, vid rätt dos. Ritalinet jag äter nu går inte ens att jämföra med den dos amfetamin jag provat. Det är en konstig jämförelse.

Läst på lite och tror att han funderar på att skriva ut Elevans till mig, som kom i mars 2015, det är lisdexafetamin, som tillskillnad från metamina inte kräver licens.
Citera
2015-12-14, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlyn
Gatans amfetamin, går dock inte att jämföra med riktig medicinsk sådan - Det är inte rent till att börja med. Dessutom blir alla euforiska av amfetamin, vid rätt dos. Ritalinet jag äter nu går inte ens att jämföra med den dos amfetamin jag provat. Det är en konstig jämförelse.

Läst på lite och tror att han funderar på att skriva ut Elevans till mig, som kom i mars 2015, det är lisdexafetamin, som tillskillnad från metamina inte kräver licens.

Jag har träffat ett antal ad/hd personer som brukat tjack vid ett flertal tillfällen. Höga som små doser utan att få någon märkbar effekt. Har hört att läkare ställt samma fråga förr och de har fått klart för sig sen att det var detta det var fråga om. Om ritalin funkar för dig ska du väl inte gå och byta? Det är en väldigt potent medicin.
Citera
2015-12-14, 16:03
Medlem
Citat:
Var hos min läkare idag och fick ritalin förskrivet efter mitt andra besök. Det står i mina journaler
att jag prövat droger, däribland amfetamin. Han frågade "mådde du bra på afetaminet?", jag kunde inget annat svara än nej för jag minns bara avtädningen, att jag hade sådan vidrig extrem ångest.
När jag skulle gå sa han igen "fundera lite på det kring afetaminet, om du mådde bra på det, eller om det inte är något du klarar utav", för andra gången.

Tänker han förskriva afetamin? Vad ska man ha för kriterier för att få det utskrivet?

Har du diagnosen adhd?
Citera
2015-12-14, 16:19
Medlem
Citat:

Konstigt, jag har gamla pundarpolare som alltid snortat en morgonlina. Själv föll jag i grytan som liten och behöver inte dylikt. Men jag fick iaf adhd meds, ritalin, och ta mig fan om inte snubben blev fullt nöjd av att krossa o snorta 10mg rita på morgonen... han dizzade det när jag hade det men när han fick från en annan lirare vart han frälst. Själv skyr jag det som pesten för vardagsbruk.
Citera
2015-12-14, 16:20
Medlem
Citat:
Jag har träffat ett antal ad/hd personer som brukat tjack vid ett flertal tillfällen. Höga som små doser utan att få någon märkbar effekt. Har hört att läkare ställt samma fråga förr och de har fått klart för sig sen att det var detta det var fråga om. Om ritalin funkar för dig ska du väl inte gå och byta? Det är en väldigt potent medicin.
Jo, ritalin är inte så bra som fint amfetmin, kolla strukturerna och påslag på dopamin vs noradrenalin.
Citera
2015-12-14, 18:14
Medlem
handipackads avatar
Citat:

Man brukar inte få Metamina (dexamfetamin) förrän man har testat alla andra alternativ först, då preparatet är licensbelagt. Sen finns ju Elvanse också som är en depottablett (och inte korttidsverkande som Metamina) som blir allt vanligare att förskriva (lite svårare att missbruka depottabletter).

Han kanske frågade för att ta reda på om det vore "safe" att skriva ut dexamfetamin till dig med tanke på att du testat amfetamin tidigare.. jag tänker att det vore intressant att veta eftersom det är vanligt med otrevliga biverkningar av preparat med metylfenidat.
Citera
2015-12-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khaini
Har du diagnosen adhd?

Ja
Citera
2015-12-14, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av handipackad
Man brukar inte få Metamina (dexamfetamin) förrän man har testat alla andra alternativ först, då preparatet är licensbelagt. Sen finns ju Elvanse också som är en depottablett (och inte korttidsverkande som Metamina) som blir allt vanligare att förskriva (lite svårare att missbruka depottabletter).

Han kanske frågade för att ta reda på om det vore "safe" att skriva ut dexamfetamin till dig med tanke på att du testat amfetamin tidigare.. jag tänker att det vore intressant att veta eftersom det är vanligt med otrevliga biverkningar av preparat med metylfenidat.

Nya licenser för Metamina beviljas inte längre och dextroamfetaminsulfat är numera inte licensbelagt då det kommit ett preparat som godkänts på svenska marknaden innehållande just detta. Alltså finns det heller ingen grund att licensen ska kunna gå igenom för Metamina.

Vi snackar alltså inte om lisdextroamfetamin.
Citera
2015-12-14, 19:25
Medlem
Citat:

det låter snarare som de personer, har "gått på tjack". Jag har ADHD och jag har en vän med snäppet grövre ADHD än mig och han blir också euforisk på amfetamin i större doser, det går inte att undvika effekt av denna drog.

Att jag däremot blir super speedad stämmer inte. Blir euforisk, välmående, positiv.
Blandat kola och affe en gång då låg jag och kramades och tyckte livet var fantastisk, hade inget behov av att studsa runt, jag somnade på det.

vad du nu räknar till märkbar effekt, att man blir super speedad?

amfetamin är starka droger, ADHD eller inte någon effekt kommer, ingen är skonad.
Citera
2015-12-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION
Nya licenser för Metamina beviljas inte längre och dextroamfetaminsulfat är numera inte licensbelagt då det kommit ett preparat som godkänts på svenska marknaden innehållande just detta. Alltså finns det heller ingen grund att licensen ska kunna gå igenom för Metamina.

Vi snackar alltså inte om lisdextroamfetamin.

hur är det om man redan har medicinen då, man får fortsätta med den va?
Vad heter det nya preparatet?

märkt av ritalinets "rekyl effekt", får lite ångest av 10mg (väldigt känslig).

jag är öppen för det mesta, att prova på. Det som fungerar bäst, får det bli.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in