2015-12-09, 09:48
Medlem
Pinkuss avatar
Brukar ofta ta ut med mitt bankkort (mastercard/Swedbank) utomlands i bankomat (ATM) och f en bra kurs ven om den utlndska banken tar en liten avgift.
r det samma om man tar ut i utlndsk bankomat med sitt kretitkort (mastercard/Swedbank) eller kan det tillkomma andra avgifter och andra vxlingskurser?
Citera
2015-12-09, 10:08
Medlem
sasos avatar
alla kreditkort har inte samma regler
Citera
2015-12-09, 10:33
Medlem
MC kreditkort brukar ha 1,5% i uttagsavgift. Minst 35 kr. Men olika fr olika banker och kort. Norwegian card har inga avgifter alls fr uttag. Kolla villkor med din bank.
Citera
2015-12-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Brukar ofta ta ut med mitt bankkort (mastercard/Swedbank) utomlands i bankomat (ATM) och f en bra kurs ven om den utlndska banken tar en liten avgift.
r det samma om man tar ut i utlndsk bankomat med sitt kretitkort (mastercard/Swedbank) eller kan det tillkomma andra avgifter och andra vxlingskurser?

Frst och frmst r det sllan (beroende p land) som den utlndska banken tar en liten avgift. Det r Swedbank som gr det (fr att de kan). Enligt denna sida r det ofrdelaktigt att ta ut pengar p ditt kreditkort: https://www.swedbank.se/privat/kort-...id=CID_1844932. Om jag tolkar det rtt, betalar du allts 4,5 % i pslag (3% fr uttaget och 1,5 % i valutavxlingspslag).

Det r nmligen Mastercard som vxlar pengarna och inte Swedbank och de ger en otroligt bra kurs (ngon promille i pslag p den officiella valutakursen). De 4,5 % i pslag blir allts ren vinst fr Swedbank.

ICA Bank har inget valutavxlingspslag fr sina kort. Du sparar allts minst 4,5 % genom att anvnda det jmfrt med Swedbank. ven Coop Med Mera mer, Santander har bra villkor. Tyvrr har du en bank som r ofrdelaktig fr resor och internethandel frn utlandet.
Citera
2015-12-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
MC kreditkort brukar ha 1,5% i uttagsavgift. Minst 35 kr. Men olika fr olika banker och kort. Norwegian card har inga avgifter alls fr uttag. Kolla villkor med din bank.

ICA Mastercard har 0 % i uttagsavgift. Utagsavgiften r frivillig fr banken (mellan 0 - 10 %) och r ren vinst (banken har inga kostander fr vxlingen, det r MasterCard som vxlar pengarna).
Citera
2015-12-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Norwegian card har inga avgifter alls fr uttag. Kolla villkor med din bank.

Men de har 1,75 % i valutavxlingspslag, vilket r mycket. Ica och Coop Med Mera Mer har 0 % i uttagsavgift och 0 % i valutavxlingspslag.
Citera
2015-12-12, 17:26
Medlem
svengrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus

Ta INTE ut kontanter med ditt kreditkort i utlandet d du troligtvis kommer f betala rnta direkt frn det att uttaget gjorts, Detsamma gller om du betalar postfrskott eller valutavxling hos tex Forex med kreditkortet.

Sjlv tycker jag bsta korten utomlands r Santanders som dessutom r gratis.
Inget valutapslag i hela vrlden

Bankkort fr kontantuttag i utlandet
http://www.santanderconsumer.se/kort...med-sparranta/

Kreditkort fr att betala med i butiker, Restauranger mm.
http://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort/
Senast redigerad av svengran 2015-12-12 kl. 17:30.
Citera
2015-12-30, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
ICA Mastercard har 0 % i uttagsavgift. Utagsavgiften r frivillig fr banken (mellan 0 - 10 %) och r ren vinst (banken har inga kostander fr vxlingen, det r MasterCard som vxlar pengarna).

Jag fr rtta detta. ICA Mastercard infr valutakurspslag. Nu rekommenderas Coop Med Mera Mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in