• 1
  • 2
2015-12-14, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlyn
hur är det om man redan har medicinen då, man får fortsätta med den va?
Vad heter det nya preparatet?

märkt av ritalinets "rekyl effekt", får lite ångest av 10mg (väldigt känslig).

jag är öppen för det mesta, att prova på. Det som fungerar bäst, får det bli.

Man sätts troligen på det nya preparatet som heter Attentin. Jag tror inte Metamina ö.h.t. tillhandahålls längre, det verkar märkligt om det nu skulle ske.

Du bör överväga att försöka testa Attentin så snart som möjligt. Elvanse är och kommer aldrig att vara bra för majoriteten av patienterna. Man måste ofta upp i höga doser och effekten är kortvarig (om ens någon) och slutar ofta med krasch runt middagstid. Sedan är påverkar basisk och sura pH-värden i kosten frisättningen. Attentin är enklare att dosera vilket man gör 2-3 ggr per dag.

Det är inte ovanligt att man behöver kombinera direktverkande Ritalin á 10 mg mot kvällen när man står på Elvanse, för att motverka krasch.
Citera
2015-12-15, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION
Man sätts troligen på det nya preparatet som heter Attentin. Jag tror inte Metamina ö.h.t. tillhandahålls längre, det verkar märkligt om det nu skulle ske.

Du bör överväga att försöka testa Attentin så snart som möjligt. Elvanse är och kommer aldrig att vara bra för majoriteten av patienterna. Man måste ofta upp i höga doser och effekten är kortvarig (om ens någon) och slutar ofta med krasch runt middagstid. Sedan är påverkar basisk och sura pH-värden i kosten frisättningen. Attentin är enklare att dosera vilket man gör 2-3 ggr per dag.

Det är inte ovanligt att man behöver kombinera direktverkande Ritalin á 10 mg mot kvällen när man står på Elvanse, för att motverka krasch.

Okej!
Vet inte vad jag vågar fråga min läkare, han verkar dock inte misstro mig med tanke på min register där det står att jag tagit droger.

Är det dumt att föreslå själv? vill inte att han ska tro att jag vill mjölka på piller. Det var "generöst" att skriva ut snabbverkande ritalin, vill man missbruka är det, det bästa enligt mig, jämfört med ritalin depå och concerta, så förtroende har han.

(aldrig provat dexaffe)

han bad ju mig gå hem fundera kring hur jag mådde på amfetaminet, jag provade.
Det är ju frågan om han har dexaffe i tankar eller lisdexaffe?

attentin måste väl vara sista hands alternativ?

får ångest på 10mg ritalin, vi får se hur det blir med doshöjning.

i övrigt verkar min utredning "gå lätt", fick medicin efter besök 2 och diagnos, inte lekt med klosar eller träffat psykologer som vissa verkar göra.
Citera
2015-12-15, 03:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlyn
Okej!
Vet inte vad jag vågar fråga min läkare, han verkar dock inte misstro mig med tanke på min register där det står att jag tagit droger.

Är det dumt att föreslå själv? vill inte att han ska tro att jag vill mjölka på piller. Det var "generöst" att skriva ut snabbverkande ritalin, vill man missbruka är det, det bästa enligt mig, jämfört med ritalin depå och concerta, så förtroende har han.

(aldrig provat dexaffe)

han bad ju mig gå hem fundera kring hur jag mådde på amfetaminet, jag provade.
Det är ju frågan om han har dexaffe i tankar eller lisdexaffe?

attentin måste väl vara sista hands alternativ?

får ångest på 10mg ritalin, vi får se hur det blir med doshöjning.

i övrigt verkar min utredning "gå lätt", fick medicin efter besök 2 och diagnos, inte lekt med klosar eller träffat psykologer som vissa verkar göra.

Jag vet inte och känner inte till ditt register. Nästan alla har vi någon gång provat droger, men vissa har såklart missbrukarpersonlighet. Jag skulle inte rekommendera direktverkande dextroamfetamin till någon med missbrukarpersonlighet, då passar Elvanse bättre. Nu vet jag inte om du hör till den gruppen dock. I helhet, för en normal person, så är Attentin bättre.

