2015-12-09, 09:48
Medlem
Pinkuss avatar
Brukar ofta ta ut med mitt bankkort (mastercard/Swedbank) utomlands i bankomat (ATM) och få en bra kurs även om den utländska banken tar en liten avgift.
Är det samma om man tar ut i utländsk bankomat med sitt kretitkort (mastercard/Swedbank) eller kan det tillkomma andra avgifter och andra växlingskurser?
Citera
2015-12-09, 10:08
Medlem
sasos avatar
alla kreditkort har inte samma regler
Citera
2015-12-09, 10:33
Medlem
MC kreditkort brukar ha 1,5% i uttagsavgift. Minst 35 kr. Men olika för olika banker och kort. Norwegian card har inga avgifter alls för uttag. Kolla villkor med din bank.
Citera
2015-12-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Brukar ofta ta ut med mitt bankkort (mastercard/Swedbank) utomlands i bankomat (ATM) och få en bra kurs även om den utländska banken tar en liten avgift.
Är det samma om man tar ut i utländsk bankomat med sitt kretitkort (mastercard/Swedbank) eller kan det tillkomma andra avgifter och andra växlingskurser?

Först och främst är det sällan (beroende på land) som den utländska banken tar en liten avgift. Det är Swedbank som gör det (för att de kan). Enligt denna sida är det ofördelaktigt att ta ut pengar på ditt kreditkort: https://www.swedbank.se/privat/kort-...id=CID_1844932. Om jag tolkar det rätt, betalar du alltså 4,5 % i påslag (3% för uttaget och 1,5 % i valutaväxlingspåslag).

Det är nämligen Mastercard som växlar pengarna och inte Swedbank och de ger en otroligt bra kurs (någon promille i påslag på den officiella valutakursen). De 4,5 % i påslag blir alltså ren vinst för Swedbank.

ICA Bank har inget valutaväxlingspåslag för sina kort. Du sparar alltså minst 4,5 % genom att använda det jämfört med Swedbank. Även Coop Med Mera mer, Santander har bra villkor. Tyvärr har du en bank som är ofördelaktig för resor och internethandel från utlandet.
Citera
2015-12-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
MC kreditkort brukar ha 1,5% i uttagsavgift. Minst 35 kr. Men olika för olika banker och kort. Norwegian card har inga avgifter alls för uttag. Kolla villkor med din bank.

ICA Mastercard har 0 % i uttagsavgift. Utagsavgiften är frivillig för banken (mellan 0 - 10 %) och är ren vinst (banken har inga kostander för växlingen, det är MasterCard som växlar pengarna).
Citera
2015-12-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Norwegian card har inga avgifter alls för uttag. Kolla villkor med din bank.

Men de har 1,75 % i valutaväxlingspåslag, vilket är mycket. Ica och Coop Med Mera Mer har 0 % i uttagsavgift och 0 % i valutaväxlingspåslag.
Citera
2015-12-12, 17:26
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus

Ta INTE ut kontanter med ditt kreditkort i utlandet då du troligtvis kommer få betala ränta direkt från det att uttaget gjorts, Detsamma gäller om du betalar postförskott eller valutaväxling hos tex Forex med kreditkortet.

Själv tycker jag bästa korten utomlands är Santanders som dessutom är gratis.
Inget valutapåslag i hela världen

Bankkort för kontantuttag i utlandet
http://www.santanderconsumer.se/kort...med-sparranta/

Kreditkort för att betala med i butiker, Restauranger mm.
http://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort/
Senast redigerad av svengöran 2015-12-12 kl. 17:30.
Citera
2015-12-30, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
ICA Mastercard har 0 % i uttagsavgift. Utagsavgiften är frivillig för banken (mellan 0 - 10 %) och är ren vinst (banken har inga kostander för växlingen, det är MasterCard som växlar pengarna).

Jag får rätta detta. ICA Mastercard inför valutakurspåslag. Nu rekommenderas Coop Med Mera Mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in