Citat:
Ursprungligen postat av
ARCALION
Jag vet inte och känner inte till ditt register. Nästan alla har vi någon gång provat droger, men vissa har såklart missbrukarpersonlighet. Jag skulle inte rekommendera direktverkande dextroamfetamin till någon med missbrukarpersonlighet, då passar Elvanse bättre. Nu vet jag inte om du hör till den gruppen dock. I helhet, för en normal person, så är Attentin bättre.
Vilket amfetamin talar du om, det du testat själv? Är det "gatutjack" kan det rör sig om vilket sorts amfetamin som helst egentligen, det finns väldigt många olika typer. Just dextroamfetamin är mycket rent och milt, det behövs generellt relativt stora doser där för att få ett rus, vilket inte är syftet i medicinsk behandling såklart.
Attentin är absolut inget sistahandsalternativ. Det är både effektivare samt mildare mot kroppen. Däremot kan det ha litet större missbrukspotential (vs metylfenidat), varför det förskrivs med försiktighet.
Nej, det är inte dumt alls att föreslå själv. Det är viktigt att vara delaktig och medveten om sin medicinska behandling och skillnader på diverse mediciner. Normalt brukar man förskriva metylfenidat och om det ej ger önskvärd effekt så förskriver man Elvanse. Nu finns Attentin godkänt så att förskriva Elvanse är inte nödvändigt egentligen, men alla läkare är olika.
Har du testat metylfenidat i lägre doser än 10 mg? Kanske är du känslig för direktfrisättningen av metylfenidatet. Det finns då metylfenidat (Ritalin) i depotutförande som har modifierad frisättning, du kanske svarar bättre på den typen av preparat. Kom ihåg att alla reagerar olika, det är ganska vanligt att än del inte får goda resultat alls av stimulerande mediciner, trots ADHD. Man måste se utanför diagnosen i sig, alla patienter är individuella och har olika genetiska förutsättningar. Då kan det bli aktuellt att experimentera med off-label-preparat t.e.x. Valproat.
jag får mer ångest av ritalin med modifierad frisättning.
jag känner ingen oro kring att inte behärska denna typ av preparat korrekt, det finns inget som lockar i rusväg.
Det är benzoderivat som jag är lite svagare för.
Tyvärr så har jag provat 2mg iktrovil + 20mg ritalin med modifierad frisättning och denna kombination var läskigt bra. Oftast har jag tagit preparat i medicinska doser och inte i syfte för något superrus. I 95% av fallen har jag använt det ensam, inte för partyknarkande.
jag ser dessa ADHD-mediciner som en hjälp och ett stöd frammåt. Benzo pausar snarare livet - även om det bedövar smärtan mot; socialfobi, soical prestationsångest och räddsla för misslyckande.
benzo är utmärkt med metylfenidat men vill
absolut inte äta detta. Det är FÖR bra. Jag vill inte vara bedövad.
Uthållighet och uppmärksamhet är tyvärr inget jag kan förändra själv, jag tappar bort saker, jag är impulsiv, tankar flyger iväg wopa ADHD-style. Försökt fler gånger men det håller inte, hur mycket jag än försökt. Ångest däremot är något jag KAN jobba emot.
tack för dina tips. Jag tror på något som är såpass rent att ångesten minskar. Vill inte ha mer ångest än den jag redan har.
jag måste nog låta detta vara i tanken lite, vi får se nästa besök i januari vad han föreslår. Jag vill för en gångs skull försöka sätta lite tillit till vad läkaren säger och inte styra för mycket själv heller, vill inte att min pillersida tar över, där jag kan FASS i huvudet och börjar misstro läkaren.
Möjligen får vi ha en dialog och utvärdering om hur ritalinet fungerat.
Allt för ofta tycker jag både läkare, psykologer och teraputer är värdelösa, - det är dem också, haha.