Vilket amfetamin talar du om, det du testat själv? Är det "gatutjack" kan det rör sig om vilket sorts amfetamin som helst egentligen, det finns väldigt många olika typer. Just dextroamfetamin är mycket rent och milt, det behövs generellt relativt stora doser där för att få ett rus, vilket inte är syftet i medicinsk behandling såklart.

Attentin är absolut inget sistahandsalternativ. Det är både effektivare samt mildare mot kroppen. Däremot kan det ha litet större missbrukspotential (vs metylfenidat), varför det förskrivs med försiktighet.

Nej, det är inte dumt alls att föreslå själv. Det är viktigt att vara delaktig och medveten om sin medicinska behandling och skillnader på diverse mediciner. Normalt brukar man förskriva metylfenidat och om det ej ger önskvärd effekt så förskriver man Elvanse. Nu finns Attentin godkänt så att förskriva Elvanse är inte nödvändigt egentligen, men alla läkare är olika.

Har du testat metylfenidat i lägre doser än 10 mg? Kanske är du känslig för direktfrisättningen av metylfenidatet. Det finns då metylfenidat (Ritalin) i depotutförande som har modifierad frisättning, du kanske svarar bättre på den typen av preparat. Kom ihåg att alla reagerar olika, det är ganska vanligt att än del inte får goda resultat alls av stimulerande mediciner, trots ADHD. Man måste se utanför diagnosen i sig, alla patienter är individuella och har olika genetiska förutsättningar. Då kan det bli aktuellt att experimentera med off-label-preparat t.e.x. Valproat.
Citera
2015-12-15, 06:08
Medlem
Citat:
Jag vet inte och känner inte till ditt register. Nästan alla har vi någon gång provat droger, men vissa har såklart missbrukarpersonlighet. Jag skulle inte rekommendera direktverkande dextroamfetamin till någon med missbrukarpersonlighet, då passar Elvanse bättre. Nu vet jag inte om du hör till den gruppen dock. I helhet, för en normal person, så är Attentin bättre.

Vilket amfetamin talar du om, det du testat själv? Är det "gatutjack" kan det rör sig om vilket sorts amfetamin som helst egentligen, det finns väldigt många olika typer. Just dextroamfetamin är mycket rent och milt, det behövs generellt relativt stora doser där för att få ett rus, vilket inte är syftet i medicinsk behandling såklart.

Attentin är absolut inget sistahandsalternativ. Det är både effektivare samt mildare mot kroppen. Däremot kan det ha litet större missbrukspotential (vs metylfenidat), varför det förskrivs med försiktighet.

Nej, det är inte dumt alls att föreslå själv. Det är viktigt att vara delaktig och medveten om sin medicinska behandling och skillnader på diverse mediciner. Normalt brukar man förskriva metylfenidat och om det ej ger önskvärd effekt så förskriver man Elvanse. Nu finns Attentin godkänt så att förskriva Elvanse är inte nödvändigt egentligen, men alla läkare är olika.

Har du testat metylfenidat i lägre doser än 10 mg? Kanske är du känslig för direktfrisättningen av metylfenidatet. Det finns då metylfenidat (Ritalin) i depotutförande som har modifierad frisättning, du kanske svarar bättre på den typen av preparat. Kom ihåg att alla reagerar olika, det är ganska vanligt att än del inte får goda resultat alls av stimulerande mediciner, trots ADHD. Man måste se utanför diagnosen i sig, alla patienter är individuella och har olika genetiska förutsättningar. Då kan det bli aktuellt att experimentera med off-label-preparat t.e.x. Valproat.

jag får mer ångest av ritalin med modifierad frisättning.

jag känner ingen oro kring att inte behärska denna typ av preparat korrekt, det finns inget som lockar i rusväg.

Det är benzoderivat som jag är lite svagare för.

Tyvärr så har jag provat 2mg iktrovil + 20mg ritalin med modifierad frisättning och denna kombination var läskigt bra. Oftast har jag tagit preparat i medicinska doser och inte i syfte för något superrus. I 95% av fallen har jag använt det ensam, inte för partyknarkande.

jag ser dessa ADHD-mediciner som en hjälp och ett stöd frammåt. Benzo pausar snarare livet - även om det bedövar smärtan mot; socialfobi, soical prestationsångest och räddsla för misslyckande.

benzo är utmärkt med metylfenidat men vill absolut inte äta detta. Det är FÖR bra. Jag vill inte vara bedövad.

Uthållighet och uppmärksamhet är tyvärr inget jag kan förändra själv, jag tappar bort saker, jag är impulsiv, tankar flyger iväg wopa ADHD-style. Försökt fler gånger men det håller inte, hur mycket jag än försökt. Ångest däremot är något jag KAN jobba emot.

tack för dina tips. Jag tror på något som är såpass rent att ångesten minskar. Vill inte ha mer ångest än den jag redan har.

jag måste nog låta detta vara i tanken lite, vi får se nästa besök i januari vad han föreslår. Jag vill för en gångs skull försöka sätta lite tillit till vad läkaren säger och inte styra för mycket själv heller, vill inte att min pillersida tar över, där jag kan FASS i huvudet och börjar misstro läkaren.
Möjligen får vi ha en dialog och utvärdering om hur ritalinet fungerat.

Allt för ofta tycker jag både läkare, psykologer och teraputer är värdelösa, - det är dem också, haha.
Citera
2015-12-15, 09:50
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Kom ihåg att alla reagerar olika, det är ganska vanligt att än del inte får goda resultat alls av stimulerande mediciner, trots ADHD. Man måste se utanför diagnosen i sig, alla patienter är individuella och har olika genetiska förutsättningar. Då kan det bli aktuellt att experimentera med off-label-preparat t.e.x. Valproat.

Det stämmer det, jag är själv är ju ett sådant fall. I mitt fall så kommer det bli aktuellt med Modafinil och sedan Guanfacin (förmodligen i kombination) när det kommer på marknaden i Sverige om några månader.

Metylfenidat i sig har faktiskt, trots socialstyrelsens fäbless, långt ifrån 100% terapeutisk effekt på
patientpopulationen - se här, för dom som undrar:

"Efficacy of methylphenidate in children with attention-deficit hyperactivity disorder and learning disabilities: a randomized crossover trial"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1325066/

Studien ovan nämner att dom med korsdiagnoser ofta svarar mycket sämre på metylfenidat, men särskilt dom som har främst matematiska inlärningsproblem - vilket stämmer ganska bra in på mig. Jag har toppbetyg i nästan alla ämnen utom matematik och idrott, där jag är under genomsnittet istället - jag har nämligen DCD och dyskalkyli, så att jag tillhör den icke-responsiva populationen faller i linje med andra rön från bl a Charles Barkley, där han nämner att den population han främst inriktar sig på, dom underaktiva, oftare har matematiska svårigheter än dom hyperaktiva.

Finns andra studier där man försöker komma till den genetiska roten i skillnaden till responskurvan för metylfenidat, men resultaten är lite tvetydiga:

"Catechol-O-methyltransferase Val158Met polymorphism is associated with methylphenidate response in ADHD children."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18214865

Enligt den här studien så har dom som har COMT-gener (gen som styr framställningen av bl a dopamin i hjärnan) av typen dubblerad Val/Val (G;G) större chans att få god terapeutisk effekt av Metylfenidat. Jag har faktiskt själv denna genuppsättning, men ändå så är jag bland dom som reagerar dåligt på metylfenidat... Den evolutionära idéen om att den uppsättningen är "krigargenen" förefaller dåligt stödd också, jag har själv nämligen ångestproblematik. (dock så fungerar jag bättre i krissituationer, antagligen högre norepinefrinerg aktivitet då.)

Vad är din egen åsikt eller hypotes om det här med svarsfrekvensen för olika mediciner inom ADHD och liknande uppmärksamhetsstörningar, Arcalion? Det är helt klart en komplex fråga, av allt att döma.
Senast redigerad av Ninjor1987 2015-12-15 kl. 09:57.
Citera
2015-12-15, 12:46
Medlem
handipackads avatar
Citat:
Nya licenser för Metamina beviljas inte längre och dextroamfetaminsulfat är numera inte licensbelagt då det kommit ett preparat som godkänts på svenska marknaden innehållande just detta. Alltså finns det heller ingen grund att licensen ska kunna gå igenom för Metamina.

Vi snackar alltså inte om lisdextroamfetamin.
Citat:
Av egna erfarenheter så vet jag att Metamina tillhandahölls så sent som i förra veckan. Kanske skiljer sig mellan landsting, vad vet jag.
Citera
2015-12-15, 14:50
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det stämmer det, jag är själv är ju ett sådant fall. I mitt fall så kommer det bli aktuellt med Modafinil och sedan Guanfacin (förmodligen i kombination) när det kommer på marknaden i Sverige om några månader.

Metylfenidat i sig har faktiskt, trots socialstyrelsens fäbless, långt ifrån 100% terapeutisk effekt på
patientpopulationen - se här, för dom som undrar:

"Efficacy of methylphenidate in children with attention-deficit hyperactivity disorder and learning disabilities: a randomized crossover trial"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1325066/

Studien ovan nämner att dom med korsdiagnoser ofta svarar mycket sämre på metylfenidat, men särskilt dom som har främst matematiska inlärningsproblem - vilket stämmer ganska bra in på mig. Jag har toppbetyg i nästan alla ämnen utom matematik och idrott, där jag är under genomsnittet istället - jag har nämligen DCD och dyskalkyli, så att jag tillhör den icke-responsiva populationen faller i linje med andra rön från bl a Charles Barkley, där han nämner att den population han främst inriktar sig på, dom underaktiva, oftare har matematiska svårigheter än dom hyperaktiva.

Finns andra studier där man försöker komma till den genetiska roten i skillnaden till responskurvan för metylfenidat, men resultaten är lite tvetydiga:

"Catechol-O-methyltransferase Val158Met polymorphism is associated with methylphenidate response in ADHD children."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18214865

Enligt den här studien så har dom som har COMT-gener (gen som styr framställningen av bl a dopamin i hjärnan) av typen dubblerad Val/Val (G;G) större chans att få god terapeutisk effekt av Metylfenidat. Jag har faktiskt själv denna genuppsättning, men ändå så är jag bland dom som reagerar dåligt på metylfenidat... Den evolutionära idéen om att den uppsättningen är "krigargenen" förefaller dåligt stödd också, jag har själv nämligen ångestproblematik. (dock så fungerar jag bättre i krissituationer, antagligen högre norepinefrinerg aktivitet då.)

Vad är din egen åsikt eller hypotes om det här med svarsfrekvensen för olika mediciner inom ADHD och liknande uppmärksamhetsstörningar, Arcalion? Det är helt klart en komplex fråga, av allt att döma.
Inkorrekt, jag har ADD och Dysgraphia. Jag har prövat Concerta, Ritalin, Elvanse, Strattera och SSRIs i kombination. Anledningen till att man inte kan dra slutsatser genom gener är eftersom hjärnan är ingen dator och fungerar genom neuroner, skillnaden är att om du påverkar en neuron påverkas en annan, höjer du noradrenalin för mycket blir det oftast negativt då den påverkar en "stress" receptor Alpha 1a, samma sak med dopamin. Den typen av ADHD som ogillar alla mediciner förutom amfetamin har oftast SNAP-25 genen https://en.wikipedia.org/wiki/SNAP25
Detta är för att amfetamin är den enda som "transporterar" och "blockerar" dopamin, alla andra mediciner inom ADHD gruppen "blockerar" bara. Problemet är att mediciner som "transporterar" sköter en del av hjärnan istället för hjärnan själv, alltså tar du för mycket kan hjärnan gå kaputt.

http://www.psychiatrist.com/jcp/arti...v70n0701f1.gif

För mig, oavsett vilken medicin så började effekten avta mer och mer. Strattera fungerade galet bra i början och sen var det bara biverkningar kvar. Vyvanse har jag nu, håller på och läser klart dom sista ämnena innan jag studerar vidare, men nu har jag knappt någon fokus kvar och jag har redan sänkt mig från betyg A till B inom Fysik, Intuniv eller Attentin är dom enda valen jag har kvar.

Jag är "Daydreamer" typen som har svårt att följa instruktioner och gör ofta uppgifter med sina egna vägar, det är rätt ofta jag får göra om uppgifter då jag expanderar/rör ihop uppgiften med saker som går offtopic, har därför jävligt jobbigt med Svenska.
Senast redigerad av howdoiquickscope 2015-12-15 kl. 15:12.
Citera
2015-12-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handipackad
Av egna erfarenheter så vet jag att Metamina tillhandahölls så sent som i förra veckan. Kanske skiljer sig mellan landsting, vad vet jag.

är det du som äter metamina själv? hur tycker du att det fungerar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in